Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    BMW R 1200 GS Exclusive, nieuw en lekker

    Motor 05-05-2017Geen reacties

    De BMW R 1200 GS is nog altijd een van de meest toonaangevende allroad motorfietsen die er te koop is. Voor 2017 heeft BMW dit verkoopkanon licht vernieuwd, waarbij ook het motorblok onderhanden is genomen. Tevens zijn er twee nieuwe versies op de markt gekomen: de Rallye en de Exclusive. Met deze laatste ben ik door ons eigen kikkerlandje op pad geweest.

    Wat is er allemaal nieuw?
    Eén van de belangrijkste aanpassing is gedaan in het lucht- en vloeistofgekoelde boxerblok. Door toepassing van een aangepaste katalysator en een nieuwe motormanagement voldoet deze nu aan de nieuwe Euro 4-norm. Het vermogen van 125 pk bij 7.750 toeren en het maximale koppel van 125 Nm bij 6.500 toeren zijn verder hetzelfde gebleven.

    Ook werden er kleine aanpassingen aan het schakelmechanisme gedaan om het geheel nog soepeler te maken. Daarnaast zijn er wat kleine optische veranderingen, die je eigenlijk alleen ziet als je de vorige versie er naast zet. BMW levert verder nu een aantal opties standaard zoals het ASC traction control systeem.
    De Exclusive
    De Exclusive is één van de twee nieuwe varianten. Waar de Rallye er vooral stoer uit ziet, is de Exclusive een wat sjiekere motor. Zo is hij voorzien van de unieke Iced Chocolate metallic lalkleur en heeft hij een andere tankafdekking. Daarnaast heeft hij een zwart frame en zwarte cardanas, extra zijkappen en goudkleurige remklauwen. Voor dit pakket betaal je iets minder dan 400 euro.

    Nu is BMW op de testmotor verder erg guitig geweest met opties. Zo zat er een hele fijne Comfort buddyseat op, Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment), Dynamic Traction Control (DTC), Riding Modes Pro, een quickshifter, GPS en een mooi klinkende Akrapovic demper.
    ESA-vering
    De 1200 GS blijft een grote motorfiets en met een rijklaargewicht van 244 kilogram ook een vrij zware. Maar het blijft bijzonder knap hoe dit allemaal verdwijnt als je wegrijdt. Al na de eerste kilometers ben je vergeten dat ie zo groot is.

    Op de eerste plaats komt dit door de briljante manier waarop de GS op de weg ligt, geholpen door het uitgebreide ESA-systeem. Dit zorgt er voor dat je onder alle omstandigheden op iedere ondergrond zoveel mogelijk grip hebt en zo comfortabel mogelijk rijdt. En dit werkt bijzonder goed. De GS neemt iedere bocht met extreme zekerheid en biedt op alle ondergronden rust en comfort. Je kunt zelf ook nog kiezen uit een Dynamic stand, die de motor harder en sportiever af veert. Je levert dan wel ietsje aan comfort in.
    De boxer
    Van de nieuwe aanpassingen aan de iconische 1.170 cc boxermotor merk je vrij weinig, wat helemaal niet erg is. Het blok was namelijk al steengoed en dat is ie nog steeds. Met 125 pk is het niet de sterkste maar hij blaast je wel omver met een haast onbegrensde souplesse. In elke versnelling, bij welke toeren dan ook heb je een bak romig vet vermogen en koppel tot je beschikking. Met het optionele Riding Modes Pro kun je kiezen uit verschillende rijmodi, zoals Road, Dynamic, Rain en Enduro. De lekkerste stand op de weg is wat mij betreft Dynamic, waarbij je de felste gasreactie hebt.

    Het schakelen gaat akelig precies, waarbij ook hier niet direct een enorme verandering van de nieuwe onderdelen te merken is. Dat is het probleem als je motorfietsen zo goed maakt, je merkt verbeteringen amper op. Een leuke optie is ook de quickshifter, die optrekken tot een nog groter feestje maakt.

    Conclusie
    BMW heeft een goede motorfiets nog beter gemaakt met kleine technische en optische aanpassingen. De nieuwe R 1200 GS Exclusive is een leuke extra uitvoering, die een aantal unieke opties biedt voor een klein prijsje. Om een echte aangeklede GS te krijgen, moet je echter zoals altijd flink tekeer gaan in de optielijst, wat de meeste kopers ook zullen doen. Onze testmotor kwam door alle opties uiteindelijk op iets meer dan 23.000 euro. Dat is voor veel mensen even schrikken, maar je rijdt dan wel op één van de lekkerste en beste motoren die er te koop is.

    Technische gegevens
    Merk: BMW
    Model: R 1200 GS
    Type: Exclusive
    Motortype: lucht-/vloeistofgekoelde 2-cilinder 4-takt boxermotor
    Cilinderinhoud: 1.170 cc
    Overbrenging: Cardanas
    Vermogen: 125 pk
    Koppel: 125 Nm
    Gewicht: 244 kg
    Prijs vanaf: 18.595 euro  
    Prijs gereden model: 23.308 euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleNieuwe Isuzu D-MAX 1.9, downsizen zonder concessies
    Next Article Top 5 autobanden met het mooiste profiel

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?