Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Ford Mondeo HEV
    By Yuri Van Koeveringe

    Ford Mondeo HEV Wagon, grote auto, klein verbruik

    Auto Elektrisch 06-08-2019No Comments

    Voor 2019 heeft Ford de Mondeo een facelift gegeven. Tevens is er belangrijk nieuws op het gebied van de hybride: die is nu ook leverbaar als Wagon.

    Straks alleen nog maar hybride

    Als autofabrikant kun je eigenlijk niet zonder een hybride uitvoering van ieder type, zeker als het gaat om de wat grotere auto’s. Het imago van de diesel en de benzine-grootverbruiker is dusdanig aangetast, dat ze zeker in de zakelijke markt nauwelijks meer aftrek vinden.

    Ford leverde de Mondeo HEV al vanaf de introductie van de huidige generatie, maar gek genoeg alleen als sedan. Met de facelift versie van de Mondeo is dat echter anders en is ook de Wagon leverbaar als hybride, wat een slimme zet is. Het 1,4 kWh accupakket neemt namelijk best wel wat ruimte van de kofferbak in beslag, waardoor je in de sedan opbergmogelijkheden te kort komt. In de ruimere Wagon speelt dat veel minder een rol.
    Ford Mondeo HEVFacelift

    De nieuwe voorkant van de Mondeo, met nieuwe grille, kleinere mistlampen en strakke LED-lampen ziet er goed uit. Het maakt een toch al indrukwekkend front net weer even wat moderner. Aan de achterzijde zien we nieuwe LED-lichtunits en een nieuwe achterklep.

    In het interieur is volgens Ford meer aandacht besteed aan de afwerking, maar om dat te zien moet je wel erg goed kijken. Dat betekent niet dat het slecht in elkaar zit, verre van. Er is alleen vrij weinig verschil te zien met het vorige model.
    Ford Mondeo HEVAandrijving

    De Mondeo HEV wordt aangedreven door een 2.0-liter benzinemotor in combinatie met een elektromotor, die samen 187 pk op de weegschaal brengen. Via een Continu Variabele Transmissie (CVT) wordt de kracht overgebracht op de voorwielen. 

    Volgens Ford zou je hiermee een theoretisch verbruik moeten kunnen behalen van zo’n 1 op 22, wat in de praktijk neerkomt op 1 op 18. Overigens nog steeds niet slecht voor een meer dan 1.500 kilo zware stationwagon.

    Het samenspel tussen brandstof en elektrisch rijden gebeurt naadloos, waarbij je soms niet eens merkt dat de benzinemotor bijspringt. Een soepele en verfijnde aandrijving dus, mits je niet te veel acceleratie van de auto vraagt. Trap je het gas diep in, dan zet de CVT een hoog toerental met bijhorend geluid in, zonder de versnelling die je zou verwachten.
    Ford Mondeo HEV

    Fijn rijden

    De Ford Mondeo is een fijne auto om mee te rijden met een mooi evenwicht tussen sportief en comfortabel. In snelle bochten staat hij z’n mannetje, helt nauwelijks over en communiceert – zeker voor een dergelijke grote auto – erg goed over wat er met de voorwielen gebeurt.

    Maar wij hij in excelleert is het afleggen van grote afstanden met groot gemak. Het comfort van het onderstel, een goede geluidsisolatie en een stille aandrijflijn – mits je het gas niet te diep intrapt – maken het een echte kilometervreter.

    Ruimte

    Een Mondeo Wagon koop je voornamelijk omdat je veel ruimte wilt en dat krijg je deels ook. Zowel voor- als achterin heb je als volwassene voldoende plek voor je benen, waarbij de auto een prettig ruimtelijk gevoel biedt.

    Jammer is wel dat je door het genoemde accupakket flink wat laadruimte kwijtraakt. Waar de Mondeo Wagon TDCi 525 liter biedt, blijft er bij de hybride onder de rolhoes van de bagageruimte nog maar 403 liter over. Gelukkig zitten er onder de vlakke laadvloer nog een aantal extra opbergvakken waar je wat kleinere spullen in kwijt kan.
    Ford Mondeo HEVLuxe

    De hybride modellen zijn leverbaar in twee uitvoeringen: de Titanium en de nog luxere Vignale, waarbij ik met de eerste variant op stap ging. Hoewel dit het instapmodel is, zit hij barstensvol luxe. Elektrische voorstoelen, 8 inch infotainmentscherm met onder andere Apple CarPlay en Android Auto, ambiance verlichting, dual zone airco, noem het maar op!

    Ook op het gebied van moderne rijhulpmiddelen kom je niks tekort met verkeersbordherkenning, adaptieve cruise control, nu zelfs met Stop&Go, Lane Departure Warning, dodehoek sensor, automatische noodstop en automatisch inparkeren, het zit er allemaal standaard op. Je vindt zelfs airbags in de veiligheidsgordels. Het enige wat de Mondeo mist en ook niet leverbaar is, is een Head Up display.
    Ford Mondeo HEVConclusie

    Zoek je een ruime auto, met evenwichtige rijeigenschappen en een zuinig verbruik, dan is de Ford Mondeo HEV Wagon een auto om te overwegen. Met zijn nieuwe facelift, is het een erg fraaie verschijning en hij biedt een prettige moderne hybride aandrijflijn; tevens de goedkoopste op de lijst. Je rijdt al een Ford Mondeo HEV Wagon vanaf 36.690,- euro voor de Titanium en vanaf 42.550,- euro voor de Vignale.

    Ford Mondeo HEV Wagon Titanium

    Motor: 1.999 cc viercilinder benzine icm elektromotor
    Vermogen: 187 pk
    Koppel: 300 Nm
    Transmissie: CVT
    Aandrijving: voorwiel
    Topsnelheid: 187 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 9,2 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.516 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 18
    CO2-uitstoot: 101 g/km
    Energielabel: A
    Prijs vanaf : 36.690,- euro
    Prijs testauto: 43.490,-  euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest nieuwe Toyota Prius, is er nog wel plek voor ‘m?
    Next Article Jeep Wagoneer vs Jeep Grand Cherokee, old vs new

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?