Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Autotest Land Rover New Defender 110 Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Autotest Land Rover New Defender 110, een bolde stap

    Auto 23-08-2020No Comments

    Dames en heren, please welcome de nieuwe Land Rover Defender! Na meer dan zeventig jaar min of meer hetzelfde model fabriceren, heeft Land Rover het aangedurfd de iconische Defender volledig opnieuw vorm te geven. Een bolde stap, maar ook de juiste?

    Voor de oer-Defender moeten we terug naar 1948 toen Land Rover – notabene op de Amsterdam Motor Show – de Ninety presenteerde, de Britse tegenhanger van de Amerikaanse Willy’s Jeep. Nooit hadden ze kunnen weten dat dit model meer dan een halve eeuw lang zo populair over de hele wereld zou worden. De terreinwagen, pas vanaf 1990 Defender genaamd om hem te onderscheiden van de luxueuzere Land Rover Discovery, was (en is misschien nog steeds wel) hét toonbeeld van robuustheid en veelzijdigheid. Velen lieten dan ook een traan toen de productie in 2016 stopte.

    Het oude vernieuwd

    Hoewel de nieuwe Defender – op zijn vierkante vorm na – werkelijk niets deelt met zijn voorvaderen, hebben ze bij Land Rover toch hun best gedaan het belangrijkste kenmerk, de hoekige carrosserie van de oude auto terug te brengen. Hiermee laat de van oorsprong Britse autofabrikant weten dat – hoewel het tijd voor was voor iets nieuws – het oude zeker nog niet vergeten is.

    Het is lastig de nieuwe Defender te missen of kwijt te raken, want wat een kolossale auto is dit geworden. Pas als je ernaast staat, heb je pas echt goed door hoe enorm hij is. De koplampen komen bij de gemiddelde Nederlander tot borsthoogte en het dak is niet zonder trap te bereiken. Handig? Niet echt, maar wel indrukwekkend én je zit heerlijk hoog, droog en veilig. De vraag is in ons land natuurlijk wel: wat moet je nou eigenlijk met zo’n mastodont? Er zal zeker een groep mensen zijn die de ook de nieuwe Defender zal gebruiken waar hij oorspronkelijk voor bedoeld is: offroad en avontuur.

    Zo heeft de Defender zowel voor als achter korte overhangen, aanpasbare Terrain Response-technologie en kan hij waden door wateren van bijna een meter diep. Voor de echte avonturiers onder u kan de auto zelfs 300 kilo daklast hebben en is er plaats voor een flinke roof-top tent. Daarnaast zullen ook de mensen met een paardentrailer, aanhanger of caravan deze auto kunnen waarderen. Want met een trekgewicht van 3.500 kilo is er weinig wat de nieuwe Defender niet aankan.

    Auto’s zijn emotie of wekken dat in ieder geval op. En dit nieuwe model spreekt op dat punt erg aan. Was de oude Defender vooral charmant door zijn ruige uiterlijk, de nieuwe heeft zijn ouderwetse boerenoveral vervangen voor een modern avonturierspak. En hoe je het ook wendt of keert, dat past beter bij deze tijd. Er zijn nu eenmaal meer mensen die op avontuur gaan (of in ieder geval dat idee willen hebben) dan zij die in de modder ploeteren. En nu vliegen ongemakkelijk is en we vaker met de auto gaan, is een investering in een dergelijke grote luxe alleskunner niet eens zo buitenissig als je denkt.

    Superdeluxe stoplichtsprintjes 

    Aan alles is te zien, voelen en horen dat de Defender gemaakt is voor zowel op de weg als in het terrein. Dat laatste hebben we niet uitvoerig kunnen testen, dus kunnen we niet veel over zeggen, maar Land Rover kennende zit dat wel snor. Maar hoe presteert hij op de weg?

