Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Toyota Supra
    By Yuri Van Koeveringe

    Test Toyota GR Supra, een overheerlijk genoegen

    Auto 06-01-2020Geen reacties

    Hij is terug en hoe? De nieuwe Toyota Supra is een steengoede sportauto met een heerlijke motor, een fantastisch wegligging en een uiterlijk om van te snoepen. Maar heeft hij nog wel de ziel van de oude? Wij zochten het voor je uit tijdens een uitgebreide test. (lucky us)
    Test Toyota SupraWat een ontwerp!

    De nieuwe Supra, officieel de GR (Gazoo Racing) Supra, is een indrukwekkende auto om te zien. De verhouding van een lange neus met een ver naar achter geplaatste cabine, het klassieke recept voor een sportieve auto, is gecombineerd met een zeer wild maar toch evenwichtig en typisch Japans ontwerp.

    De auto straalt aan alle kanten pure kracht uit, zowel van schuin voor, achter als van opzij. Het kost wel even wat tijd om alles op waarde te schatten want er gebeurt wel erg veel. Van de grote ducktail spoiler achterop, de enorme dikke en krachtige heupen die doorlopen in de achterlichten tot de wild vormgegeven voorzijde, het is een druk samenspel van scherpe lijnen en verleidelijke krommingen.

    De Supra wordt ook in het grijs, zwart, blauw, wit en geel geleverd, maar wat ons betreft is de felrode kleur van onze testauto, Prominence Red, de meest krachtige en meest bij het flamboyante karakter van de auto passend.
    Test Toyota SupraWat klopt hier niet?

    Zo druk als de buitenzijde is, zo kalm en rustig, misschien zelfs een tikkie saai, is het interieur. Begrijp ons niet verkeerd, er is niets mis mee, verre van. Het is een extreem logisch ingedeelde ruimte, gebouwd met louter topmaterialen met een zeer hoog afwerkingsniveau. De zitpositie en de stoelen zijn perfect, het infotainmentsysteem is verreweg het beste wat we ooit bij Toyota hebben mogen ervaren en het ontbreekt je aan geen enkele luxe.

    Maar ergens heb je het gevoel dat er iets niet helemaal klopt, alsof je plots in een andere auto zit. En dat is niet zo heel ver van de waarheid af. Deze auto is namelijk ontstaan vanuit een samenwerkingsverband tussen Toyota en BMW, een partnerschap met als resultaat de Supra en de nieuwe Z4. De laatste alleen als cabrio, de eerste alleen als coupé.

    Ze delen hetzelfde onderstel (de Supra heeft wel zijn eigen afstelling), dezelfde motor en ook 1 op 1 hetzelfde interieur. En waar de buitenkant van Supra uit de pen van de ontwerpers van Toyota komt, is de binnenzijde, op het stuur na, een 100 % BMW design.
    Test Toyota SupraDie arme puristen toch

    Puristen zullen misschien huiveren over een dergelijke nauwe samenwerking, zeker als het gaat om een icoon als de Supra, maar er zit een duidelijke logica in. Toen Toyota met plannen liep om een nieuwe Supra te maken, was direct evident wat voor motorblok er moest komen: een zes-in-lijn turbo. Iets anders zou door de fans niet geaccepteerd worden, dit was nu eenmaal dé motor van een Supra.

    Maar Toyota heeft helemaal geen zes-in-lijn motor in huis, sterker nog, de meeste merken niet, op één na: BMW. Geen enkel ander merk is zo trouw aan dit type motor dan de Duitsers, die het niveau van het ontwikkelen hiervan tot een extreme hoogte hebben weten te brengen. De motoren zijn bijzonder krachtig, soepel en betrouwbaar.

    Al snel kwamen de eerste gesprekken op gang waarbij direct duidelijk werd dat de Supra en nieuwe Z4 prima naast elkaar konden worden ontwikkeld, waarbij ze naast de motor ook het onderstel zouden kunnen delen. Los van de dakconstructie, is de indeling van de auto’s in basis dezelfde namelijk. Deze gedeelde techniek zou je kunnen zien als een zwakheid, maar beter is je te realiseren dat zonder dit soort samenwerkingen er überhaupt geen auto’s meer gebouwd kunnen worden. Iets wat zeker voor de Supra geldt.

    Als een katapult

    Over het idee heenstappend dat je in het interieur van een BMW zit, is het tijd te kijken of de nieuwe Supra zijn iconische naam waard is. Met een druk op de knop slaat de zescilinder gretig aan en laat met een sportief geluid zijn aanwezigheid in de compacte cabine gelden. En direct, bij de eerste meters, voel je dat deze auto aan alle kanten klopt.

    De motor is zeer gretig, zeker in de sportstand, en trekt werkelijk het asfalt aan stukken, geholpen door de razendsnelle achttraps automaat. Van 0-100 km/u in 4,3 seconden is snel, heel snel, en het stopt pas bij een afgeregelde 250 km/u. En geef je iets te veel gas, en met 340 pk en 500 Nm bij 1.600 tpm(!) doe je dat al snel, dan laat de auto een kleine burnout toe om je vervolgens als een katapult uit een oude cartoon richting horizon te schieten.

    De stabiliteit, zowel bij hoge snelheden als in bochten is fenomenaal en het geluid, hoewel wel heel herkenbaar BMW, is om van te smullen. Gelukkig zijn ook de Brembo remmen, voor met vier zuigers, goed berekend op al dat geweld en weten op de juiste momenten met veel gevoel de snelheid van zich af te schudden.
    Test Toyota SupraConclusie

    De nieuwe Toyota GR Supra is wat ons betreft zijn naam meer dan waardig. Hij is snel, stabiel, prachtig vormgegeven én voorzien van een zes-in-lijn-turbo motor. We kunnen ons voorstellen dat de samenwerking met BMW en de verwantschap met de Z4 voor sommigen fans wellicht wat ver gaat, maar ga er maar eens in rijden. Zoek een bochtig traject, zet ‘m in sport en trap dat rechterpedaal eens in. Binnen no time zul je versteld staan van deze wilde en vooral heerlijke sportauto. Geloof ons maar!
    Test Toyota Supra

    Toyota GR Supra 3.0 Legend Premium

    Motor: 2.998 zescilinder in lijn, Turbo benzine
    Vermogen: 340 pk bij 5.000 tpm
    Koppel: 500 Nm bij 1.600 tpm
    Transmissie: automatische acht-versnellingsbak
    Topsnelheid: 250 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 4,3 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.269 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 8,5
    CO2-uitstoot: 170 g/km
    Energielabel: F
    Prijs vanaf: 83.995,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleBlog Bert Pennock over de autobranche: Mijn wens voor 2020
    Next Article Test BMW X6 M50i, nog één keer echt genieten dan

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?