Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Introductie nieuwe Citroën C3 Aircross 2021

    Auto 18-06-2021Geen reacties

    De Citroën C3 Aircross, geïntroduceerd in 2017, was volgens de Fransen toe aan een facelift, waarbij ze meteen een aantal andere zaken hebben verbeterd. Wij mochten als een van de eersten met deze nieuwe compacte SUV rijden op Nederlandse bodem.

    Een nieuw ontwerp

    Begin 2018 reden wij met de eerste Citroën C3 Aircross en waren toen onder de indruk van zijn Franse karakter en comfortabele rijervaring. Inmiddels zijn er zo’n 340.000 exemplaren van verkocht, waarvan 5.500 in ons land. Waar de eerste voornamelijk een wat ouder publiek aantrok, zet Citroën de nieuwe versie ook vooral in voor het wat jongere publiek.

    De grootste verandering om dat te bereiken is de aanpassing van het ontwerp, waarbij de voorkant volkomen nieuw ontworpen is. De zwarte opening is een stuk lager geplaatst met daarboven een nieuwe grille met een stuk meer dynamiek. De skidplate onderaan is minder hoog en de enorme koplampunits van de vorige versie, zijn vervangen door strakke nieuwe full LED-koplampen.
    Keuze, keuze en nog eens

    Dit alles zorgt ervoor dat de voorkant er niet alleen strakker en eleganter uit ziet, maar tevens groter en breder aanvoelt. Wat gelukkig gebleven is, zijn de charmante verhoudingen van deze kleine SUV/Crossover. De auto is nog altijd een vriendelijke verschijning met dat typische Franse gevoel voor flair.

    Om het jongere publiek te bedienen, hebben de Fransen sterk ingezet op personalisatiemogelijkheden. Je kunt kiezen uit 7 carrosseriekleuren, 2 dakkleuren, 3 designs voor de zijruiten achter en 4 colorpacks, die bepaalde details een kleurtje geven. Bij elkaar heb je hiermee keuze uit niet minder dan 70 kleurencombinaties. En dan is er ook nog een hele zwik aan verschillende soorten velgen, waarbij de Xcross en Origami compleet nieuw zijn.
    Interieur

    In het interieur is de grootste verandering het nieuwe, veel grotere 9 inch scherm voor de infotainment. Om dit grotere touchscreen te kunnen herbergen, zijn de touchknoppen aan de zijkant van het scherm verdwenen en vervangen door een fysieke Home-knop eronder. Door deze in te drukken, verschijnen de verschillende submenu’s – voorheen bediend met de touchknoppen – op het grote scherm. In de praktijk werkt dit vele malen beter en daarnaast reageert het systeem nu ook sneller dan voorheen. Uiteraard is het voorzien van alle moderne gemakken, inclusief Apple Carplay en Android Auto. De laatste moet nog wel met een kabel aangesloten worden. 

    De auto biedt behoorlijk wat kofferbakruimte. Met de achterstoelen in de achterste stand heb je 410 liter, wat oploopt tot 520 liter als je de stoelen vooruit schuift. Écht leuk wordt het als je stoelen naar voren klapt, want dan heb je ineens 1.289 liter. Daarnaast zitten er een aantal slimme zaken op. Zo kun je de rechtervoorstoel helemaal naar beneden klappen, waardoor er zelfs een surfplank in de auto past. En als je iets hoogs vervoert in de achterbak, is er een speciale plek waar je de hoedenplank in kan schuiven.
    Comfort

    De vorige C3 Aircross was al typisch zo’n auto die je kocht voor het comfort en om dat te verhogen heeft Citroën de nieuwe versie voorzien van, naar eigen zeggen, ‘hoogwaardig zitmeubilair’. En we moeten zeggen, daar hebben ze niet over gelogen. De Advanced Comfort-stoelen zitten vanaf het eerste moment buitengewoon comfortabel, zonder té zacht te zijn.

    Daarbij zien ze er ook nog eens fraai uit. Naast de standaardstoelen heb je keuze uit drie verschillende extra keuzes: de stoffen Urban Blue, de half-stof/half-leren Metropolitan Graphite en de vol-lederen Hype Grey. En als je heel goed kijkt, zie je dat de stiksels de vorm van de beroemde Chevron volgen.
    Techniek

    De nieuwe Citroën C3 Aircross is leverbaar met twee benzine- en twee dieseluitvoeringen. De PureTech benzines zijn er in 110 pk gekoppeld aan een handbak, en een 130 pk gekoppeld aan een automaat. De BlueHDi diesels zijn er in 110 pk met handbak of 130 pk met automaat.

    Wij gingen op pad met de minst krachtige benzine-uitvoering, die met zijn 110 pk en 205 Nm geen moeite heeft met de 1.154 kg (leeg) van de Aircross. De 1,2-liter driecilinder turbo is altijd thuis en weet zelfs een topsnelheid van 190 km/h te behalen. De keuze voor de sterkere uitvoering is dan vooral of je wel of niet automaat wilt.

    Wegligging

    Het onderstel is technisch hetzelfde gebleven, maar is ‘getweaked’ om nog iets meer comfort te leveren. Heel eerlijk gezegd hebben wij dat verschil niet kunnen ervaren, maar de auto is nog altijd bijzonder comfortabel.

    Hij stuurt tevens prettig in en zo lang je niet al te hard gaat, weet de auto prima met bochten om te gaan. Maak het niet té bont, want echt sportief zal hij nooit worden. Bijkomend voordeel is wel (nog steeds) dat de C3 Aircross erg stil van binnen is, wat bijdraagt aan het gevoel van rust en comfort.

    Met een bodemvrijheid van 17 cm, een Grip Control systeem en zelfs Hill Descent Control zou de C3 Aircross in staat moeten zijn zich enigszins staande te houden in het terrein. Wij hebben dit niet kunnen testen, maar duidelijk mag zijn dat met de aandrijving op alleen de voorwielen en het ontbreken van serieuze offroad hardware, dit toch meer show dan écht kunnen is.
    Conclusie

    De facelift heeft de nieuwe Citroën C3 Aircross wat ons betreft veel goeds gedaan. Het ontwerp is fris, modern en volwassen én zal zowel oud als nieuw sterk aanspreken. Het nieuwe infotainmentscherm is een grote verbetering en de extra comfortabele stoelen zijn een genot. De 1,2-liter 110 pk sterke PureTech benzinemotor doet goed zijn best en vormt een prima partner met het comfortabele onderstel. De nieuwe Citroën C3 Aircross staat vanaf augustus/september bij de dealers met een vanafprijs van 23.090,- euro.
    Citroën C3 Aircross 2021
    Motor: 1.199 driecilinder turbo-benzine
    Vermogen: 110 pk bij 5.500 tpm
    Koppel: 205 Nm bij 1.750 tpm
    Topsnelheid: 190 km/h
    Acceleratie tot 100 km/h: 11,5
    Transmissie: handgeschakelde zesbak
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.154 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 1 op 16,9
    CO2-uitstoot: 134 g/km
    Energielabel: C
    Prijs vanaf in euro: 23.090,-

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDe Peugeot e-208, nog steeds net zo leuk?
    Next Article Lexus LC 500 Convertible, hemels!

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?