Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autotest Volvo V70 D2 Summum

    Auto 26-11-2013Geen reacties

    Volvo’s V70 draait al een tijdje mee. De eerste modellen van de huidige generatie werden in 2007 uitgeleverd. Begin 2013 is een tweede facelift doorgevoerd. Met deze laatste opfrisactie hoopt Volvo de periode tot de aflossing door de V90 (?) in 2015 te kunnen overbruggen.

    De verchroomde accenten en de LED-dagrijverlichting zijn nieuw, net als de licht gewijzigde achterlichten en grille. Mij vielen alleen het extra chroom bij de grille en de glimmende sierstrip op het kofferdeksel op. Blingbling en opsmuk die ik eerder associeer met een pakketje van Halfords dan met een statige en stijlvolle Volvo. Datzelfde geldt trouwens voor de (ook voor de facelift al leverbare) achterklepspoiler. Die is zo gigantisch, dat ik er telkens van in een lachstuip schiet.

    Volvo-V70-D2-Summum_01-1Echte verbeteringen

    De aan de binnenzijde doorgevoerde wijzigingen bevallen me een stuk beter. Goede materialen en dito afwerking. Internetconnectiviteit en applicaties als Spotify en TuneIn Radio voegen daadwerkelijk iets toe. Dit geldt ook voor de wijzigingen onder de motorkap. Volvo is erin geslaagd de CO2-uitstoot zodanig terug te dringen dat een tweetal dieselmotoren ook in 2014 in de 20 procent bijtellingscategorie valt. Naast de door ons geteste 115 pk sterke D2, geldt dat ook voor de vanaf 2014 uit te leveren nieuwe Drive-E D4, die 181 pk levert (dan verplicht handgeschakeld).

    Cijfers en praktijk

    Wij testen de D2 met zestraps Powershift automaat. Van 0 naar 100 in 13,2 seconden en een topsnelheid van 180 kilometer per uur zijn geenszins tot de verbeelding sprekende waarden. De topsnelheid doet er natuurlijk zelden toe, dus daar haal ik mijn schouders over op. Het optrekken gaat inderdaad niet razendsnel, maar ook zeker niet tergend langzaam. De bak met dubbele koppeling schakelt soepel en snel op, maar bij lagere snelheden net niet zo onmerkbaar als eerder geteste achttraps automatische versnellingsbakken van bijvoorbeeld de BMW 320dA en Lancia Thema.

    Volvo-V70-D2-Summum_02De schakelflippers kunnen uitkomst bieden, maar in de praktijk heb ik nauwelijks de neiging deze te gebruiken. Een uitzondering: de tussensprint van 80 naar 120 kilometer per uur. Om die vrachtwagen in te halen zonder het achteropkomende verkeer te hinderen, moet je de bak vooraf echt helpen. De automaat schakelt uiteindelijk luid loeiend twee verzetten terug, maar het effect op de snelheid blijft in het begin uit. Tijdens de test verstookte ik overigens 5,6 liter per 100 kilometer (4,2 volgens Europese testcyclus).

    Irritatie

    Het stop/start-systeem irriteert me. En ik ben in mijn eigen auto toch echt ook zo’n systeem gewend, maar dat in de V70 is overenthousiast. Het wordt veel te vaak geactiveerd, soms zelfs voordat je daadwerkelijk stilstaat (rotondes!). De rem iets minder hard intrappen, wat bij diverse andere merken voorkomt dat de motor afslaat, biedt hier geen soelaas. Het maakt een stadsrit onrustiger dan nodig. Natuurlijk, met een druk op de knop kan het systeem gedeactiveerd worden…

    Volvo-V70-D2-Summum_04Het zicht rondom is in de V70 perfect. Ondanks de zee van ruimte heb je voorin een echt cockpitgevoel. De bediening van boordcomputer en infotainment is intuïtief. Het systeem reageert redelijk snel op je commando’s. De ergonomie is in orde, op wat kleine missers na. Zo kwam ik er alleen dankzij een tip van een collega achter dat het minuscule knopje voor het activeren van de regensensor zich, volledig verborgen achter het stuur, bovenop de bedieningshendel bevindt.

