Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Suzuki Jimny Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Test Suzuki Jimny, cult statement

    Auto 25-01-20192 Comments

    Regenwater dat als rivieren over de ramen naar beneden stroomt, de duidelijk hoorbare ruitenwissermotor die vlak voor je op de paravan gemonteerd is, vijf korte versnellingen -je doet het meeste in z’n drie- en nog veel meer. Dat is de nieuwe Suzuki Jimny.   

    Het ‘kubusje’ is volgens de importeur bedoeld als driezitter. Je kunt er met wat proppen wel met z’n vieren in, maar dan blijft er geen ruimte over voor bagage die je op een van de neerklapbare achterbankleuningen kunt zetten.

    Test Suzuki Jimny Driving-Dutchman

    Wel heeft Suzuki dan weer aan de terreinrijder gedacht, die kan namelijk zijn vieze bagger schoenen in het handige water- en modderdichte opbergvakje achter de achterbank kwijt. Ondanks dat het een kubus is, is er nauwelijks windgeruis tot 110 km/h. En harder rijden zet met deze auto toch geen zoden aan de dijk.

    Terrein-killer

    Hij heeft een lekkere korte draaicirkel voor tijdens het boodschappen doen, voelt als een echte terrein-killer en is desondanks niet heel erg oncomfortabel. Integendeel, je kunt best een lekker eindje weg toeren met de Jimny. Ware het niet dat je een zesde versnelling af en toe wel mist, met name op de snelweg als je de kilometers wegtikt. Maar irriteren zal het motorgeluid je nooit.

    Test Suzuki Jimny Driving-Dutchman

    Op de Jimny geen symmetrische en xDrive vierwielaandrijving, Suzuki houdt het gewoon bij vier naar wens inschakelbare aangedreven wielen. Heel fijn voor de tractie als je het terrein in of op wintersportvakantie gaat. Wel hebben ze een pookje waarmee de lage of hoge gearing ingeschakeld kan zijn. En hoewel ik de Soes niet in het terrein losgelaten heb, twijfel ik geen moment aan zijn bekwaamheid.

    Op de openbare weg voelt de Jimny zich ook als een vis in het water. Hij stuurt lekker en kan lekker meekomen met het verkeer om hem heen. Inhalen wordt echter wel een uitdaging. De 1.500 cc viercilinder heeft net iets meer dan 100 pk, terugschakelen dus om in de hogere toeren regionen wat vaart proberen te maken.

    Test Suzuki Jimny Driving-Dutchman

    Aan de motor is een bak gekoppeld met maar vijf versnellingen. Dat betekent dat de motor aardig wat toeren draait, en dat hoor je. En over opgegeven topsnelheid van 145 kilometer per uur (wij haalden overigens 150) zullen we het al helemaal maar niet hebben. Maar who cares, je mag hier toch maar max 130 en meestal maar 100, of 80.

    Cult statement

    Nee, niet alles is rozengeur en maneschijn in de Jimny. Er spiegelt namelijk nogal veel. De zijruiten, het instrumentenpaneel, het voorraam en het achterraam. Dit is vooral irritant in het donker, maar ook overdag word je er niet vrolijk van. Maar een kniesoor die hier op let of over valt.

    Test Suzuki Jimny Driving-Dutchman

    In navolging van vele andere automerken geeft Suzuki met de Jimny, bedoeld of onbedoeld, een cult statement af. De nieuwste versie van de oeroude terreinbeul lijkt in veel opzichten in voorgaande modellen. Alles is alleen een stukje beter, luxueuzer, mooier en nog degelijker gemaakt. En hij is er ook nog in een paar hele coole kleuren zoals fel geel/groen en zeeblauw. Met een wit dak bijvoorbeeld. Cool!

    De stoelen zitten prima, al had ook in deze auto de zitting iets langer mogen zijn voor meer beensteun. In ieder geval zijn ze fijn genoeg om zonder een centje pijn in een keer een ritje van 150 kilometer te maken.

    Test Suzuki Jimny Driving-Dutchman

    Conclusie

    De Suzuki Jimny is een ideaal autootje voor de stad of in het dorp. Of het terrein natuurlijk. Er mee op vakantie kan, maar dan dien je wel een flinke dakkoffer aan te schaffen. De prestaties van de Jimny zijn ok, maar niet om over naar huis te schrijven. Je betaalt echter wel iets meer dan 26 ruggen voor de Suzuki. Echter moet je er wát voor over hebben om in een cult auto te rijden. Wij waren in elk geval helemaal in onze nopjes met de Jimny. Niet omdat hij perfect is, maar wel omdat hij geweldig leuk is. En ook dat is iets waard!

    Suzuki Jimny 1.5 Comfort

    Motor: 1.462 cc viercilinder benzine
    Vermogen: 102 pk bij 6.000 tpm
    Koppel: 130 Nm bij 4.000 tpm
    Transmissie: 5 v., handgeschakeld
    Aandrijving: voorwielen + achterwielen
    Topsnelheid: 145 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 13 seconden
    Gewicht rijklaar: 1.165 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 6,8 l/100 km
    CO2-uitstoot: 154 g/km
    Energielabel: G
    Prijs testauto: 26.155,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleSlechte reparatie nekt LF 1313 motor van klassieke Mercedes camper
    Next Article Brandend roetfilterlampje en foutcode 461C BMW 1-serie door defect brandstof-verwarmingselement

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    View 2 Reacties

    2 Comments

    1. Pieter van der Laan on 29-01-2019 17:55

      Dag Rob,
      Een leuk relaas over de nieuwe Jimny !
      Hij heeft echter (helaas) geen permanente vierwielaandrijving. Deze schakel je in met dezelfde pook als de hoge / lage gearing, en het rijklaar gewicht is 1165 kg.
      Dit doet verder nauwelijks afbreuk aan de rijtest.
      De groeten.

      Reply
      • Rob Blom on 29-01-2019 21:51

        Hoi Pieter,

        Dank voor het compliment!

        Ik heb de schoonheidsfoutjes aangepast. Dankjewel voor het doorgeven.

        Groet,

        Rob

        Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?