Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Opel Vivaro slaat niet meer aan Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Uit de praktijk: Opel Vivaro slaat niet meer aan

    Techniek 11-04-2019No Comments

    Een week nadat de verstuivers van een Opel Vivaro-2 2.5-liter CDTI diesel met motorcode G9U-630 en bouwjaar 2008 vernieuwd zijn, wil de motor niet meer wil aanslaan. Er branden geen controlelampjes en er zijn geen foutmeldingen in het motormanagementsysteem. Automotive Techline van AutoNiveau wordt ingeschakeld om assistentie te verlenen.

    Enige weken voor dit probleem ontstaat, zijn de verstuivers van deze auto vernieuwd. De monteur denkt dat er een probleem in de aansturing van de opvoerpomp is, omdat er geen spanning op de ‘dikke draden’ van de pomp staat. Deze draden liggen in iedere Vivaro, ook als de auto geen elektrische opvoerpomp heeft. De fabriek legt de bedrading voor de elektrische opvoerpomp in iedere Vivaro standaard aan, echter heeft niet iedere Vivaro deze pomp.  

    Samen met de monteur wordt geconstateerd dat deze Vivaro geen elektrische opvoerpomp heeft. Onder de motorkap ontdekt de man een handpompje met een balgje. Automotive Techline adviseert om de brandstof in het systeem onder druk te zetten met het balgje en vervolgens de motor te starten. Echter slaat de motor nu ook niet aan.

    Aanzuigdruk hogedrukpomp daalt snel

    Nadere diagnose leert dat de aanzuigdruk (vacuüm) van de hogedrukpomp snel daalt. Dit kan volgens AutoNiveau duiden op een verstopt brandstoffilter. De monteur start de motor vervolgens met remmenreiniger en lijkt wat te willen doen. Hierop ontstaat de vraag of er geen vervuilde brandstof in de tank zit.

    De raildruk lijkt echter in orde. De toevoerdruk laat echter wel een verminderde doorstroom zien. Op verzoek van de helpdesk wordt de motor gestart op schone brandstof in een extern tankje aan de zuigzijde van de hogedrukpomp. Het resultaat is hetzelfde, de motor slaat niet aan. Alleen als er vol gas gegeven wordt, wil de motor af en toe iets doen.

    Hogedruk loopt snel terug

    De hogedruk loopt ondertussen nog steeds snel terug. De vraag blijft waarom, AutoNiveau heeft de volgende verklaring. Het teruglopen van de druk kan veroorzaakt worden door lucht en/of damp in het brandstofsysteem. Nadat de motor is uitgezet, wordt de druk altijd iets minder. Los van het teruglopen van de druk, moet een raildruk van 300 bar voldoende zijn om de motor te kunnen laten lopen.

    Opel Vivaro slaat niet meer aan Driving-Dutchman

    Bovenstaande controles en werkzaamheden sluiten problemen met het brandstofsysteem vrijwel volledig uit. Het probleem is echter nog niet opgelost en daarom wordt er verder gezocht.

    Hints naar mechanische problemen

    Achteraf en door extra gesprekken werd ook duidelijk dat er wat hints waren die in de richting van een ‘mechanisch’ probleem wezen. Zo werd onder meer getracht de motor te starten met drie accu’s om het juiste starttoerental te bereiken. Tijdens het starten hoorde de monteur de EGR ‘blazen’.

    Om deze reden besloot de monteur de EGR te demonteren en vervolgens is de auto gestart met de EGR losgekoppeld. De motor sloeg aan, maar er kwam ontzettend veel uitlaatgas uit de EGR-aansluiting. Daarna besluit de monteur het roetfilter te demonteren waarna bleek dat deze dusdanig verstopt was, dat er door de te hoge tegendruk geen starttoerental meer bereikt kon worden. Het probleem dat de auto niet meer aanslaat, kan worden opgelost door het roetfilter te reinigen of vernieuwen. Hoe het roetfilter zo verstopt heeft kunnen raken, is niet bekend.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest Mitsubishi Outlander PHEV 2019: zuiniger, sterker én stiller
    Next Article Test Opel Vivaro Irmscher

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel

    By Rob Blom

    Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?