Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Ford Explorer PHEV Driving-Dutchman header
    By Rob Blom

    Ford Explorer PHEV: ruwe bolster met (veel) pit

    Auto 08-10-2021No Comments

    Groot en zwaar kan weer, zo lang je maar zorgt voor een zuinige aandrijflijn. Een plug-in hybride bijvoorbeeld. Die is niet alleen goedkoop in de brandstof, maar wordt door de overheid ook nog eens minder belast. En dan ineens zijn voorheen in ons land onbetaalbare giganten, wel aantrekkelijk. Zoals de Ford Explorer PHEV, die met een vanafprijs van 78 duizend niet goedkoop, maar betaalbaarder dan ooit en een echte ruwe bolster met veel pit is. 

    Ford Explorer PHEV Driving-Dutchman

    Over zijn uiterlijk zijn velen het met elkaar (en ons) eens: de grootgeschapen SUV is met zijn imposante verschijning en Amerikaanse designkenmerken een lust voor het oog. Met een beetje fantasie doet hij zelfs een beetje denken aan de Chevrolet Suburban en GMC Yukon SUV’s waarmee Amerikaanse presidenten geëscorteerd werden en worden. 

    Ford Explorer: waarom niet?

    Boven alles heeft Ford de Explorer vooral zijn eigen identiteit gegeven met sterke kenmerken die we al jaren kennen van Ranger en Raptor. Achter de imposante neus ontvouwt zich een prachtige mengeling van een hoge ruime SUV, een stoere terreinwagen en de sportieve looks van een stationwagen. 

    Ford Explorer PHEV Driving-Dutchman

    Echter, waar 95 procent van de Explorer design-technisch volledig klopt, kunnen we helaas geen credits geven aan de achterkant van de auto. Vooral de uitstekende achterlamp units kunnen ons niet bekoren. Gelukkig maken vier grote wielen en evenveel veelbelovende uitlaten weer iets goed. 

    Ook imposant is het interieur van de Ford Explorer dat qua ruimte niet onderdoet voor de grote jongens uit bijvoorbeeld Duitsland of Japan. Nee, de Explorer is geen Range Rover Sport P400e HSE, BMW X6 of Land Rover New Defender 110, maar komt er wel heel dicht bij in de buurt. Alleen dan een stuk voordeliger. Allemaal dankzij het feit dat Ford veel aandacht heeft besteed aan het ontwerp, de materialen, waardoor het geheel zeer degelijk aanvoelt en er kwalitatief hoogwaardig uitziet. 

    Ruwe bolster, veel pit

    Zoals gezegd, heb staat de Explorer in de lijst vanaf 78 duizend euro. Daarvoor krijg je een rijk uitgeruste auto die van alle luxe en gemakken is voorzien en die enorm veel ruimte en kwaliteit biedt. Toch moet het prijsverschil met de ‘big three’ ergens vandaan komen. De Explorer is namelijk niet geheel geruisloos. Omdat het onderstel aan de stugge kant is, kan je op wegen met een slecht wegdek hier en daar nog wel eens een rammeltje of een bonkje horen. Echter bepaalt dit deels ook weer wel het ruwe gevoel dat de Explorer ons geeft.

    Ford Explorer PHEV Driving-Dutchman

    Want ruw, misschien zelfs wel rauw, is de Explorer zeker. Mede dankzij de heerlijke 3-liter V6 benzinemotor die de Amerikaanse verkenner samen met een elektromotor binnen zes seconden van 0 naar 100 torpedeert, is hij alles behalve soft. En bij ons tovert de 825 Nm koppel die door de 10-traps automatische versnellingsbak naar de wielen wordt getransporteerd telkens als we het gaspedaal intrappen voor een brede grijs en – boven alles – een héél goed gevoel. 

    En fine tuning is ook niet altijd alles, het mag soms best wel een beetje ruig, rauw en ruw zijn. Back to basic, keep it simple en wat al nog niet meer. Het zorgt er in het geval van de Ford voor dat wij weer hebben kunnen genieten van autorijden.    

    Ford Explorer PHEV Driving-Dutchman

    Conclusie Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost PHEV ST-Line

    Geen finetuning die we kennen uit de premium segmenten, maar wel rauwe Amerikaanse randjes die de Explorer stoer én begeerlijk maken. Hij heeft veel, is netjes, niet te patserig, een stoere uitstraling, kan zonder problemen van het pad af, trekt met het grootste gemak 2.500 kilo en is dankzij de hybride aandrijving ook nog niet eens uitzonderlijk dorstig voor zo’n grote en sterke auto. Wij zeggen: Ford Explorer PHEV; gewoon lekker. Niks meer aan doen.

    Motor: 3.000 cc V6 benzinemotor
    Vermogen (gecombineerd): 457 pk
    Koppel (gecombineerd): 825 Nm
    Transmissie: automatisch, 10-traps
    Topsnelheid: 230 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 6 seconden
    Trekgewicht geremd: 2.500 kg
    Trekgewicht ongeremd: 750 kg
    Gewicht voor wegenbelasting: 2.466 kilogram (PHEV = 50% korting) 
    Prijs vanaf: 78.000,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest Jaguar E-PACE P300e PHEV
    Next Article Test Jeep Wrangler 4XE PHEV, vloeken in de kerk?

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?