Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Op reis met de Tesla Model X
    • Rijtest Toyota bZ4X
    • Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Mercedes-Benz GLC 250 4MATIC, bevangen door rust

    Auto 29-10-2015No Comments

    Hoe ik het ook wend of keer, als ik in een Mercedes-Benz rij word ik bevangen door rust. Zo ook in deze GLC 250 4MATIC die in juni 2015 geïntroduceerd werd en die vanaf 54 duizend euro in de prijslijst staat.

    De GLC is de opvolger van de GLK en is sinds afgelopen september op de markt. Op dit moment zijn er twee dieselversies, een 2.1-liter 220 d met 170 pk en een 250 d met 204 pk en, de auto waar ik mee reed en het populaire model voor Nederland, een 250 benzine met 211 pk. Alle uitvoeringen hebben vier cilinders, standaard vierwielaandrijving en een negentraps automatische versnellingsbak. Een achterwiel aangedreven versie is er niet. Vanaf begin 2016 wordt er een GLC 350 e plug-in hybride, eveneens vierwielaangedreven, aan de prijslijst toegevoegd.

    Mercedes-Benz GLC 250 4MATIC Driving-Dutchman kopieOpvallend stil

    Het is opvallend hoe stil en sereen het binnenin de GLC is. Op veel fronten krijgt Mercedes het voor elkaar om een auto net even iets beter te maken dan haar meeste concurrenten. Zo hoor je de zomerbanden en motor tijdens normaal rijden door de goede geluidsisolatie helemaal niet. Rijden in de Mercedes-Benz is vooral heel luxe en chique. De beleving met een auto en het autorijden zelf kun je gerust aan Mercedes toevertrouwen. Dat concept hebben ze al lang geleden in het leven geroepen en passen ze consequent toe op al hun modellen.

    In het donker verwelkomt bijvoorbeeld het optionele nightpakket je met zijn blauwe led-verlichting die opgloeit als je de portieren van een afstand ontgrendelt. Vervolgens gaat de led-verlichting uit en ontbrandt het led-dimlicht. Binnenin de SUV straalt een aangename verlichte gloed en zijn de details op het dashboard en rond de binnenverlichting voor de bestuurder en passagier voorin gedetailleerd verlicht en mooi zichtbaar. In de Mercedes-Benz GLC stap je niet in, maar kom je thuis.

    Mercedes-Benz GLC 250 4MATIC Driving-DutchmanIk ben niet de enige die zo positief over de Mercedes-Benz GLC is. Bij het langsrijden kijken mensen, jong en oud, man en vrouw je met goedkeurende blikken en soms zelfs wijzende vingers na. Een enkele keer werd er zelfs snel een smartphone bijgepakt om een foto van de auto te nemen. De Mercedes-Benz is een stijlvolle en chique ogende SUV. Een echte klasse-bak die niet te opzichtig, maar ook zeker niet onopvallend is.

    Ook in het terrein

    Een prettige bijkomstigheid van de GLC 250 is de vierwielaandrijving. Uiteraard heb ik die even getest en ik kan zeggen dat de auto in ieder geval prima geschikt is voor het eenvoudige terreinwerk. Hobbeltjes en hellinkjes in mul zand worden zelfs met de standaard banden eenvoudig verorberd. Voor het echte ruwe terreinwerk is de GLC naar mijn mening echter net iets te laag om zonder schade aan de bodem van de auto na een ruig ritje thuis te komen.

    Mercedes-Benz GLC 250 4MATIC Driving-Dutchman kopie 2Lydia Altena van Mercedes-Benz vertelt dat wie meer van de offroad eigenschappen van de GLC gebruik wil maken, er het optionele offroad exterieur is. “Daarin zitten onder andere een voorbumper met grotere hellingshoek, 18 inch vijfspaaks lichtmetalen velgen en een chroompakket. Voor wie echt met de GLC offroad wil gaan is er het offroad techniekpakket met daarin onder andere Downhill Speed Reduction (DSR) voor gecontroleerde afdalingen, vijf offroad programma’s die de schakelmomenten van de versnellingsbak en gaspedaalkarakteristiek aanpassen, bodembescherming en  een 20 millimeter verhoogd onderstel.”

    Veilig, veiliger, veiligst

    Maar stel nou dat je nooit in het terrein komt, dan kan de 4MATIC zijn diensten altijd nog bewijzen tijdens heftige stortregens en tijdens het trekken van een caravan, aanhanger of paardentrailer. Die je dan ook nog eens met gemak door het gras of de blubber heentrekt. Voor de wintersport, de rit er naartoe en tijdens het verblijf is de GLC een ideale metgezel.

    Mercedes-Benz GLC 250 4MATIC Driving-DutchmanMercedes claimt dat de GLC 19 procent minder brandstof verbruikt dan zijn voorganger de GLK. Ze hebben dit naar eigen zeggen voor elkaar gekregen door de aandrijflijn, aerodynamica te optimaliseren en het gewicht te verlagen. Door het lagere brandstofverbruik is ook de CO2-uitstoot minder geworden, terwijl anderzijds de prestaties zijn toegenomen. En dat voel je tijdens het rijden.

    Beetje harder kan ook

    De Mercedes-Benz GLC zit, hoe kan het ook anders, boordevol met veiligheidsopties. Ze geven mij het ultieme gevoel van controle, veiligheid en rust. Belangrijke redenen om mij het rustige gevoel te geven. Als ik in de GLC stap en mijn gordel om doe, krijg ik het gevoel dat niets mij meer kan overkomen. Daardoor ga ik rustiger rijden en kan meer genieten van de tijd die ik in de auto doorbreng. Een paar kilometertjes of uurtje meer of minder is geen straf meer.

    Zitten er dan helemaal geen minpuntjes aan de GLC? Ja toch wel, heel af en toe kreeg ik het gevoel dat de gasrespons in de (C)omfort modus rond de 1.700 toeren per minuut iets later kwam dan dat ik het pedaal indrukte wat resulteerde in een klein schokje. In de (E)co-, (S)port- en (S)portPlus-modus heb ik het hikje niet gevoeld.

    Mercedes-Benz GLC 250 4MATIC Driving-Dutchman Conclusie

    Als je genoeg centen hebt en op zoek bent naar een superieur vervoermiddel van topkwaliteit, dan heb je aan de Mercedes-Benz GLC 250 4MATIC een briljante auto. Het enige waarmee de GLC nog op een auto lijkt, is het rijden. Maar verder zit je minimaal net zo comfortabel als in de fijnste luie stoel waarin je ooit gezeten hebt. De Benz laat mij onthaasten, ik hoef niet meer snel ergens naartoe. Van mij mogen de ritjes in deze auto veel langer duren. Lang leve de files.

    Technische gegevens:

    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 1.991 cc
    Vermogen: 211 pk
    Koppel: 350 Nm
    Topsnelheid: 222 km/h
    Versnellingsbak: 9G-TRONIC PLUS
    Gewicht: 1.635 kg
    Prijs vanaf: 54.795 euro
    Prijs gereden model: 70.012 euro

    Plus
    + Uitstraling
    + Veiligheidsgevoel
    + Rustgevend

    Min
    – Betaalbaarheid
    – Inhouden rond 1.700 toeren

    [grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleSupervet! Mansory Mercedes-Benz AMG Coupé S63
    Next Article Mitsubishi Outlander PHEV, je bent gek als je ‘m niet oplaadt

    Related Posts

    By Tim Willems

    Op reis met de Tesla Model X

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Toyota bZ4X

    By Rob Blom

    Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?