Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Uitgebreide rijtest nieuwe Kia Stonic MHEV

    Auto Elektrisch 07-08-2021Geen reacties

    De Kia Stonic is een zeer populaire auto in ons land. De crossover combineert relatief veel ruimte en luxe met een gunstige prijs. Wij reden een week met de nieuwe Stonic MHEV om te kijken waarom zoveel mensen voor deze sympathieke Koreaan kiezen.
    De nieuwe Kia Stonic

    Het is alweer bijna vier jaar geleden dat collega Blom in de eerste Stonic reed. Hij verwachtte toen dat de Kia hoge ogen zou gooien in het B-segment, en niets is minder waard gebleken. Zeker als je erop let, is het een auto die je werkelijk overal in ons land tegenkomt.

    De nieuwe Stonic is qua design duidelijk een doorontwikkeling van het lekkere eigenwijze ontwerp van de eerste generatie. Hij heeft hetzelfde prettige compacte formaat met mooie verhoudingen gekregen maar op detailniveau ziet hij er een stuk volwassener en moderner uit.
    Het nieuwe uiterlijk van de Stonic

     In de nieuwe neus vormen de strakke koplampen optisch één geheel met de nieuwe fraai vormgegeven grille. In onze GT-line uitvoering zijn de mistlampen naar beneden verplaatst en vormen een integraal deel van de skidplate. Hierdoor voelt de voorzijde van de auto een stuk hoger en daarmee groter.

    De achterzijde is iets minder toonaangevend, maar vormt met de kleine, elegante achterlichten en ronde vormen een prettig gezicht. ‘Onze’ Stonic was uitgevoerd in een prachtige kleur rood met zwarte accenten, wat een mooie combinatie vormde. Is dit nu nét niet jouw kleur, wees niet bang want je kunt de Stonic in 29 kleurcombinaties krijgen. 
    Interieur

    Het interieur is wederom een duidelijke voortzetting van het ontwerp van de eerste generatie, maar ziet er net even wat frisser en moderner uit. Op het grotere infotainmentscherm zijn de fysieke knoppen naar de onderzijde verschoven en het nieuwe en (veel) snellere systeem is nu ook voorzien van Apple Carplay en Android Auto.

    Gebleven zijn de duidelijke, niet digitale tellers en het fraaie sportstuur met alle bedieningsknoppen. De afwerking is van een hoog niveau en alle materialen voelen van goede kwaliteit. Het is wel jammer dat ook bij dit nieuwe model op sommige plekken grote stukken hard plastic te vinden zijn. Niet perse storend of onfraai, maar het levert wel iets in op het gevoel van luxe. De stoelen, in onze testauto met stof bekleed, zitten daarentegen weer bijzonder fijn, zowel op korte als lange afstanden.
    MHEV

    Alle nieuwe Stonics worden geleverd met de 1,0-liter driecilinder turbobenzinemotor MHEV aandrijving, in 100 of 120 pk. Deze afkorting staat voor Mild Hybrid Electric Vehicle. Wat betekent dit precies? De benzinemotor werkt samen met een zogenaamde 48v Mild Hybrid generator/startmotor, die gekoppeld is aan een klein accupakket, verborgen onder de laadvloer van de bagageruimte. Tijdens het rijden ondersteunt deze kleine elektromotor de benzinemotor, bijvoorbeeld tijdens het optrekken. Bij het afremmen wekt hij stroom op, die vervolgens weer wordt opgeslagen.
    Het accupakket en de elektromotor hebben niet de capaciteit om de auto volledig elektrisch te laten rijden, maar dragen bij aan een lager verbruik. Daarbij biedt het ook de mogelijkheid tot een functie die Kia ‘zeilen’ noemt. Hierbij schakelt de benzinemotor vrij snel uit als je van het gas afgaat, waarna de auto in alle stilte voortglijdt en dus geen brandstof verbruikt.

    De vraag blijft dan natuurlijk, hoe zuinig is deze aandrijflijn? Wij reden met de meest krachtige (en dus meest onzuinige) 120 pk versie met automaat. Met een flinke sportieve rijstijl haalden wij hierbij een gemiddeld verbruik van 1 op 15-17. Maar als je goed oplet en volop gebruikmaakt van alle zuinigheidsfuncties, dan is 1 op 20 haalbaar.

    Sturen

    De reden dat wij relatief onzuinig hebben gereden, is dat de Stonic heerlijk sportief rijdt. Goed, 120 pk is niet enorm veel en de acceleratie naar 100 km/h duurt net iets meer dan 10 seconden, maar het voelt allemaal veel sneller. De motor reageert in de sportstand lekker fel en de auto schiet vooruit als je het gaspedaal intrapt.

    Maar het mooiste punt van deze nieuwe auto is wat ons betreft het onderstel. Met ruim voldoende comfort voor de gemiddelde rijder, maar tevens genoeg potentie voor de liefhebbers van bochten, biedt de Kia Stonic een uitstekende middenweg.
    Conclusie

    De nieuwe Kia Stonic is op alle vlakken een verbetering ten opzichte van de vorige. Een frisser ontwerp, zowel van binnen als buiten, met een fijne aandrijflijn die moderne techniek combineert met een laag verbruik. Een goed doordacht onderstel biedt een prettige combinatie tussen comfort en sportiviteit. Jammer dat het harde plastic her en der gebleven is, maar veel wordt goedgemaakt door het razendsnelle nieuwe en uitgebreide infotainmentsysteem. De nieuwe Stonic is verkrijgbaar vanaf 21.795,- euro, onze luxe GT-line 120 pk komt op 31.890,- euro, allemaal uiteraard inclusief zeven jaar garantie.

    Kia Stonic MHEV

    Motor: 998 cc driecilinder benzine MHEV
    Vermogen: 120 pk bij 6.000 tpm
    Koppel: 200 Nm bij 2.000-3.500 tpm
    Transmissie: automaat
    Aandrijving: voorwielen
    Topsnelheid: 185 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 10,6 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.160 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: van 1 op 15-17
    Energielabel: A
    Prijs vanaf: 21.795,- euro
    Prijs testauto: 31.890,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleElektrische Fiat 500 ‘La Prima’, om verliefd op te worden
    Next Article Peugeot 508 SW PSE, plezier met de toekomst

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?