Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest DS 7 Crossback, La vie en rose

    Auto 19-11-2018No Comments

    Veel Franser en mooier dan de DS 7 wordt het niet. Dat vonden we al tijdens de introductie en dat vinden we na een uitgebreide test nog steeds. Kom met ons mee en laat je verleiden door deze Franse schone.
    Rijtest DS 7 CrossbackEen waardige opvolgster

    Het is vele jaren geleden dat een auto uit Frankrijk een dergelijke acte de présence gaf als de DS 7 Crossback dat nu doet. Misschien moeten we zelfs helemaal terug naar de naamgeefster, de originele DS.

    Nu bestaat DS, al een tijdje met auto’s als de DS 3, DS 4 en DS 5. Maar hoewel zeker mooie en luxe auto’s, was de naam meer onderdeel van een slim bedachte marketingstrategie dan dat het echte opvolgers van de oorspronkelijke godin waren. Tot nu toe!
    Rijtest DS 7 CrossbackDaar is ze

    De DS 7 is een auto die al stilstaand ontzag inboezemt, zeker in de prachtige kleur oranje (Byzantin) van onze testauto. Zoals een échte mooie vrouw (of man) je de adem beneemt en je doet pauzeren voordat je op haar (of hem) afloopt, zo dwingt de DS 7 je eerst haar lijnen en details in je op te nemen voordat je plaats neemt.

    In de enorme maar elegante grille zijn groot en stilistisch de letters DS te zien. Daarnaast staren de koplampen, die ieder bestaan uit drie lichtgevende juwelen, je verleidelijk aan terwijl je op de achtergrond de legendarische Edith Piaf hoort zingen: Des yeux qui font baisser les miens (vrij vertaald: ogen die je dwingen je blik af te wenden).

    De chromen accenten over de hele auto en de achterlichten die weerkaatsen in een spiegel met ruitvormige motieven (de ruit is hét stijlelement van deze DS), alles is prachtig en oh zo Frans ontworpen.
    Rijtest DS 7 CrossbackStap in!

    En binnenin gaat het verder. Werkelijk alles wat je ziet, geeft het terechte idee dat een team Franse ontwerpers compleet los is gegaan. In eerste instantie is dit wat overweldigend en lijkt het iets te veel van het goede. Elk knopje, elk detail is speciaal en voorzien van het ruitvormige motief dat de rode draad vormt door de hele auto heen.

    Het draagt ook niet direct bij aan een logische indeling. Zo duurt het even voordat je doorhebt dat het elegante sierstukje voorzien van het zogenaamde geguillocheerde “Clous de Paris”-motief en ingelegd met kristal midden op het dashboard in feite de volumeknop is. Maar na een aantal dagen ben je de indeling gewend en leer je de overdadige vormgeving steeds meer waarderen tot het punt dat je er echt van geniet. En om iedereen deze kans te geven, biedt DS 24-uurs proefritten aan.
    Rijtest DS 7 CrossbackOp pad

    Zodra je het rode knipperende DS logo boven op het dashboard, de startknop, indrukt, wek je de auto tot leven. Direct draait er een zeer fraai analoog klokje van B.R.M. zich om en schieten de twee 12 inch grote volledig digitale schermen aan. De eerste bevindt zich in het midden van het dashboard en huisvest alle infotainment en navigatie.

    De tweede vind je achter je stuur. Hierop kun je geheel naar eigen wens de tellers weergeven, uiteraard in een ruitmotief. Maar je kunt hier ook de navigatie of zelfs de beelden van de infraroodcamera op zien.
    Rijtest DS 7 CrossbackComfortabel sturen

    Op de achtergrond, nou ja ook wel een beetje op de voorgrond, slaat de 2.0-liter diesel aan. Deze biedt 180 pk en 400 Nm aan romige soepele kracht. Gekoppeld aan een evenzo zijdezachte achttraps automaat, past hij uitstekend bij het comfortabele karakter van deze auto.

    Want comfort is waar het in de DS 7 om draait. Verwacht niet te veel sportiviteit, dat bevalt haar niet. Hier draait het om zo relaxed en comfortabel mogelijk over de weg te zoeven. En daarin gaat de DS 7 ver. De auto scant zelfs het wegoppervlak voor je en past daar de vering en demping op aan. En dit werkt in 95 % van alle gevallen uitstekend.



    Alleen op zeer slechte wegdekken of als je te hard over hobbels gaat, bereik je de grens van wat de auto aankan. De vering kan dan in sommige gevallen harde klappen doorgeven, wat jammer is en niet in lijn met je verwachting.
    DS 7 Crossback

    Moderne systemen

    Dat de DS 7 het topmodel is, is duidelijk. Werkelijk alles wat PSA in huis heeft, zit op deze auto. Zo blijft hij automatisch binnen de lijnen, houdt zelf afstand tot je voorganger, leest de verkeersborden en remt automatisch in een noodgeval.

    Veel van deze systemen komen we wel vaker tegen, maar de nachtcamera blijft toch iets bijzonders. Een infraroodsensor voor op de auto scant de weg vooruit en de computer herkent in dat beeld wat fietsers en voetgangers zijn. Door middel van een geel vierkant geeft de auto deze personen aan op je scherm. Het vierkant wordt vervolgens rood als je te dichtbij komt en niet reageert. Een leuke, maar ook zeker nuttige en veilige gadget.
    Rijtest DS 7 Crossback

    Conclusie

    De DS 7 Crossback is wat ons betreft de eerste moderne DS die deze naam daadwerkelijk verdient en een waardige opvolgster is van de originele. Hoewel het misschien niet iedereen zal bekoren, zijn wij grote fan van haar prachtige vormgeving en het ongelooflijke oog voor detail dat het ontwerpteam ten tonele heeft gebracht. Maar misschien on voit la vie en rose? Gelukkig is het niet alleen maar mooi, de auto rijdt buitengewoon comfortabel en zit vol met de meest moderne technieken. Je rijdt al een DS 7 Crossback vanaf 39.990,- euro, maar voor onze rijk uitgevoerde Opera-uitvoering loopt het bedrag op naar 73.430,- euro.
    Rijtest DS 7 Crossback

    DS 7 Crossback

    Motor: 1.997 cc viercilinder diesel
    Vermogen: 180 pk bij 3.750 tpm
    Koppel: 400 Nm bij 2.000 tpm
    Transmissie: 8 v., automaat
    Aandrijving: voorwiel
    Topsnelheid: 215 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 9,4 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.510 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 4,9 l/100km
    CO2-uitstoot: 128 g/km
    Energielabel: E
    Prijs vanaf: 39.990,- euro
    Prijs testauto: 73.430,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleHeb jij een Peugeot, Citroën of MINI met een olie verbruikende THP benzinemotor? Lees hier de oorzaak én oplossing!
    Next Article Opper-pickup met 6 wielen te koop

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?