Hij is terug en hoe? De nieuwe Toyota Supra is een steengoede sportauto met een heerlijke motor, een fantastisch wegligging en een uiterlijk om van te snoepen. Maar heeft hij nog wel de ziel van de oude? Wij zochten het voor je uit tijdens een uitgebreide test. (lucky us)
Wat een ontwerp!
De nieuwe Supra, officieel de GR (Gazoo Racing) Supra, is een indrukwekkende auto om te zien. De verhouding van een lange neus met een ver naar achter geplaatste cabine, het klassieke recept voor een sportieve auto, is gecombineerd met een zeer wild maar toch evenwichtig en typisch Japans ontwerp.
De auto straalt aan alle kanten pure kracht uit, zowel van schuin voor, achter als van opzij. Het kost wel even wat tijd om alles op waarde te schatten want er gebeurt wel erg veel. Van de grote ducktail spoiler achterop, de enorme dikke en krachtige heupen die doorlopen in de achterlichten tot de wild vormgegeven voorzijde, het is een druk samenspel van scherpe lijnen en verleidelijke krommingen.
De Supra wordt ook in het grijs, zwart, blauw, wit en geel geleverd, maar wat ons betreft is de felrode kleur van onze testauto, Prominence Red, de meest krachtige en meest bij het flamboyante karakter van de auto passend.
Wat klopt hier niet?
Zo druk als de buitenzijde is, zo kalm en rustig, misschien zelfs een tikkie saai, is het interieur. Begrijp ons niet verkeerd, er is niets mis mee, verre van. Het is een extreem logisch ingedeelde ruimte, gebouwd met louter topmaterialen met een zeer hoog afwerkingsniveau. De zitpositie en de stoelen zijn perfect, het infotainmentsysteem is verreweg het beste wat we ooit bij Toyota hebben mogen ervaren en het ontbreekt je aan geen enkele luxe.
Maar ergens heb je het gevoel dat er iets niet helemaal klopt, alsof je plots in een andere auto zit. En dat is niet zo heel ver van de waarheid af. Deze auto is namelijk ontstaan vanuit een samenwerkingsverband tussen Toyota en BMW, een partnerschap met als resultaat de Supra en de nieuwe Z4. De laatste alleen als cabrio, de eerste alleen als coupé.
Ze delen hetzelfde onderstel (de Supra heeft wel zijn eigen afstelling), dezelfde motor en ook 1 op 1 hetzelfde interieur. En waar de buitenkant van Supra uit de pen van de ontwerpers van Toyota komt, is de binnenzijde, op het stuur na, een 100 % BMW design.
Die arme puristen toch
Puristen zullen misschien huiveren over een dergelijke nauwe samenwerking, zeker als het gaat om een icoon als de Supra, maar er zit een duidelijke logica in. Toen Toyota met plannen liep om een nieuwe Supra te maken, was direct evident wat voor motorblok er moest komen: een zes-in-lijn turbo. Iets anders zou door de fans niet geaccepteerd worden, dit was nu eenmaal dé motor van een Supra.
Maar Toyota heeft helemaal geen zes-in-lijn motor in huis, sterker nog, de meeste merken niet, op één na: BMW. Geen enkel ander merk is zo trouw aan dit type motor dan de Duitsers, die het niveau van het ontwikkelen hiervan tot een extreme hoogte hebben weten te brengen. De motoren zijn bijzonder krachtig, soepel en betrouwbaar.
Al snel kwamen de eerste gesprekken op gang waarbij direct duidelijk werd dat de Supra en nieuwe Z4 prima naast elkaar konden worden ontwikkeld, waarbij ze naast de motor ook het onderstel zouden kunnen delen. Los van de dakconstructie, is de indeling van de auto’s in basis dezelfde namelijk. Deze gedeelde techniek zou je kunnen zien als een zwakheid, maar beter is je te realiseren dat zonder dit soort samenwerkingen er überhaupt geen auto’s meer gebouwd kunnen worden. Iets wat zeker voor de Supra geldt.
Als een katapult
Over het idee heenstappend dat je in het interieur van een BMW zit, is het tijd te kijken of de nieuwe Supra zijn iconische naam waard is. Met een druk op de knop slaat de zescilinder gretig aan en laat met een sportief geluid zijn aanwezigheid in de compacte cabine gelden. En direct, bij de eerste meters, voel je dat deze auto aan alle kanten klopt.
De motor is zeer gretig, zeker in de sportstand, en trekt werkelijk het asfalt aan stukken, geholpen door de razendsnelle achttraps automaat. Van 0-100 km/u in 4,3 seconden is snel, heel snel, en het stopt pas bij een afgeregelde 250 km/u. En geef je iets te veel gas, en met 340 pk en 500 Nm bij 1.600 tpm(!) doe je dat al snel, dan laat de auto een kleine burnout toe om je vervolgens als een katapult uit een oude cartoon richting horizon te schieten.
De stabiliteit, zowel bij hoge snelheden als in bochten is fenomenaal en het geluid, hoewel wel heel herkenbaar BMW, is om van te smullen. Gelukkig zijn ook de Brembo remmen, voor met vier zuigers, goed berekend op al dat geweld en weten op de juiste momenten met veel gevoel de snelheid van zich af te schudden.
Conclusie
De nieuwe Toyota GR Supra is wat ons betreft zijn naam meer dan waardig. Hij is snel, stabiel, prachtig vormgegeven én voorzien van een zes-in-lijn-turbo motor. We kunnen ons voorstellen dat de samenwerking met BMW en de verwantschap met de Z4 voor sommigen fans wellicht wat ver gaat, maar ga er maar eens in rijden. Zoek een bochtig traject, zet ‘m in sport en trap dat rechterpedaal eens in. Binnen no time zul je versteld staan van deze wilde en vooral heerlijke sportauto. Geloof ons maar!
Toyota GR Supra 3.0 Legend Premium
Motor: 2.998 zescilinder in lijn, Turbo benzine
Vermogen: 340 pk bij 5.000 tpm
Koppel: 500 Nm bij 1.600 tpm
Transmissie: automatische acht-versnellingsbak
Topsnelheid: 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 4,3 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.269 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 8,5
CO2-uitstoot: 170 g/km
Energielabel: F
Prijs vanaf: 83.995,- euro