Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Waarom de Lexus NX 300h een lichtpunt in de duisternis is

    Auto Elektrisch 12-10-2017No Comments

    Streven naar perfectie en verlangen naar schoonheid en elegantie lijken in deze tijd voor een groot deel vervangen door borstklopperij, snel geluk en vervlakking. Goede gesprekken zijn vervangen door korte Whatsapp berichten, prille ontmoetingen tussen geliefden vervangen door een simpele koude swipe op Tinder. Veel mooier is het er allemaal niet op geworden, maar in de duisternis zijn lichtpuntjes te vinden voor hij en zij die goed kijken: de Lexus NX 300h.

    Weg met die stoffige jas
    Natuurlijk is de inleiding hierboven behoorlijk dik aangezet, maar feit blijft dat Lexus bijzonder veel aandacht en tijd besteedt aan hun creaties op een manier die anders is dan hun concurrenten. In hun auto’s herken je die typische obsessie voor perfectie, die Japanners eigen is. Japan, het land waar een kop thee zetten met zoveel rituelen en regels omgeven is, dat het gerust een paar uur kan duren. 

    Dit streven is terug te vinden in de kwaliteit van hun auto’s, waardoor Lexus al vele jaren gezien wordt als een van de meest betrouwbare merken. Een aantal jaar geleden hebben de Japanners hun imago drastisch omgegooid en hun stoffige jas achtergelaten. Scherpe lijnen in Japanse Manga-stijl veranderden de stijl van hun auto’s voorgoed. Het meest herkenbare element daarvan is de enorme Spindle grille die ook de voorkant van de nieuwe NX 300h siert.Scherp
    De nieuwe stijl bevalt niet iedereen even goed en eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het design van de NX heftig is. De enorme grille, de extreem scherp gesneden voor- en achterlichten, het is nog al wat om op te nemen. Persoonlijk bevalt het mij erg, het biedt namelijk iets nieuws in het straatbeeld van verder steeds meer op elkaar lijkende auto’s.

    Het enige probleem qua uiterlijk is echter de grote broer, de Lexus RX. Die is namelijk net even wat evenwichtiger qua proporties, waardoor de NX vanuit bepaalde hoeken soms wat zwaarlijvig lijkt. Maar zeker recht van voren en recht van achteren is het een indrukwekkende auto.
    Van binnen
    Het mooiste van deze Lexus zit echter, zoals zo vaak, van binnen. Hoewel hier ook scherpe lijnen de hoofdtoon voeren, ademt het geheel veel meer rust uit. Gebruikmakend van het vakmanschap van de Takumi, meestervakmannen in dienst bij Lexus, is de afwerking van de NX van een bijzonder hoog niveau.

    De naden, de stiksels in het leer van de uitstekend zittende stoelen, de aluminium panelen in de deur, alles is strak in elkaar gezet gebruikmakend van hoge kwaliteitsproducten. In plaats van de muis uit de RX vinden we hier een touchpad waarmee je het infotainment-systeem bedient. En dit werkt een stuk prettiger.
    De aandrijving
    De NX wordt aangedreven door het bekende hybride systeem dat we ook in de Lexus IS 300h zien. Een 2.494 viercilinder gekoppeld aan een Continu Variabele Transmissie werkt hand in hand met twee elektromotoren, één voor en één achter. De accu’s voor deze elektrische aandrijving worden opgeladen tijdens het rijden en remmen, de Lexus heeft geen stekker en is dus geen zogenaamde plug-in hybride.

    Via de Drive Mode Selector kun je kiezen uit Eco, Normal, Sport of Sport plus. Het verschil tussen deze standen is duidelijk te merken. De auto trekt in Sport sneller op en reageert vooral een stuk feller. Leuk detail is dat ook de tellers in je dashboard veranderen bij het selecteren van een andere modus.
    Stilte
    Wegrijden in de NX gaat compleet geruisloos gebruikmakend van de elektromotoren. In theorie kun je dit tot 65 kilometer per uur volhouden, maar in de praktijk slaat de benzinemotor al snel onmerkbaar aan om te helpen. Opvallend is ook hoe stil de auto is bij hogere snelheden. Windruis hoor je slechts op de achtergrond, waardoor je in alle rust en comfort kunt reizen.

    Het enige moment dat dit verstoord wordt is al je vol gas geeft. Door de CVT blijft de motor op een vast hoog toerental en dat hoor je meer dan in bijvoorbeeld de RX of IS. Heel storend is het niet, maar wel opvallend. Qua wegligging is het duidelijk dat de NX ontwikkeld is op comfort. Je kunt gerust hard bochten nemen, je hebt immers vierwielaandrijving, maar je merkt dat de auto vrij zwaar is, zeker bij snelle bochtenwisselingen. Drempels en onvolkomenheden in de weg worden echter naadloos weg gefilterd, voor een rustgevende rijervaring.

    Conclusie
    De Lexus NX 300h is een bijzondere auto. Bijzonder om zijn heftige design, zijn perfecte afwerking en kwaliteit en zijn rustgevende rijervaring. En mede door zijn gunstige verbruik te danken aan de hybride aandrijving, is de prijs hiervan ook nog eens meer dan redelijk. Want je hebt al zo’n fijne auto voor 48.995,- euro op je oprit staan (en op dit moment met een gratis upgrade voor nog meer luxe). Voor de aangeklede testauto in F-Sport uitvoering betaal je 71.290,- euro.

    Informatie
    Merk: Lexus
    Model: NX 300h
    Type: F-sport line
    Brandstof: Hybride benzine
    Cilinderinhoud: 2.494 viercilinder
    Vermogen: 223 pk
    Topsnelheid: 180 km/h
    0-100: 9.3 seconden
    Versnellingsbak: Continu Variabele Transmissie
    Gewicht: 1695 kg
    Prijs vanaf: 48.995,- euro
    Prijs gereden model: 71.290,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleBlog Gijs Bosman: het leven is te kort om lang met dezelfde auto te rijden
    Next Article Nissan X-TRAIL gefine-fine-tuned

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?