Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    À les 24 Heures Le Mans avec Nissan LMP1, #eatsleepRACErepeat

    Auto 08-07-20152 reacties

    Ik ging op uitnodiging van Nissan Nederland een weekend naar het spectaculairste Europese autosport-evenement; les 24 Heures du Mans, ofwel de 24 uur van Le Mans.

    Dit jaar keerde Nissan terug in de LMP1, de hoogste klasse in de race en de Japanse autofabrikant heeft er alles aan gedaan om het haar gasten en de pers voor, tijdens en na de race zo goed mogelijk naar hun zin te maken. Er zijn ook diehards die dagen, soms wel twee weken in weer en wind in een tentje bivakkeren en pittige regenbuien, droogte en hitte moeten verduren. En dan heb ik het nog niet eens over de sanitaire- en voedselvoorzieningen.

    À les 24 Heures du Mans avec Nissan, #eatsleepRACErepeat-DrivingDutchmanOvernachten in voetbalstadion

    Nee dan ik, als gast van Nissan Nederland had ik alle luxe tot mijn beschikking. Uiteraard met een Nissan, in mijn geval een X-TRAIL 1.6 diesel X-Tronix CVT automaat. En dat is geen straf. Ik reed al eerder met deze auto, alleen toen niet zo veel kilometers. Nu was ik in de gelegenheid om de X-TRAIL eens echt goed aan de tand te voelen. En dat is positief bevallen. De motor is sterk en de stoelen zitten lekker genoeg om relatief hoge gemiddelde snelheden te kunnen rijden en lange afstanden te kunnen overbruggen.

    Aangekomen in het voetbalstadion van Le Mans dat op het circuitterrein staat waren de coulissen voorzien van systeemwandjes die een kamertje van twee bij twee meter vormden. Een tafeltje, lampje en stekkerdoos lagen binnen handbereik en een toilet en douche waren binnen 100 stappen beschikbaar.

    À les 24 Heures du Mans avec Nissan, #eatsleepRACErepeat-DrivingDutchmanGast van Nissan is koning

    Ja, als gast van Nissan op Le Mans voelde ik mij koning. Eenmaal uit het tijdelijke hotel werd ik met elektrische golfkarretjes van het Nissan hotel naar de hospitality ruimte aan de rand van de baan en diverse evenementen en prachtige plekken rondom de baan gebracht. En in de hospitality-ruimte ontbrak het aan niets. Volop eten en drinken, je kon er even relaxt je behoefte doen en vanaf het balkon de auto’s op de baan zien langskomen. Maar goed, slapen tijdens een 24-uurs race op Le Mans doe je niet heel veel. Want racen op Le Mans is spanning, emotie, sensatie en onbeschrijfelijk veel meer.

    Als je alleen al in de buurt van het circuit bent, word je er tijdens een race als door een magneet naartoe getrokken. Laat staan als er op het circuit een race verreden wordt. En laat dat nou net het geval geweest zijn. Als klap op de vuurpijl mocht ik met een helikopter twee rondjes boven het circuit vliegen. En dan zie je pas echt hoe lang het circuit is, hoeveel mensen er op de race af komen en hoe hard de auto’s op de rechte stukken rijden. Le Mans is vet, Le Mans is gaaf, Le Mans is racen!

    À les 24 Heures du Mans avec Nissan, #eatsleepRACErepeat-DrivingDutchmanUithoudingsrace

    De 24-uurs racers die op Le Mans in de LMP1 en LMP2 klasse rijden, zijn geen gewone raceauto’s. Het zijn prototypes, LM is de afkorting van Le Mans en P duidt dat het om een Prototype gaat. Auto’s in deze klassen lopen technisch vaak ver vooruit op de auto’s waarin jij en ik rijden. Vooral in de hoogste LMP1 klasse halen autofabrikanten alle mogelijke trucs uit de kast om de race te winnen.

    Zo was Audi het eerste merk dat op Le Mans in plaats van een benzinemotor met een diesel ging rijden. Moderne diesels zijn vaak net zo sterk of sterker als benzinemotoren, ze draaien minder toeren en gaan dus minder snel kapot en bovendien zijn ze zuiniger in brandstofconsumptie. En vooral dit laatste voordeel heeft Audi zoveel overwinningen gebracht. Ze hoefden nu eenmaal minder vaak de pits in om brandstof te halen. En hoe langer je door kunt rijden dan de tegenstander, hoe groter de kans dat je de race wint.

