Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Test Jeep Wrangler 4XE PHEV, vloeken in de kerk?

    Auto Elektrisch 27-10-2021Geen reacties

    Samenvatting

    We brengen dit verhaal met grote voorzichtigheid. Want een icoon als de Jeep Wrangler met een hybride aandrijving, zelfs mét stekker, dat zou nog wel eens een bittere pil voor de liefhebber kunnen zijn. En toch zijn de zaken lang niet zo erg als je zou verwachten, integendeel. De nieuwe Jeep Wrangler 4XE PHEV is misschien wel de belangrijkste (en beste) ooit.

    Nieuwe tijden

    Strikt genomen is het sowieso al een wonder dat de Jeep Wrangler, een auto met de luchtweerstand van een gemiddeld tuinhuisje, niet al vele jaren geleden naar de eeuwige jachtvelden is gezonden. Maar Jeep is, ondanks onderdeel van Stellantis, op en top Amerikaans en Amerikanen houden nu eenmaal van traditie. En dus bleef hij, gelukkig, bestaan.

    En die hang naar traditie, vertaalt zich ook in het design. Want waar de nieuwe Land Rover Defender eerder een Range Rover lijkt en de Mercedes-Benz G-klasse tegenwoordig van binnen een E-klasse, daar is de Wrangler nog steeds dezelfde vierkante, grote, enigszins lompe rauwdouwer. En zo hoort het!

    In deze tijden is zo’n auto echter maar op één manier mogelijk: door het drastisch omlaag brengen van de uitstoot. En dus zat er niets anders op: ook de Wrangler moest aan de stekker. Daarbij zijn de engineers niet over één nacht ijs gegaan en hebben een uiterste geavanceerde aandrijflijn ontwikkeld, sterk passend bij het karakter van de Wrangler.

    De aandrijving

    Als basis dient een 2,0-liter turbobenzine motor, die we al kenden uit de vorige Wrangler. Deze wordt ondersteund door twee elektromotoren. De eerste zit vooraan de brandstofmotor, via een riem gekoppeld aan de krukas en vervangt daarbij de dynamo. Niet alleen wekt deze stroom op, maar hij ondersteunt de brandstofmotor voor een zo laag mogelijk verbruik.

    De tweede elektromotor is tussen de brandstofmotor en de versnellingsbak geplaatst, waarbij hij de koppelomvormer van de automatische versnellingsbak vervangt. Een slim systeem zorgt ervoor dat de elektromotor alléén de versnellingsbak aandrijft of in combinatie met de brandstofmotor. Al deze motoren bij elkaar zorgen voor een totaalvermogen van 380 pk en 637 Nm koppel, en dat is niet misselijk. Hierdoor sprint de Wrangler 4XE in slechts 6,4 seconden naar de 100 km/u. Niet slecht voor een auto van rijklaar bijna 2.500 kilogram.

    Elektrisch rijden

    In de nieuwe Wrangler vind je drie verschillende rijmodi: Elektrisch, Hybride en E-Save. In de laatste stand houdt de auto de batterij op peil of laadt hem op tot een eerder opgegeven niveau. In Hybride gebruikt de Jeep alle motoren om zo efficiënt mogelijk te rijden en in Elektrisch, de naam zegt het al, zorgen de elektromotoren voor de aandrijving.

    Het bereik van dat volledig elektrisch rijden schommelt ergens tussen de dertig en veertig kilometer, afhankelijk van de rijstijl en de gereden snelheid. Opladen doet de auto uiteraard tijdens het afremmen, wat te versterken is door een klein blauw knopje op het dashboard in de drukken, waardoor de auto maximaal afremt. In andere auto’s beter bekend als de B-stand. En natuurlijk kun je laden via een stekker bij een laadpaal. Hierbij wordt de 17 kWh batterij, verborgen onder de tweede zitrij, in zo’n twee uur volledig opgeladen.

