Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Opel Vivaro Irmsche
    By Yuri Van Koeveringe

    Test Opel Vivaro Irmscher

    Auto 19-04-2019No Comments

    De naam Irmscher verwacht je niet zo snel op de achterzijde van een bestelbus. Maar als ie dan ergens op staat, dan uiteraard op de Opel Vivaro. Is dit nu echt een sportieve bus of is het alleen maar show? Tijd voor een test.
    Test Opel Vivaro IrmscherEen familie

    De huidige Vivaro behoort tot de grote familie bestelauto’s, waar ook de Renault Traffic, Fiat Talento en Nissan NV300 onderdeel van zijn. En dat is duidelijk te zien. Het zijn nagenoeg dezelfde auto’s met hetzelfde interieur. Dit is onder andere de reden dat ieder merk met zijn eigen speciale uitvoeringen komt.

    Zo zagen we eerder al de Traffic F1 en de Talento Squadra, luxe bestelauto’s die verwijzen naar voor de merken typische achtergronden. En dus trok Opel de huistuner Irmscher uit de kast voor hun parade-werkpaard.
    Test Opel Vivaro IrmscherSportief uiterlijk

    Zoals de Vivaro Irmscher eruit ziet, zien er niet velen. Een fel witte bus met matzwarte grille, dikke velgen, zwart-gele accenten en een heuse dakspoiler. En ook binnenin is genoeg te zien met vijf leren sportstoelen en een zwarte hemelbekleding.

    Verder vinden we op verschillende plekken de naam Irmscher, zoals op de achterkant, als sfeerverlichting op de treeplanken en op de kleine plaquette die aangeeft dat wij reden met nummer 002 van 200, een beperkte oplage dus.
    Test Opel Vivaro IrmscherDe laadruimte

    Als basis voor onze Irmscher diende een L2H1 Vivaro Dubbele Cabine met twee schuifdeuren. Deze is goed voor een maximaal laadvermogen van 1.065 kilo en heeft een laadvolume van 4 m3. Met een hoogte in de laadruimte van een kleine 1,4 meter kun je er niet in staan.

    Wel kun je tot maximaal 2,4 meter lange voorwerpen meenemen door de ruimte onder de achterstoelen, met een maximale breedte tussen de achterwielen van 1,3 meter.
    Test Opel Vivaro IrmscherSterkste motor

    Uiteraard zijn de Irmscher uitvoeringen alleen leverbaar met de sterkste motor: een 1.6-liter Biturbo diesel met 145 pk en 340 Nm, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Deze motor blinkt uit in soepelheid en trekkracht onderin, maar blijft ook hoger in de toeren nog steeds kracht leveren.

    Tevens zorgt deze aandrijflijn ervoor dat je tot maximaal 2.000 kilo kan trekken. Qua verbruik scoort hij redelijk met een gemeten gemiddeld verbruik van 1 op 13,5, deels geladen en deels ongeladen.
    Test Opel Vivaro IrmscherWegligging

    De Opel Vivaro Irmscher heeft een prima wegligging, zowel met lading als zonder, waarbij een goede combinatie gevonden is tussen strak sturen en comfort. Maar daarin verschilt hij niet van andere Vivaro’s of concullega’s zoals de Traffic en de Talento.

    De sportieve naam die de achterzijde pronkt heeft zich verder ook niet vertaald in aangepaste ophanging, vering en demping. Maar eerlijk gezegd zit je daar bij een bestelbus ook helemaal niet op te wachten. Hij moet vooral veel lading aankunnen en fijn rijden, en dat doet hij.

    Modern?

    Qua infotainment heb je in de Vivaro verschillende mogelijkheden, lopend van de meest simpele autoradio tot het uitgebreide systeem in onze testauto, dat overduidelijk uit de schappen van Renault komt. Helaas is het niet het meest logisch of fijnst werkend. Alles zit erop, maar er zijn veel modernere (lees: betere) systemen op de markt.

    En ook qua elektronische systemen, merk je dat deze generatie al weer 4 jaar meegaat. Als we bijvoorbeeld kijken naar de nieuwe Ford Transit of de Volkswagen Transporter, dan vinden we daar veel meer zaken op zoals Lane Departure Warning, adaptieve cruise control, enz.
    Test Opel Vivaro Irmscher

    Conclusie

    Hoewel op sommige punten wat ouder, is de Opel Vivaro Irmscher nog steeds een zeer goede bestelauto. Prima rijeigenschappen, een heerlijke motor en meer dan voldoende ruimte, biedt hij veel van wat je zoekt in een werkpaard. De naam Irmscher moet je niet te serieus nemen, dat gaat voornamelijk om luxe en een stukje show, maar wel op een leuke aantrekkelijke manier.

    Belangrijker is echter dat Opel dit jaar nog met een nieuwe Vivaro komt. Het merk is immers overgenomen door PSA. En zoals we eerder zagen dat de Opel Combo een triootje werd met de Citroën Berlingo en Peugeot Partner, zo wordt de nieuwe Vivaro een broertje van de Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Toyota ProAce. Of daar dan weer een Irmscher uitvoering van komt, is nog niets over bekend. Maar als ie komt, zullen wij zeker een test doen.

    Opel Vivaro Irmscher Dubbele Cabine L2H1

    Brandstof: Diesel
    Cilinderinhoud: 1.6 CDTI BiTurbo diesel
    Vermogen: 145 pk bij 3.500 tpm
    Koppel: 340 Nm bij 1.750 tpm
    Versnellingsbak: handgeschakeld zesversnellingsbak
    Laadvermogen: tot 1.065 kg
    Laadruimte: 4 m3
    Trekvermogen: max 2.000 kg
    Prijs Irmscher vanaf: 29.199,- euro (ex BPM ex BTW) voor een Gesloten Bestel uitvoering
    Prijs testauto:,- 35.634 euro (ex BPM ex BTW)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleUit de praktijk: Opel Vivaro slaat niet meer aan
    Next Article Test Mercedes-Benz B-Klasse 2019

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?