    À les 24 Heures du Mans avec Nissan, #eatsleepRACErepeat-DrivingDutchmanZes Nissan’s in top zes!

    Zoals gezegd maakte Nissan in 2015 haar rentree in de hoogste klasse van de 24 uur van Le Mans. Helaas vielen alle drie de Nissans in deze klasse LMP1-klasse uit. Maar compleet treuren mocht de fabrikant niet, want in de LPM2 klasse van dezelfde wedstrijd eindigden er maar liefst zes auto’s met een Nissan motor in de top zes! Nissan levert namelijk aan 14 van de 19 teams in de LMP2 haar VK45DE V8-motor. Dit betekent dat, inclusief de V6-motoren van het LMP1 team, 30 procent van het volledige Le Mans startveld met een Nissan motor rijdt.

    Uitrijden heeft in Le Mans na winnen echter toch de hoogste prioriteit. En dat deed geen één LMP1 Nissan. Vandaar dat de teleurstelling groot was, verwachtingen lagen nou eenmaal hoger. Echter begint geen autofabrikant ter wereld voor slechts één jaar aan een raceproject, zeker niet als het om Le Mans en endurance racing gaat. Nissan heeft het niet bevestigd, maar je moet toch al snel denken aan minimaal vijf tot tien jaar. Na vijf jaar moet je toch zeker een auto hebben staan die 24 uur lang heel blijft. En het liefst nog een beetje voorin meedoet ook.

    À les 24 Heures du Mans avec Nissan, #eatsleepRACErepeat-DrivingDutchmanVoorwielaangedreven hybride

    Sinds enige jaren hebben de Le Mans prototypes ook hybrideaandrijving, een combinatie van een brandstofmotor en een elektromotor. De brandstofmotor krijgt gedurende de race hulp van de elektromotor. Hoe meer de elektromotor de brandstofmotor kan helpen, hoe minder brandstof er verbruikt wordt. Je voelt het al, het hybridesysteem zorgt er net als diesel voor dat er minder vaak getankt hoeft te worden.

    Om Le Mans te winnen of om in ieder geval vooraan mee te strijden moet een autofabrikant dus iets slims bedenken. Nissan denkt dat te hebben gedaan in de vorm van een voorwielaangedreven raceauto met hybridesysteem. De logica hierachter is volgens Nissan; als voorwielaandrijving op de openbare weg het zo goed doet, waarom dan niet in de autosport op hoog niveau.

    Nissan is in ieder geval overtuigt dat ze op Le Mans beter kunnen dan ze tot nu toe hebben laten zien. En dat gaan we volgend jaar allemaal meemaken. En wat mij betreft als het even kan live, langs de baan.

    Dit artikel is tot stand gekomen dankzij Nissan Nederland en Bart van Thienen. 

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAlles kan extremer: TopCar produceert Porsche 911 Stinger GTR Carbon Edition
    Next Article Dynamisch remlicht nu ook optioneel voor BMW motorfietsen

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 2 Reacties

    2 reacties

    1. Karel on 08-07-2015 11:24

      Leuk stuk – ik hoopte al op zo’n verslag.
      Je schrijft: ‘De logica hierachter is simpel; als voorwielaandrijving op de openbare weg het zo goed doet, waarom dan niet in de autosport op hoog niveau.’ Dat snap ik niet. Als je die logica doortrekt, zet dan een Qashqai 1.5 DCI in, onaangepast en wel, want ‘die doet het zo goed op de openbare weg’. De werkelijkheid is, dat RWD meetbaar snellere rondetijden mogelijk maakt, vanwege helder omschreven technische oorzaken. Het vraagt op de limiet wel een pak extra stuurmanskunst. Omdat rondetijden op de openbare weg onbelangrijk zijn, en stuurmanskunst schaars, is FWD voor de openbare weg optimaal, en RWD voor het circuit.
      De logica hierachter is simpel; als RWD het in de autosport zo goed doet, waarom dan FWD toepassen in de LMP1 klasse?

      Reply
      • Rob Blom on 08-07-2015 16:30

        Dankjewel voor je reactie Karel. Het is eigenlijk de logica van Nissan, niet die van mij. Ik heb dat verduidelijkt door Nissan in de zin te noemen. Er zijn inderdaad veel redenen waarom er wel of niet voor- of achterwielaandrijving geracet wordt. Een eenduidige verklaring is er niet. Nissan heeft ervoor gekozen om met voorwielaandrijving te rijden. Daar zijn meerdere redenen voor. Ik kom hier in een later artikel uitgebreid op terug.

        Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?