Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Peugeot 508 SW PSE, plezier met de toekomst

    Auto Elektrisch 07-09-2021Geen reacties

    Een hybride Peugeot 508 SW met een zeer sportief onderstel, vierwielaandrijving én 360 pk; dat moet wel het recept voor iets héél lekkers zijn. Met dit eerste PSE (Peugeot Sport Engineered)-model willen de Fransen laten zien dat de tijd van fun driving helemaal niet achter ons ligt. Maar dat alles komt wel met een prijs.
    Mooi, mooi

    De Peugeot 508 SW is sinds we er twee jaar geleden mee reden, een van onze grote favorieten. Ontegenzeggelijk is het een van de mooiste stationwagons op de markt met een eveneens zeer fijn interieur. Motorisch voldeden de benzine- en dieseluitvoeringen, later aangevuld met de 225 pk hybride, prima, maar de prestaties lagen misschien niet helemaal in lijn met het sensationele uiterlijk.

    Tot nu! De 508 PSE is de meest krachtige straatauto van Peugeot ooit én – en hier zullen de fans zeer blij van worden – de eerste in een reeks van PSE-modellen. Deze zullen allemaal een vorm van elektrische aandrijving hebben.
    Flink aangepakt

    Voor het maken van de 508 PSE hebben de engineers geen halve maatregelen genomen. Het verlaagde onderstel kreeg zowel voor (+24mm) als achter (+12mm) een fiks grotere spoorbreedte   en werd voorzien van dikke(re) stabilisatoren en sportievere veren en dempers. 245-35 20 inch Michelin Pilot Sport banden moeten zorgen voor lekker veel grip en dankzij de enorme vierzuigerremklauwen sta je ook op tijd stil.

    Voorin vinden we een 1,6-liter viercilinder benzine turbomotor die 200 pk levert. Samen met een 110 pk sterke elektromotor drijft deze via een achttraps automaat de voorwielen aan. Op de achteras zit de tweede elektromotor, die 113 pk levert. De drie motoren tezamen bieden een totaal van 360 pk en 520 Nm.
    Looks

    Ook qua looks zijn ze bij Peugeot lekker los gegaan. Door zijn nieuwe onderstel heeft hij een lekker agressieve, lage en brede stand, die zeker van de achterkant zeer indrukwekkend is. Natuurlijk is hij ook voorzien van allerhande spoilers en diffusers. Opvallend zijn ook de kleine winglets op de uiteinden van de auto, die er (helaas) vooral voor esthetische doeleinden op zitten.

    Onze testauto was gespoten in een prachtige kleur grijs, die lekker combineert met de gifgroen/gele accenten van de PSE-lijn. Ook in het interieur is duidelijk dat je in een sportieve auto zit, met fantastische kuipstoelen en subtiele fraaie details.
    Prestaties

    Voor het rijden heb je keuze uit niet minder dan vijf rijmodi. Van vol elektrisch (met een bereik tot ca. 35 km) tot Sport. In de Sportstand werken de drie motoren samen om te zorgen voor maximale prestaties. En die zijn er. Bij vol gas merk je de bijzondere combinatie van het directe koppel van beide elektromotoren en bij iets hogere toeren de volle 200 pk van de benzinemotor. Goed voor een 0-100 km/h sprint in iets meer dan 5,2 seconden.

    Indrukwekkend is ook hoe goed de drie motoren samenwerken en hoe direct ze in de Sportstand reageren. Een teken dat ze daar bij Peugeot hun hybride aandrijving goed voor elkaar hebben. En wat ligt deze auto ongelooflijk strak op de weg. Goed, bij het insturen van de bocht merk je de 1.850 kilo’s wel, wat uiteindelijk resulteert in onderstuur, maar later dan je zou denken.

    De bochten uit is de auto werkelijk fenomenaal, mits je goed aanvoelt wanneer je op het gas kan. Iets te vroeg en je glijdt weg over de voorwielen. Maar time je het precies goed, dan schiet je als een kanonskogel uit de bocht. Heerlijk én verslavend. En ook op zeer hoge snelheid ligt de PSE als een blok op de weg.

    Comfort

    Daardoor verwacht je direct dat comfort ver te zoeken is, maar dit is wellicht de grote verrassing: de PSE rijdt, net als zijn minder spannende 508 broers, nog steeds comfortabel. Je voelt de kuilen en hobbels in de weg wel, maar veel minder dan je zou verwachten van een dergelijk verlaagd sportief onderstel. Complimenten!

    Je wordt daarbij geholpen door het feit dat de PSE, op het schuifdak en de onboard charger na, standaard alle opties heeft die op de 508 verkrijgbaar zijn. Dat betekent stoelverwarming en -massage, Night Vision, volledige infotainment met een fantastisch geluidssysteem, sportstuur, rondom camera’s en ga zo maar door. Als je in deze auto iets tekortkomt, dan ligt het toch vooral aan jou.
    Verbruik

    In theorie kun je met de 508 PSE een verbruik van 1 op 50 halen. Het is tenslotte een plug-in hybride. En toegegeven, als je elke mogelijkheid gebruikt om te stekkeren, zoveel mogelijk elektrisch rijdt en de Sportstand vergeet, is het een verdomd zuinige auto. Maar daar koop je een PSE niet voor.

    In de Sportstand is het een heel ander verhaal. De 11,5 kWh accu is dan alleen maar bezig maximale kracht aan de elektromotoren te leveren en is dan ook vrij snel leeg (uiteraard afhankelijk van het gewicht van je rechtervoet). In deze stand haalden wij een gemiddelde van rond de 1 op 10. Is de batterij leeg, dan ben je helaas ook een fiks deel van het potentieel kwijt. Gelukkig laadt de auto in de Sportstand ook zelf de accu bij, wat natuurlijk weer ten koste gaat van het verbruik.
    Conclusie

    Dat er nog een toekomst voor het échte autorijden is, bewijst deze Peugeot 508 SW PSE. Ouderwetse sportiviteit met een moderne aandrijving. En er dan ook nog eens zo mooi uitzien, chapeau! Dit alles komt- zoals aangekondigd in de inleiding- wél met een prijs. De 508 PSE Berline is er vanaf 70.700,- euro, de ruime SW is er vanaf 72.300,- euro, waardoor de PSE in de buurt komt van verschillende krachtige stationwagons van Duitse makelij, die qua aandrijving, onderstel en premium interieurs lastig te verslaan zijn. Maar deze zijn lang niet zo bijzonder als de Peugeot 508 PSE. Dít is de auto voor de ware liefhebber!

    Peugeot 508 SW PSE

    Motor: 1.598 cc viercilinder turbobenzine + 2 elektromotoren
    Vermogen: 360 pk bij 6.000 tpm
    Koppel: 520 Nm
    Transmissie: achttraps automaat
    Aandrijving: vierwielaandrijving
    Topsnelheid: 250 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 5,2 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.850 kilogram
    Gemeten verbruik: van 1 op 10 tot 1 op 35
    Energielabel: A
    Prijs vanaf: 72.300,- euro
    Prijs testauto: 74.070,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleUitgebreide rijtest nieuwe Kia Stonic MHEV
    Next Article Kiezen uit de verschillende soorten autoverzekeringen

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?