Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Motor tunen Driving-Dutchman
    By Bert Pennock

    Motor tunen of niet? Have it your way!

    Techniek 23-09-20193 Comments

    Met slechts 30 duizend kilometer op de teller was de motor van de BMW 520 uit 2018 geen lang leven beschoren. Het betreft hier een 2.0-liter viercilinder turbo benzinemotor met 135 kilowatt en motorcode B48B20A.

    Het revisiebedrijf verzocht mij een blik te werpen op de reeds uitgebouwde motor waarvan de cilinderkop en de zuigers reeds waren gedemonteerd. De berijder meldde op enig moment rijdend op de snelweg te zijn geconfronteerd met verminderd motorvermogen en overmatige bijgeluiden en bracht de auto aan bij de dichtstbijzijnde BMW dealer. Hier werd de computer uitgelezen waaruit bleek dat deze overschreven was, zeg maar gechipt.

    Dat was einde ‘officieel garantie’ verhaal en derhalve werd de patiënt overgebracht naar een revisiebedrijf. Na demontage en uiteennemen van de motor bleek ernstige zuigerschade aanwezig. De zuiger die de vierde cilinder toehoorde is het zwaarst getroffen, beide zuigerveer-dammen zijn deels volledig afgebroken recht boven de pistonpen. De aanzet van de schade bleek ook reeds zichtbaar op de overige drie zuigers. Er werden echter geen tekenen van thermische overbelasting aangetroffen ten gevolge van bv. een koel- en/of smeergebrek.

    Autokerkhof

    Gelukkig voor de motor waren diens cilinderwanden nog in goede staat en hoefde de motor aldus niet naar het kerkhof te worden gedragen. Een kleine 14 duizend kilometer voor de schade bleek het motorvermogen te zijn verhoogd van 135 naar 184 kilowatt. Een toename van ruim 36 procent! Door het revisiebedrijf werd de chipper gevraagd naar diens mening aangaande de schade. Hun antwoord was simpel, bekend probleem, het zijn gewoon probleemmotoren, punt!

    Opmerkelijk is dat websites van chippers vaak vermelden dat de motorkarakteristiek ‘geoptimaliseerd’ wordt en het brandstofverbruik dientengevolge wordt verlaagd. Ook overige hallelujah-voordelen worden ruim omschreven, echter gelden deze voordelen enkel indien je dezelfde rijstijl aanhoudt. Laten we eerlijk zijn, de meesten onder ons laten de motor enkel op deze wijze chippen om gebruik te maken van het toegenomen motorvermogen. De rest is grotendeels ‘window-dressing’. Om de chipper aansprakelijk te stellen en je gelijk te halen, blijkt doorgaans een gevecht van lange adem te zijn, een bekend fenomeen in autobranche.

    Hoe ga je als consument aantonen dat een causaal verband aanwezig is tussen het toegenomen motorvermogen en de opgelopen motorschade? Zelfs als professional kom je vaak niet verder dan aannames, versterkt door termen als aannemelijk etc. Enige houvast biedt de term: ‘Omgekeerde bewijslast’, hetgeen ons brengt bij de vraag wie wat moet aantonen. Dient de koper aan te tonen dat het chippen van de motor verantwoordelijk is voor de huidige schade, of dient de chipper aan te tonen dat er geen causaal verband bestaat tussen beiden?

    Motor tunen zuiger Driving-Dutchman

    Jurisprudentie

    Eenduidigheid in jurisprudentie blijkt lastig te vinden, maar interessant is de melding van de chipper op diens website, ‘Drie maanden garantie op de motor’, hetgeen aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Althans, zo lijkt het. Echter volgt even later de tekst: *Voor uitsluitingen voor deze garantiebepaling verwijzen wij naar onze algemene voorwaarden. En vanaf nu belanden we in een woud van kleine lettertjes, waarin onder andere de volgende uitsluitingen worden genoemd en relevant lijken.

    • Schade die verband houdt met gebreken en/of onderdelen van zaken die door de andere partij zijn aangeleverd.
    • Schade die ontstaat aan de motor en/of overige onderdelen van het voertuig als gevolg van een uitgevoerde test op de vermogenstestbank.

    Beide stellingen zijn ruim interpreteerbaar en kunnen derhalve de meest voorkomende schades wel uitsluiten, afhankelijk vanaf welke kant gelezen wordt. Maar gelukkig kunnen we in Nederland de mogelijkheid van ‘omgekeerde bewijslast’, dat wil zeggen dat niet de consument moet aantonen of een causaal verband aanwezig is, zoals in deze casus. Maar binnen de garantietermijn dient de leverende partij aan te tonen, dat geen causaal verband aanwezig is. Zelfde discussie maar met een iets andere invalshoek!

    Disclaimer: Het onderwerp oordeelt niet over diegenen die hun motor laten chippen. Ik ben niet tegen chippen. Indien eigenaren dit willen doen, doe het dan verantwoord en bij een bedrijf dat geen sprookjes verkoopt! Oh, de BMW, ik achtte een causaal verband aanwezig! Indien gewenst, kan in een volgend blog een uitgebreide, technische, motivering volgen.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleMG is terug, maar dan anders: eerste meters in een MG ZS EV
    Next Article De nieuwe zakensedan: test met de Lexus ES

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel

    By Rob Blom

    Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 3 Reacties

    3 Comments

    1. Dennis on 22-09-2020 07:21

      Hi Bert,

      Interessant stuk waar ik toch vaker over hoor. Ik zie dat ik de enige ben die hierop reageert, maar zou graag toch meer diepte willen van je over dit onderwerp. Zou je dit alsnog kunnen posten?

      Bedankt!

      Reply
      • Flh on 03-10-2021 08:51

        Mijn BMW met dezelfde motor heeft het na chip tuning en na ~1500km begeven na in totaal 50,000 km gereden te hebben. IK zal de chip tuning firma aansprakelijk stellen. Kan iemand mij zeggen wie de eigenaar van hierboven genoemde BMW is?

        Reply
    2. DE on 03-09-2021 16:23

      Er zijn tuners en er zijn tuners.
      Ik ben mening dat dit soort zaken altijd auto specific moet gebeuren op een testbank.
      Niet door iedereen met een laptop even laten doen.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?