Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autotest Ford Kuga 1.6 EcoBoost 150 pk Titanium 2WD

    Auto 29-04-2013Geen reacties

    Een Ford Kuga met een1.6 benzinemotor? En ook nog ‘Eco’ in de naamgeving? Met een licht sceptisch gevoel begint de week waarin ik ruim 1.000 kilometer zal rijden in deze nieuwe suv.

    Instappertje?
    De 150 pk benzinemotor in onze voorwielaangedreven Kuga is de basismotorisering. Ford Nederland verwacht dat deze versie 80 procent van de verkopen in ons land zal uitmaken. De Kuga is ook beschikbaar met een krachtigere benzinemotor van 182 pk in combinatie met vierwielaandrijving en met twee 2.0 liter dieselmotoren van 140 en 163 pk. Direct een niet bindend koopadvies: meer dan het 150 pk instapmodel heb je, zeker in Nederland, niet nodig. Al tijdens de eerste rit blijkt mijn initiële scepsis namelijk onterecht.

    Ford-Kuga-01

    Direct een niet bindend koopadvies: meer dan het 150 pk instapmodel heb je, zeker in Nederland, niet nodig.

    Precies goed
    De motor levert zijn forse maximale koppel al vanaf 1.600 toeren en werkt geweldig samen met de handgeschakelde zesversnellingsbak. Het motorcompartiment is goed geïsoleerd. Het resultaat is een auto die je rust biedt tijdens het rijden, of je nu op je gemak rijdt of de Kuga stevig de sporen geeft. De bak laat zich met een of twee vingers in het volgende verzet tikken. De weerstand in het koppelingspedaal is precies goed. Punten die kenmerkend zijn voor de soepelheid van de Kuga. Ook soepel, maar af en toe net iets té, is de elektrische stuurbekrachtiging. De Kuga reageert direct op correcties, maar met wat minder gevoel in het stuur dan ik zou willen. Over het onderstel niets dan lof. Vering en demping zijn stevig, maar niet oncomfortabel. Oneffenheden worden goed gefilterd.

    Ford-Kuga-10Keerzijde
    De keerzijde van de medaille is dat de EcoBoost motor niet in de buurt komt van het verbruikscijfer van 6,6 liter per 100 kilometer. Tijdens een rit van 200 kilometer met voornamelijk snelwegkilometers houden we ons netjes aan de maximumsnelheid. Ford claimt de zuinigste in het segment te zijn, maar onder de 8,4 liter per 100 kilometer komen we niet.

    Profiel van een stationwagon
    Zwarte ruitensproeiers op de motorkap. Het valt bij onze in groenbeige ‘Ginger Ale’ uitgevoerde Kuga direct op. Naar mijn mening een esthetisch minder aantrekkelijk detail op het verder fraai gelijnde uiterlijk. De gedrongen koets lijkt, afhankelijk van de hoek waaruit je naar de auto kijkt, soms meer op een hoge stationwagon dan op een suv.  De bult op de motorkap hint op de kracht eronder, zonder onvriendelijk te ogen. De achterzijde met hoog geplaatste lichtunits en grote klep laat geen misverstand bestaan over de beschikbare ruimte.

    Ford-Kuga-05Plastics en ergonomische missers
    In het interieur hoef ik geen spijkers op laag water te zoeken, om een aantal kritiekpunten te benoemen. Rond navigatiesysteem, versnellingspook en handrem is een lelijke harde plasticvariant gebruikt die bij aanraking hol klinkt. Het optionele Sony entertainmentsysteem in hoogglans zwart met talrijke knoppen in onduidelijke variaties heeft veel weg van een antwoordapparaat uit de jaren negentig. De pijltoetsen op de centraal geplaatste knop gebruik je om de door de menu’s te bladeren.

    De gedrongen koets lijkt, afhankelijk van de hoek waaruit je naar de auto kijkt, soms meer op een hoge stationwagon dan op een suv.

