Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten

    Motor 03-09-20151 reactie

    Eerder reed ik op de makkelijke, wendbare Yamaha MT-07 Moto Cage, die mij erg beviel. Ditmaal ben ik op stap gegaan met zijn grote broer, de Yamaha MT-09 Sport Tracker.

    [grwebform url=”http://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]

    Aan de naam te zien verwacht je eenzelfde motor als de 07, alleen dan met een grote motorinhoud. Maar daar zit je dan echt naast: de MT-09 is een totaal andere motor, met een ander motorblok en een ander karakter. En als je dan net als ik ook nog met de Sport Tracker op stap gaat, heb je helemaal iets anders.

    Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten 2Drie in plaats van twee

    Het begint al direct bij het motorblok. Want in de MT-09 zit geen 900 cc tweecilinder – wat je misschien wel verwacht na de heerlijke Twin van de MT-07 – , nee hier ligt een 847cc driecilinder in. En laat ik alvast met het leukste beginnen: wat een ongelooflijk goed motorblok is dat. Met 115 pk en 87,5 Nm is het misschien geen powerhouse, maar wat rijdt dit lekker! Dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat een deel van de techniek afkomstig is van de race machine van Valentino Rossi. De altijd beschikbare kracht van deze driecilinder combineert echt het vermogen bij lage toeren van een tweecilinder met de power van een viercilinder, heerlijk.

    Wat is dit blok bij de les zeg!

    Door een drive-by-wire systeem is de gasreactie in te stellen in drie verschillende standen: STD, wat de standaard stand is, A, de snelle stand, en B, die we de regenstand kunnen noemen. Hoewel het blok in de standaard stand al snel reageert, wordt ie pas echt fel in de A stand. Je hoeft maar naar het gas te kijken en de motor schiet vooruit. Wat is dit blok bij de les zeg!

    Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten 5Supermoto of naked?

    Bijgekomen van het felle karakter, wordt het tijd de motorfiets eens goed te bekijken. De Yamaha MT-09 lijkt een beetje een middenweg te voeren tussen een naked en een supermoto, zeker in deze Sport Tracker uitvoering. Deze speciale editie van de 09 is voorzien van aluminium nummerplaten aan de zijkant en een klein scherm in hetzelfde metaal aan de voorzijde. Een tweekleurig zadel, rubberen knee pads en een (optioneel gemonteerde) hoge Akrapovic uitlaat maken het geheel af.

    Ook de zitpositie lijkt een beetje op dat van een supermoto. Je zit meer op de motor dan erin, zoals bij de kleinere MT-07.  Met je voeten op de extra grote voetsteunen en het brede stuur makkelijk in je handen, voel je alsof je de motor alles kan laten doen wat je wilt, wat ook klopt.

    Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten 3Bochten, bochten en nog eens bochten

    De MT-09 is namelijk gemaakt voor bochten, welke bochten dan ook. Snelle bochten, langzame of gemiddelde, het maakt hem niet uit. Als met een supermoto val je de bocht in, waar je dankzij de smeuïge driecilinder weer keihard uit knalt. De felle gasreactie is hierbij wel even wennen. Vooral midden in de bocht waar je nog niet vol gas wilt geven, is de respons misschien iets te. Maar na een weekje rijden wen je hier aan en kun je het nagenoeg perfect doseren.

    Gelukkig is de 09 voorzien van stevige dubbele voorschijven, waardoor je ook weer op tijd kunt stoppen, uiteraard met ABS. Voor je heb je een volledig digitaal display, dat een hoop informatie weergeeft in wel wat kleine lettertjes. De eerste paar keer moet je goed kijken wat wat is, maar wanneer je dit eenmaal gewend bent, werk het naar behoren.

    Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten 4

    Conclusie

    Is de Yamaha MT-09 Sport Tracker dan een perfecte motor? Dat ligt er een beetje aan. Zoek je een motor waar je hard bochten mee kan aanvallen, waar je je vrienden op hun supersports het nakijken wilt geven op dijkweggetjes, dan heb je hier een hele goede aan. Je zult je geen dag vervelen. Zoek je echter een motorfiets voor dagelijks gebruik met een veelzijdig karakter, dan kun je em beter laten staan. Want niet alleen is het geen motor voor langere afstanden, het felle karakter kan op dagelijkse basis net effe iets te zijn.

    Bekijk meer foto’s van de Yamaha MT-09 op onze Facebook pagina.

    Technische gegevens
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 847 cc
    Vermogen: 115 pk
    Koppel: 87,5 Nm
    Versnellingsbak: 6 versnellingen
    Gewicht: 191 kg
    Prijs vanaf: 10.199,00- euro
    Plus
    + Zeer goed in bochten
    + Fel
    + Coole unieke look

    Min
    – Niet geschikt voor lange afstanden

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleSubaru Outback, Puur genieten
    Next Article Vernieuwde Kia cee’d… ‘Power to Surprise’?

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    View 1 Reactie

    1 reactie

    1. Marcel Frijhoff on 25-01-2023 21:03

      Dat felle karakter kun je heel goed wat afzwakken door de “regenstand”. Als oudere motorhuis van 75, vind ik die stand heerlijk om over de Veluwe te tuffen.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?