Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Dit wist je nog niet over de populairste muscle cars aller tijden

    Auto Fun 01-05-20171 Comment

    Tussen 1960 en 1970 werden volgens veel mensen de gaafste en zeldzaamste V8 muscle cars gebouwd. Er gaan veel geruchten en verhalen over de muscle cars van weleer rond. Wij zijn op onderzoek gegaan en hebben de leukste en interessantste feiten voor je op een rijtje gezet.    

    1. 1968 Ford Mustang Shelby GT500

    Volgens Mustang puristen zijn de eerste twee jaargangen van de Carroll Shelby Mustang de meest begeerde. De 1965 en 1966 GT 350 Mustangs waren licht, zagen er eenvoudig uit en waren perfect voor het circuit. Als je dragraces wilde winnen, was je het beste af met de latere 1967 en 1968 modellen die sterkere motoren kregen. (Lees ook onze test met de moderne Ford Mustang met EcoBoost motor).

    De ’67 en ’68 GT 500 Shelby Mustangs werden geleverd met een 335 pk 7-liter big-block onder de motorkap. Hiermee knalde je de Mustangs in 14 seconden naar de beroemde kwart mijl (400 meter). De Shelby Mustangs zagen er altijd net even iets stoerder en stijlvoller uit om ze een krachtige uitstraling te geven. Shelby monteerde in de 1967 Mustang achterlichten van de Mercury Cougar, in de ’68 modellen zaten de achterlichten van de ’66 Ford Thunderbird.

    2. 1984 Chevrolet Corvette C4

    De derde generatie Chevrolet Corvette was lang op de markt, namelijk van 1968 tot 1982. Vlak voor General Motors de volgende generatie introduceerde, deden de wildste geruchten de ronde. Sommigen voorspelden dat de C4 Corvette een middenmotor zou krijgen en weer anderen dachten er een wankelmotor zou komen.

    De nieuwe Corvette was echter verre van radicaal en had nog steeds een Chevy V8 small-block voorin die de achterwielen aandreef. De eerste C4 had een magere 205 pk, maar na de overstap naar een geavanceerd injectiesysteem groeide het vermogen. In 1987 introduceerde Chevrolet de ultra-performance ZR-1 met 375 pk.

    3. 1969 Dodge Charger Daytona

    De 1969 Dodge Daytona en zijn evenbeeld 1970 Plymouth Superbird zijn zonder twijfel de meest radicale muscle cars die ooit geproduceerd zijn. Hoewel zijn naam anders doet vermoeden, was de Daytona niet gemaakt om straatraces mee te rijden, maar om de langste en snelste Nascar super speedway wedstrijden te winnen. Om de topsnelheid op te schroeven, ging de auto de windtunnel in. Het gevolg: een gigantische 60 centimeter hoge achtervleugel en een lange schuine neus waren het gevolg.

    De raceversie van de Daytona was de eerste auto in de geschiedenis van Nascar die de 200 mijl per hour (320 kilometer per uur) barrière doorbrak. Na vele Dodge overwinningen in 1969 en een paar Plymouth zeges in 1970, veranderde Nascar de reglementen en mochten ze niet meer meedoen. Liefhebbers leggen voor een Dodge of Plymouth met 440 big-block of de legendarische 426 pk Hemi meer dan 140 duizend euro neer.

    4. 1970 Oldsmobile 442

    De Oldsmobile 442 dankt zijn typeaanduiding aan zijn vier carburateurs, handgeschakelde vierversnellingsbak en dubbele uitlaat. Aan de basis van de 442 lag de Oldsmobile Cutlass en deelde zijn platform met de andere GM muscle cars Chevy Chevelle SS en de Pontiac GTO. Net als de GTO, was de 442 er in het begin alleen in een standaard uitvoering. In 1970 kwam er een 7,5-liter V8 big-block. Als je er dan nog een paar W30 onderdelen op monteerde, had je 360 pk en een koppel van 677 Nm!

    De sprint van nul naar 100 duurde slechts zes seconden en dat was in die tijd, zeker voor een Oldsmobile, best rap. Acteur James Garner reed in een opgevoerde 1970 Oldsmobile 442 de Norra Mexico 1000 (de voorloper van de Baja 1000) en won in zijn klasse. De auto die de naam Goodyear Grabber werd gebouwd door de legendarische Baja race-goeroe Vic Hickey en werd door Goodyear gesponsord. De auto werd recent gerestaureerd en staat nu te koop.

    Heb jij gave of interessante feiten over de dikke Amerikanen? Laat het ons dan weten via onze Facebook pagina, Twitter feed of reacties onder dit bericht.  

    Foto’s: various sources internet. 

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDit zijn de meest bijzondere pick-up trucks van 2017
    Next Article Achtergrond stijgend aantal verkeersdoden

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    View 1 Reactie

    1 Comment

    1. Dieseltje op gas on 24-06-2017 21:59

      De Plymouth superbird, met een roadrunner vogel van de wereld beroemde WB hanna barbera, is inderdaad nu erg gewild met prijzen rond de €140.000,–

      Zelf wil ik ooit eens een AMC Javelin. Een AMX of een gewone, ik wil een met een AMC V8.
      Ze zijn nog goed betaalbaar omdat iedereen een Dodge Challenger en Charger wil.

      Mustang is niet mijn ding op Elanor na.

      Mijn musclecar want to own list:
      1. AMC Javelin. AMX of geen AMX.
      2. AMC AMX.
      3. Dodge Challenger Demon.
      4. Datsun 240ZX.
      5. Delorean DMC.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?