    Dat je de sensor na elke koude start opnieuw moet activeren is ook minder handig. De twee draai- en drukknoppen aan de rechterzijde van de middenconsole zitten wat ver weg van de bestuurder. De bovenste van de twee bedient nu net de meestgebruikte functies van  het infotainmentsysteem. Gelukkig biedt de scroll- en drukknop op het stuur uitkomst. Na enige gewenning kun je hiermee het systeem bijzonder goed bedienen. Bijzonder is dat het scherm licht naar beneden gekanteld is. In eerste instantie lijkt dit onlogisch, maar het zorgt ervoor dat de informatie op het systeem ook bij fel zonlicht nog probleemloos te lezen is. Esther Noorman van Volvo Cars Nederland zegt hierover: “We kijken bij de productontwikkeling altijd naar de meest optimale ergonomie waarmee de aandacht op het verkeer blijft gefocust.”

    Comfort en ruimte

    De elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie zitten goed, comfortabel, niet te hard en niet te zacht en met voldoende steun voor rug, zij en bovenbenen. Achterin kunnen drie volwassen en lange passagiers comfortabel zitten, ondanks de aanwezigheid van een middentunnel. De perfect toegankelijke kofferruimte is 575 liter groot, heeft een aantal handige opties om tassen of koffers vast te zetten, en is via de in drie delen (40:20:40) neer te klappen achterbank te vergroten tot een vlakke laadruimte van 1.600 liter. 

    Volvo-V70-D2-Summum_03Veiligheid

    Standaard is de V70 voorzien van het City Safety Systeem dat botsingen tot 50 kilometer per uur voorkomt of in ieder geval de impact minimaliseert. Het systeem werkt uitstekend, zo constateerde ik bij het inrijden van een door struiken omringd parkeervak. Ook de andere aanwezige veiligheidsvoorzieningen functioneren prima. Alleen de verkeersbordenherkenning ziet de snelheidsaanduiding op hectometerpaaltjes niet, waardoor het systeem met name op provinciale wegen vaak een onjuiste snelheid aangeeft.

    De Volvo V70: een stijlvol geheel gericht op comfort en ruimte. Ondanks zijn leeftijd nog steeds een interessante propositie, die het wat mij betreft na de laatste update van interieur en infotainment nog wel even uithoudt. Over de exterieurwijzigingen ben ik minder te spreken. Smaken verschillen, maar ik zou de pre-facelift V70 kiezen. Zonder spoiler. Ondanks dat ik in tijden niet zo gelachen heb als bij de aanblik daarvan.

    Volvo-V70-D2-Summum_05Bekijk meer foto’s van de Volvo V70 D2 Summum op onze Facebook pagina.

    Technische gegevens:
    Brandstof: Diesel
    Energielabel/Bijtelling: A/20%
    Gem. verbruik: 4,2 l/100 km
    CO2 uitstoot: 111 g/km
    Cilinderinhoud: 1.560 cc
    Cilinders/Kleppen: 4/8
    Max. Vermogen: 84 kW/115 pk bij 3.600 tpm
    Max. Koppel: 270 Nm bij 1.750 – 2.500 tpm
    Acceleratie 0-100 km/h: 13,2 s
    Topsnelheid: 180 km/h
    Transmissie: Zestraps automatische transmissie
    Gewicht: 1.503 kg
    Prijs basisversie: € 37.995
    Prijs gereden uitvoering: € 55.350

    Plus
    + Interieurkwaliteit
    + Comfort in elk opzicht
    + Praktisch bruikbare ruimte

    Min
    – Overenthousiast stop/start-systeem
    – Kleine ergonomische missers
    – Traag schakelen automaat bij inhaalacties

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous Article‘Goedkope’ kleine dieselmotor crasht door korte ritjes
    Next Article Autotest Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland Summit

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?