    De weg op

    Ergens voelt het natuurlijk wat vreemd om met een Wrangler op pad te gaan die na het indrukken van de startknop geen motorgeluid produceert. Gelukkig zijn elektrische auto’s bij lage snelheden verplicht een geluid te produceren en hebben ze bij Jeep een mechanisch aanvoelende sound weten te produceren. Met andere woorden, je rijdt gelukkig niet in volkomen stilte weg.
    Dat verandert boven de 25 km/h, waarbij het geluid uitgezet wordt en je in alle stilte voort zoeft. Nou ja, stilte. Wij reden met het op offroad-werk gerichte Rubicon-model, dat voorzien was van enorme terreinbanden, die nogal luidruchtig zijn. Daarnaast was ons model voorzien van het nieuwe stoffen dak, dat helemaal elektrisch te openen is. Zo kun je open rijden, zonder dat je het hele dak eraf hoeft te halen (want overigens, samen met de deuren nog altijd gewoon kan), maar heel stil is het niet.

    De combinatie van verschillende motoren werkt naadloos en zorgt voor behoorlijke prestaties. De sprint tot 100 km/u is indrukwekkend, mede doordat de auto nog altijd lekker massief aanvoelt. En hoewel je in bochten het gewicht zeer zeker voelt én je merkt dat terreinbanden eigenlijk niets te zoeken hebben op het asfalt, zijn de bochtensnelheden en stabiliteit hoger dan je zou verwachten.

    De modder in

    De nieuwe Wrangler 4XE komt in drie uitvoeringen, de ‘gewone’, de Sahara en de Rubicon. De eerste twee staan al flink hun mannetje in het terrein, maar de Rubicon is van de drie voorzien van de meeste hardware, in de vorm van het potente Rock-Trac 4×4-systeem. Met een hoge en lage gearing, nieuwe generatie Dana 44-assen en het elektrische Tru-Lok-systeem, waarmee je zowel voor als achter de differentiëlen kan blokkeren, kan de Rubicon alles aan. Hierbij geholpen door zijn terreinbanden, 76 cm waaddiepte en Hill-ascent en -descent Control.

    En het moet gezegd worden: wat een ongelooflijke goede terreinwagen. Diepe modder, rul zand, steile hellingen op en neer, hij doet het met groot gemak. Daarbij extra geholpen door de elektromotoren die direct al hun koppel kunnen leveren en je zeer nauwkeurig uit penibele situaties kunnen helpen.

    Conclusie

    Hoewel het misschien even slikken is, is de nieuwe Jeep Wrangler 4XE met zijn plug-in hybride aandrijving een erg fijne nieuwkomer. Om te beginnen is hij niets van zijn rauwe karakter kwijtgeraakt, zowel qua buiten- en binnenkant als qua rijgedrag. Het is nog steeds een dijk van een terreinwagen. Sterker nog, de toevoeging van elektromotoren heeft hem alleen maar beter gemaakt.

    En, niet onbelangrijk, hij is een stuk zuiniger met een gemiddelde van 1 op 13-15, waarbij je wel geregeld moet stekkeren. En doordat de uitstoot veel lager is, is hij ook nog eens een stuk goedkoper met een vanafprijs van rond de 80.000,- euro. Maar het allerbelangrijkste is dit: door niet bang te zijn hun oer-model te voorzien van een moderne aandrijflijn, kan deze icoon blijven voorbestaan. En dat verdient alleen maar hulde!

    Jeep Wrangler 4XE Rubicon
    Aandrijving: 1.995 cc turbobenzine icm twee elektromotoren
    Vermogen: 380 pk
    Koppel: 637 Nm
    Transmissie: automaat
    Aandrijving: vierwiel
    Topsnelheid: 156 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 6,4 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 2.309 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: van 1 op 13-15
    Energielabel: A
    Prijs vanaf: 80.690,- euro
    Prijs testauto: 84.690,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleFord Explorer PHEV: ruwe bolster met (veel) pit
    Next Article Mercedes-Benz S 450 4MATIC Lang: een stukje paradijs op de snelweg

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?