    Ondanks zijn luchtgeveerde onderstel, kan de auto niet verbergen dat hij 2.350 kilo weegt. Snel bochtenwerk is dan ook niet zijn sterkste punt. Wat wel heel leuk is, is dat de 3,0-liter V6 benzine met 400 pk verbazingwekkend weinig moeite heeft deze kolos van zijn plek te krijgen. In iets meer dan zes seconden zit je op de 100 km/h, in een Defender! Daar zal menig ‘snelle jongen’ naast je bij het stoplicht van opkijken.

    Hoewel de Defender in feite een grote vierkante doos is en op onze testauto zelfs met een imperial uitgerust was, was er opvallend weinig windgeruis te ontdekken. Het onderstel en de vloeiend schakelende automatische versnellingsbak in combinatie met die stilte in het interieur maken de Defender bij uitstek geschikt voor lange afstanden. Dit wordt verder veraangenaamd door de prima zittende stoelen en alle luxe die je je maar kan wensen. 

    Het mag ook geen verrassing zijn dat de Defender vol luxe accessoires zit die tijdens je offroad avonturen goed van pas kunnen komen. Wat te denken van bijvoorbeeld de giraf-ramen bovenin de linker en rechter zijde van de auto. Leuk voor de Beekse Bergen. Verder een draadloos en ontelbaar aantal USB-oplaadpunten voor smartphones en tablets, een 230 Volt stopcontact in de bagageruimte, handig voor tijdens het föhnen, scheren en een koelkast. Of je deze ook echt nodig hebt is nog maar de vraag, want een flinke gekoelde ruimte vind je ook al tussen de voorstoelen.

    Indrukwekkende auto

    Omdat de Defender best wel hoog op z’n wielen staat, is er zelfs een knop in de bagageruimte waarmee je de auto automatisch kunt laten zakken. En zelfs de trekhaak is met een schakelaar elektrisch in en uit te klappen. Je kunt het maar nodig hebben. Wij vinden het heerlijke accessoires. En zo kunnen we nog wel even doorgaan, de lijst opties en accessoires is oneindig.

    Gevraagd naar de aantallen gaat het in Nederland sinds de wereldpremière in september 2019 om een paar honderd bestellingen, aldus de importeur. En dat zijn allesbehalve dramatische cijfers, het gaat hier immers om een auto met een vanaf prijs van 95 duizend euro voor de korte 90-serie die in de loop van 2020 leverbaar is. En daar zitten de bpm en btw nog niet in verwerkt. De langere 110 serie is er vanaf 104.740 euro en de First Edition met extra opties waar wij mee reden begint bij 118.170, allemaal exclusief belastingen. Er zijn zowel benzine als diesel uitvoeringen.

    Op de vraag of Land Rover de juiste stap heeft genomen met dit compleet nieuwe model, zal de tijd een antwoord moeten geven. Feit is wel dat zij een zeer indrukwekkende auto hebben gebouwd. Hoewel we de offroad capaciteiten niet volledig hebben kunnen benutten en we daar dus weinig over kunnen zeggen, is wel volstrekt duidelijk dat de nieuwe Defender mijlen vooruitgang heeft geboekt op de weg. De auto is comfortabel, luxe en zelfs nog behoorlijk snel. Maar voor de oude Defender liefhebbers, lag de charme nu juist in het ontbreken van die drie punten. De kans is groot dat er een enorme groep liefhebbers zal zijn voor de nieuwe Defender, waaronder Land Rover ons in ieder geval alvast kan scharen. Maar het zal wel een andere groep zijn, dan de diehards in hun rammelende oude trouwe Defenders van weleer. Kortom, een nieuwe auto voor nieuwe tijden.

    Land Rover New Defender 110

    Motor: 2.996 cc zescilinder benzine lijnmotor
    Vermogen: 400 pk
    Transmissie: automatische acht-versnellingsbak
    Topsnelheid: 191 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 6,2 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 2.331 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 9
    CO2-uitstoot: 261 g/km
    Prijs vanaf: 95.595,- euro
    Prijs testauto: 118.170,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleBlog Bert Pennock: Het verschil tussen ja en nee, bevindt zich doorgaans in de portemonnee
    Next Article Autotest: Fiat 500C Hybrid

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?