Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Met de elektrische Zero SR en S naar de Vogezen - Deel 2 Header
    By GastPublisher

    Met de elektrische Zero SR/S naar de Vogezen – Deel 2

    Motor Partnercontent 09-10-2020Geen reacties

    Lange afstanden rijden of op vakantie gaan met een elektrische motorfiets? ‘Kan niet’ is de algemene gedachte. Maar is dat wel zo? Om dat uit te proberen gingen we op pad met een Zero SR/S van Zero Motorcycles Benelux. De Zero’s premium uitvoeringen hebben een 12 kW AC-laders en één van de motoren is voorzien van een 3-delige kofferset.

    Door: Andrew Thijssen

    Lees hier deel 1

    Na 2 dagen in de Vogezen gaan we weer richting huis via Route National en zijn we een stuk wijzer met betrekking tot Franse, Luxemburgse en Belgische laadpalen. Op het moment dat we willen vertrekken krijg ik de sleutel niet in het contactslot van mijn Zero. Bij nadere inspectie zien we dat er een lipje van de sleutel is afgebroken. Hierdoor past de sleutel niet meer in het contactslot. De Zero’s hebben nog een klassiek ‘insteek/draai’-contactslot, terwijl je op zo’n moderne motor een keyless ride zou verwachten. Na contact met de ANWB en een plaatselijke motorzaak durft laatMet de elektrische Zero SR en S naar de Vogezen - Deel 2stgenoemde niet te werken aan de Zero vanwege de onbekende techniek en het gevaar om meer kapot maken dan de bedoeling is. Ook het contactslot eventueel doorverbinden is volgens Zero geen optie.

    Nog meer geduld

    Zero Benelux regelt een andere Zero SRS via Zero Duitsland welke de volgende ochtend naar ons hotel wordt gebracht. Tot onze schrik is er alleen een SR/S met een 3 kW lader beschikbaar. Dat vraagt een heel ander aanpak van de terugreis… En nog meer geduld. We moeten nu dus nog creatiever en geduldiger met de laadtijd omgaan. Een batterij laden van bijna leeg naar bijna vol duurt met de 3 kW lader een uur of 4. Onze vraag om de nieuwe Zero SR/S volledig geladen af te leveren is gelukkig gehonoreerd. We kunnen na aflevering meteen vertrekken voor de eerste 150 kilometer wat betekent dat we ergens in de buurt van Metz weer een langere tussenstop moeten maken.

    Google Maps stuurt ons over schitterende kronkelwegen door kleine dorpjes. Dit vraagt weinig energie van de motoren en we maken veel gebruik van de rem-regeneratie. Laden, rustig eten, de snelst ladende motor vol, de minst ladende motor tot 80%, we kennen het inmiddels. Eind van de middag bereiken we het zuiden van Luxemburg. Tijdens een pauze regelen we via Booking een slaapcabine op een camping. Aangekomen op de camping staat de slaapcabine voor ons klaar en er zijn stopcontacten aanwezig.

    De Schucko kabels worden ingeplugd, maar de Duitse 3 kW Zero doet vervolgens niks, de andere Zero laadt wel gewoon. Dit wordt heel lastig, laadpalen staan niet in de buurt van de camping. Daarvoor moeten we naar Esch sur Sure we de enige Luxemburgse Zero SR/F-rijder ontmoeten. We hebben meteen genoeg stof tot praten terwijl de motorfietsen laden.

    Heel langzaam laden 

    We verlaten Luxemburg en slingeren ons zelf door de Ardennen. We halen Nederland en rijden via de mooie Voerstreek naar het Limburgse Gulpen waar we middenin het dorp bij terrasjes en restaurants een laadpaal vinden. Tot mijn schrik zie ik dat het een laadpaal van Nuon Vattenfall Heijmans is, daar heb ik minder goede ervaring mee en mijn schrik wordt bevestigd want de laadpaal werkt niet. Een belletje naar de helpdesk levert alleen een vriendelijke dame op die niet kan helpen, mijn zoveelste ervaring met deze provider. Na het eten gaan we buiten het dorp naar een laadplek met 10 laadpalen.

    Met de elektrische Zero SR en S naar de Vogezen - Deel 2

    Het is daar druk, maar er zijn nog net twee laadplekken vrij voor beide motofietsen. Omdat de laadpalen nu allemaal vermogen leveren, laden de Zero’s heel langzaam. Uiteindelijk komen we bij de Gulpener bierbrouwerij waar ook laadpalen staan, daar drinken we wat fris op een terras terwijl de motoren normaal laden. We hoeven nog maar een kilometer of 90, vol hoeft niet en we vervolgen onze reis. Tegen de avond halen we onze eindbestemming. We hebben de range precies goed ingeschat. Mark komt in de ‘limbmodus’ aan op de eindbestemming.

    Laadpalen niet altijd betrouwbaar

    Het idee om met 2 elektrische motorfietsen op pad te gaan voor een flinke trip is best een uitdaging. Erg jammer dat één van de 12 kW laders niet werkte. Hierdoor verviel meteen de opzet van de toer, namelijk om ontspannen en relatief snel grote afstanden te kunnen afleggen. De Zero’s zijn heel fijne en comfortabel rijdende motorfietsen met goede rijeigenschappen en goede looks. Jammer is dat de ruime kofferset niet strak tegen de motorfiets gemonteerd is wat ten koste gaat van de goede rijeigenschappen. Het extra energieverbruik van 5-10% door de kofferset valt mee. Op de binnenwegen is de Zero SRS helemaal in zijn element, goede regeneratie, weinig gebruik van de normale remmen en erg comfortabel door het altijd aanwezige koppel en je gelooft het niet: de afwezigheid van motorgeluid en uitlaatgassen.

    We raden Zero verder aan om de contactsleutel nog eens goed onder de loep te nemen, dat moet echt anders. Mooi is dat Zero op korte termijn een andere motorfiets kon leveren. Jammer dat er alleen een motorfiets beschikbaar was met de langzaamst ladende lader en waarvan de Schucko niet werkte waardoor we juist tegen de ‘langeafstand vooroordelen’ aanliepen in plaats van het tegendeel te kunnen bewijzen. Aan de laadinfrastructuur wordt overal hard gewerkt. De laadpalen staan echter nog lang niet altijd op makkelijke en logische plaatsen en werken niet altijd betrouwbaar. Ook is er nog weinig uniformiteit in bediening van deze laders, vooral in Frankrijk.

    Conclusie

    De energiekosten zijn laag. Vooral ook omdat het laden op veel plaatsen in België en Frankrijk (nog) gratis is. De totale laadkosten over deze 2000 kilometer voor beide motorfietsen samen kwamen uit op 45 euro. Het doel om snel een grote afstand af te leggen met een elektrische motorfiets hebben we niet kunnen laten zien. Wel dat je met langzaam ladende elektrische motorfietsen ook een grote afstand kan afleggen. Je moet creatief zijn met de tijd en vooral geen haast hebben.

    Met de elektrische Zero SR en S naar de Vogezen

    Als je dat kunt is het een vorm van onthaasten. Een elektrische motorfiets moet je op dit moment nog niet gebruiken voor snelwegritten. Laten we eerlijk zijn, motorrijden is het leukst op binnenwegen en de vakantie begint uiteindelijk thuis. We dagen Zero uit om de volgende keer de techniek wat beter op orde te hebben… dan kunnen we nog verder, wat dacht je van de Noordkaap?

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Ford Kuga PHEV
    Next Article Met de elektrische Zero SR/S naar de Vogezen – Deel 1

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?