    Het zou een stuk intuïtiever zijn als dit ook via het draaien aan de knop mogelijk was. Helaas wordt daarmee alleen het geluidsniveau aangepast. Ook onhandig is dat de stappen waarin het volume aan te passen is, te groot zijn. De geluidskwaliteit is redelijk. Het 5 inch scherm van het navigatiesysteem bevindt zich ver van de ogen van bestuurder, diep in het dashboard. Het display is desondanks goed afleesbaar, al blijft er door het grote lettertype voor de kaartdetails soms weinig plaats over.

    Ford-Kuga-16Slim, comfortabel…
    De Kuga is in de standaard Trend uitvoering voorzien van sportstoelen die goede ondersteuning aan onderrug, zij en bovenbenen geven. Zitpositie en zicht rondom zijn uitstekend, zonder het gevoel dat je je in een vissenkom bevindt. Het luxere Titanium uitrustingsniveau biedt extra’s als regensensor, automatisch inschakelende dimlichten, dimmende binnenspiegel en bluetooth integratie. Ford biedt een voor 1.995 euro interessant geprijsd First Edition Pack aan met tal van elektronische extra’s waaronder een elektrisch bedienbare achterklep die met een schopbeweging te openen én te sluiten is. Fijn als je balancerend met twee volle boodschappentassen komt aanlopen, al duurt het even voor de klep geopend is. Dit optiepakket en het Advanced Technology Pack (ook 1.995 euro) samen zorgen dat het je in de Kuga aan niets ontbreekt.

    Het optionele Sony entertainmentsysteem in hoogglans zwart met talrijke knoppen in onduidelijke variaties heeft veel weg van een antwoordapparaat uit de jaren negentig.

    …En bruikbare ruimte achterin
    Drie achterpassagiers hebben het prima naar hun zin. Hoofd- en beenruimte zijn ruim voldoende. Ook fijn is dat de hellingshoek van de rugleuning per achterbankdeel verstelbaar is. Wanneer je de achterbank volledig neerklapt, heb je een indrukwekkende 1.653 liter ruimte tot je beschikking. De kofferruimte met in hoogte verstelbare bodem biedt tot 456 liter bagagevolume. Dat is 46 liter meer dan de vorige generatie, maar minder dan concurrenten als de Mazda CX-5 (505), Subaru Forester (505), Toyota RAV4 (575) en Honda CR-V (589).

    Ford-Kuga-12Conclusie

    De Kuga biedt waar voor zijn geld. Het rijgedrag van de Kuga met deze EcoBoost motor is uitstekend. Met een vanaf-prijs die ruim 11.000 euro lager ligt dan die van het instapmodel van de vorige Kuga, vist Ford in dezelfde vijver als onder meer de Volkswagen Tiguan, Honda CRV en Toyota RAV4. En met deze prijs kan het merk ook in Nederland potten breken. De Kuga heeft met name in het interieur enkele minpunten, maar compenseert dit met het rijgedrag. En zeg nou zelf: daarvan geniet je elke dag. En over die draaiknop haal je vervolgens je schouders op. Na een week in de Kuga betwijfel ik of ik als potentieel koper überhaupt nog een van de alternatieven zou overwegen. En dat is een compliment voor Ford.

    Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.

    Technische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Energielabel/Bijtelling: B/25%
    Gem. verbruik: 6,6 l/100 km
    CO2 uitstoot: 154 g/km
    Cilinderinhoud: 1.597 cc
    Cilinders/Kleppen: 4/16
    Max. vermogen: 110 kW/150 pk bij 5.700 tpm
    Max. koppel: 240 Nm bij 1.600 tpm
    Acceleratie 0-100 km/h: 9,7 sec.
    Topsnelheid: 195 km/h
    Transmissie: Handgeschakeld 6 versnellingen
    Gewicht: 1.580 kg
    Prijs basisversie: € 34.465
    Prijs gereden uitvoering: € 42.805

    Plus
    + Prestaties EcoBoost motor
    + Rijgedrag en afstelling van onderstel
    + Stoelen en zitpositie
    + Aantrekkelijk geprijsd (vanaf-prijs en optiepakketten)

    Min
    – Ergonomie
    – Grootte en plaatsing navigatiescherm
    – Verbruik

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest: Subaru Outback 2.0D Executive Lineartronic CVT
    Next Article Autotest Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Elegance Businessline

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?