Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Jaguar F-Type Coupé SVR, heel veel sensationeler zal het niet worden

    Auto 01-09-2017Geen reacties

    Ik rij motor om dat sensationele gevoel van accelereren, snelheid, remmen en sturen te beleven. Een gevoel dat je in verreweg de meeste auto’s nooit kan bereiken. Maar er zijn uitzonderingen, zoals de Jaguar F-Type Coupé SVR. Heel veel heftiger en intenser dan in deze brute krachtpatser, zal autorijden niet en misschien wel nooit meer worden.

    Tekst maakt geen geluid, dus maakten we een filmpje voor je.  

    De beleving die deze auto teweegbrengt is bijna onbegrensd. Niet alleen voor de bestuurder van deze auto, maar ook voor zijn volledige omgeving. En dat begint natuurlijk al bij zijn verschijning. Iedereen: jong, oud, man, vrouw, klein, groot, zwart, wit of paars, iedereen kijkt naar deze auto, of ze nu willen of niet. De reacties verschillen van zeer goedkeurende knikken en duimen door volwassenen tot luid gejuich en luidkeels “WOW” schreeuwende spelende kids en smartphone verslaafde pubers. En de reacties van iedereen zijn altijd positief.

    Alles uit de kast

    Nu was ik al onder de indruk van de prestaties van de F-Type S 3.0 V6, maar voor de SVR heeft Jaguar werkelijk alles uit de kast gehaald en geen optie onbenut gelaten om van deze auto een topproduct te maken. De SVR wordt gemaakt door Special Vehicle Operations, de tuning afdeling van Jaguar en Land Rover. Aan de buitenkant zie je dit al meteen aan het grote aantal carbon onderdelen zoals de standaard uitklapbare achtervleugel, het agressieve front, vette diffuser en twee uitlaten aan weerszijden.    

    Dat de tuners van Jaguar alles op alles gezet hebben om het bijvoorbeeld de Mercedes AMG GT S lastig te maken, merk je al zodra je instapt. Je valt in de diep liggende kuipstoelen die elektrisch in alle standen verstelbaar zijn. Hoe groot of klein, dik of dun je ook bent, de meeste zullen er inpassen. En als je bijgekomen bent van de racy zithouding en het stuur -dat wat mij betreft iets kleiner mag zijn- vastpakt, voel je het: dit is bijzonder, héél bijzonder. Aan alles zie en voel je sportiviteit, kwaliteit én grote klasse, maar vooral racing, racing en nog eens racing. Deze F-Type straalt, ademt en ruikt sportiviteit.

    Kick ass

    En dan komt het moment suprême, het starten. Volgens velen is het geluid van de V-zescilinder F-Type al geweldig en een van de mooist klinkende motorblokken. Maar die mensen hebben het geluid van de 5.0-liter V-achtcilinder SVR met Supercharger nog niet gehoord. Zodra je de startknop indrukt lijkt het alsof er een hongerige Jaguar, die maanden niet gegeten heeft, tot leven komt. Een rauw donker gegrom en gebulder verdooft al het andere geluid. Je hoort, voelt, ervaart alleen de JAG, die tegen je lijkt te zeggen: Goodmorning Sir, let’s kick ass.

    Maar hoe lekker het voorspel van de F-Type V8 SVR ook is, zijn hoogtepunten zijn tientallen keren fijner. Ik heb in mijn leven met heel wat snelle auto’s en motoren gereden waaronder de Tesla Model S P90DL met ludicrous mode. De acceleratie van deze elektrische krachtpatser is bizar, maar het lekkerst is toch als er mechanische krachten voelbaar en atmosferische geluiden hoorbaar zijn.

    En kick ass is wat de Jaguar doet. Ongeacht op welke snelheid en in welke versnelling je namelijk ook gas geeft, de JAG wil maar één ding, en dat is heel snel en hard vooruit. De reactie van de motor op de beweging van je rechtervoet is fenomenaal. Als je voor het motormanagement een versnelling te hoog zit, schakelt de automatische 8-traps versnellingsbak naadloos en onvoelbaar snel terug om de motor in zijn sterkste toerengebied te krijgen en je af te schieten. Ik heb de F-Type tijdens mijn rit naar de Duitse Eifel en terug niet één keer kunnen betrappen op een onregelmatigheid.

    Lust voor je organen

    Hoewel de Jaguar waarschijnlijk (veel) beter tot zijn recht komt op het circuit, is hij ook op de Autobahn erg fijn. Het comfort van de SVR is namelijk best hoog en ondanks zijn zeer strakke onderstel en fenomenale wegligging, kun je met de auto hard gaan zonder het gevoel te krijgen dat je in een onafgeveerde koets of een kart zit. De fun op de snelweg zit ‘m vooral in het feit dat iedereen wil zien wat er achter hem zit en aan de kant gaat om je in te laten halen, met open mond, omgedraaide nekken en smartphones in de aanslag voorbij te laten gaan.

    Als de ruimte er is, geef je gas. En ik ken zelfs maar weinig motorfietsen die al accelererend voor zoveel beleving en emotie zorgen. Het is een lust voor al je organen om de SVR continue flink de sporen te geven. En mocht je onverhoopt een keer heel hard moeten remmen, geen probleem. Het optionele Jaguar performance carbon ceramic brake pack zorgt voor zoveel vertraging dat je het gevoel krijgt tegen een muur aan te rijden, zo snel vertraagd de Jaguar.

    Conclusie           

    De Engelsen hebben zo veel emotie, geluid, kracht en grip in de Jaguar F-Type Coupé SVR auto weten te pompen, dat het me zou verbazen als er in deze klasse überhaupt wel een auto is die zo veel bij zijn berijder los weet te maken. Emotie, bruutheid en grofheid in combinatie met zijn uitgesproken design en veelzijdige karakter maken van rijden met deze auto een echte beleving. Als je op zoek bent naar een ECHTE rijdersauto, dan kun je niet om deze auto heen.

    Informatie

    Merk: Jaguar
    Model: F-Type SVR 5.0 V8 SC AWD AUT. 575
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 5.000 cc V8
    Vermogen: 575 pk
    Koppel: 700 Nm
    Acceleratie tot 100 km/u: 3,7 seconden
    Topsnelheid: 322 km/u
    Versnellingsbak: 8 v., sequentiële automaat
    Gewicht: 1.705 kg
    Prijs vanaf:  98.910,00 euro (V6 SC 340 aut.)
    Prijs gereden model: 236.524,00 euro

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleYamaha MT-09; voor de hardcore naked-rijder
    Next Article De rijtest met de eerlijke Subaru BRZ

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?