Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Toyota gaat samen met Nederlands bedrijf Differ waterstof uit lucht produceren Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Toyota gaat samen met Nederlands bedrijf Differ waterstof uit lucht produceren

    Techniek 13-02-2019No Comments

    Niet alleen Hyundai heeft nog geloof in waterstof als brandstof. Dit blijkt nu Toyota heeft aangekondigd om waterstof uit lucht te gaan produceren. Ze doen dit niet alleen, maar zijn daarvoor een samenwerking aangegaan met het Nederlandse onderzoeksinstituut voor duurzame energie Differ (Dutch Institute for Fundamental Energy Research). 

    Om de waterstof uit de lucht te halen moet een speciaal apparaat in contact met lucht gebracht worden. Daar laat je zonlicht op vallen en het produceert gratis brandstof. Dit is de basisidee van onderzoeker Mihalis Tsampas van Differ in samenwerking met Toyota Motor Europe. Differ en Toyota willen een systeem ontwikkelen dat waterdamp absorbeert en zonne-energie gebruikt om die damp vervolgens op te splitsen in waterstof en zuurstof.

    Toyota gaat samen met Nederlands bedrijf Differ waterstof uit lucht produceren Driving-Dutchman

    De argumentatie voor het project is tweeledig. Er zijn nieuwe duurzame brandstoffen nodig om de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Een van deze duurzame brandstoffen is waterstof, die kan worden gebruikt om zonne-energie op te slaan. Als waterstof wordt gemengd met zuurstof, komt energie vrij in de vorm van elektriciteit.

    Meerdere voordelen

    Bij hun zoektocht naar oplossingen, stuitte Toyota op het Catalytic and Electrochemical Processes for Energy Applications-groep van Differ. De groep werkte aan een manier om water te splitsen in de dampfase, een fase die veel vaker voorkomt dan de vloeibare fase.

    Werken met gas in plaats van vloeistof heeft volgens Tsampas meerdere voordelen. “Met vloeistoffen zijn een paar technische problemen gemoeid, zoals ongewenste belvorming. Bovendien hebben we in de gasfase geen dure installaties nodig om het water te zuiveren. En tenslotte, omdat we alleen het water gebruiken dat in de omringende lucht aanwezig is, is onze technologie ook bruikbaar op afgelegen plaatsen waar geen water beschikbaar is.”

    Toyota en Differ hebben in een haalbaarheidsstudie al aangetoond dat het beoogde principe werkt. De onderzoekers ontwikkelden een nieuwe vaste stof foto-elektrochemische cel die in staat is om eerst water uit de lucht op te vangen om daar vervolgens, onder invloed van zonlicht, waterstof van te produceren. Het eerste prototype haalde 60 tot 70 procent van de hoeveelheid waterstof die je kunt maken uit vloeibaar water. Het systeem is een membraanreactor waarin polymere elektrolytmembranen, poreuze foto-elektroden en materialen die water absorberen zijn gecombineerd.

    Technologie opschalen

    In het nieuwe project gaan Toyota en Differ het bestaande systeem verbeteren. Het eerste prototype gebruikt model foto-elektroden die erg stabiel zijn. Het materiaal dat daar echter voor gebruikt is, absorbeert alleen UV-licht dat minder dan vijf procent uitmaakt van al het zonlicht dat de aarde bereikt. In de volgende fase gaan de onderzoekers innovatieve materialen toepassen en de systeemarchitectuur optimaliseren om zowel de waterinname als de hoeveelheid geabsorbeerd zonlicht te vergroten.

    Toyota gaat samen met Nederlands bedrijf Differ waterstof uit lucht produceren Driving-Dutchman

    Vervolgens verschuift de focus naar het opschalen van de technologie. De huidige foto-elektrochemische cellen voor waterstofproductie zijn zeer klein en iets in de orde van een vierkante centimeter. Om economisch levensvatbaar te kunnen zijn, moet hun omvang ten minste twee tot drie ordes van grootte worden opgeschaald.

    “Uiteindelijk stel ik me voor dat je dit soort systemen terug gaat zien in huizen, waar ze de waterstof produceren die nodig is om een waterstofauto zoals de Toyota Mirai voor dagelijks woon-werkverkeer van brandstof te voorzien”, verwacht Tsampas.

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDit is de techniek van de elektrische Kia e-Niro
    Next Article Jaguar Land Rover introduceert 20 procent zuinigere zes‑in‑lijn benzinemotor

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel

    By Rob Blom

    Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?