Pas deze zomervakantie goed op als je de weg op gaat. Volgens een onderzoek van brancheorganisatie Bovag, rijden sommige automobilisten namelijk gewoon door met versleten banden.  

Negentig procent van de Nederlandse automobilisten weet namelijk niet wanneer hun banden vervangen moeten worden. Hierom zijn versleten banden tijdens de APK de belangrijkste reden dat auto’s afgekeurd worden. Tijdens het onderzoek onder iets meer dan duizend automobilisten blijkt ook dat ze niet weten wat de juiste bandenspanning van een auto met belading, vouwwagen, caravan of camper moet zijn.

Hoe meer profiel hoe beter

De wettelijk minimum banden-profieldiepte voor personenauto’s, bestelwagens, caravans, vouwwagens en campers is 1,6 millimeter. Geadviseerd wordt om banden echter al te vernieuwen als de profieldiepte onder de 2,5 millimeter komt. Voor profiel geldt voor wegvoertuigen in het algemeen: hoe meer profiel, hoe beter.

Pas op auto’s met slechte banden, het zijn er meer dan je denkt!

Bijna 84 procent van de ondervraagden denkt echter dat er veel langer veilig kan worden doorgereden, tot er nog maar twee millimeter profiel over is (36,5 procent) of zelfs nog maar 1,5 millimeter (47,4 procent). De wettelijke minimum grens is bij meer dan de helft van de automobilisten niet bekend. Ruim een kwart denkt dat 1,2 millimeter het minimum is. Volgens meer dan 10 procent is 0,6 millimeter het minimum. “Bij zulke waardes zijn de banden echter al zo goed als kaal en dus levensgevaarlijk”, aldus Bovag.

Uit APK-cijfers over 2016 blijkt dat het gebrek aan bandenprofiel veruit het meest voorkomende mankement aan auto’s is. In 15,7 procent van de gevallen zorgt het voor APK-afkeur of voor goedkeur na reparatie. Een profieldiepte van tussen de 1,6 en 2,5 millimeter is daarnaast goed voor 33,9 procent van de adviespunten bij APK’s; de keurmeester geeft hiermee aan dat de banden op zeer korte termijn moeten worden vervangen.

Let op auto's met slechte banden, het zijn er meer dan je denkt Driving-Dutchman

De voornaamste reden hiervoor is volgens Bovag de opgerekte interval tussen de verplichte keuringen. Benzineauto’s hoeven sinds enkele jaren pas na vier jaar voor het eerst naar de APK en daarna tweejaarlijks. Veel automobilisten rijden van APK naar APK en besteden tussentijds geen of te weinig aandacht aan regulier onderhoud of de technische staat van hun voertuig. Gelukkig komen er slimme autobanden aan die aangeven wanneer ze vernieuwd moeten worden. 

Let dus in de eerste plaats vooral goed op de profieldiepte van je eigen banden. Adviseer ook je buren, vrienden en familie, stuur ze dit artikel door. Het is gratis, kost je dus niets en levert je alleen maar veel op. Controleer voordat je op vakantie gaat ook je bandenspanning en of de banden niet beschadigd zijn. Ze zijn het enige contact tussen je auto en de weg. We wensen je een fijne vakantie!

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

3 reacties

  1. Mis nog een belangrijk item, uitdroging van de banden. Bij sommige merken banden is dat binnen 2 á 3 jaar al aan de orde. Dit terwijl er nog meer dan voldoende profiel op zit. Dit veroorzaak een groot deel van de klapbanden.

Laat een reactie na: