Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Rijtest Abarth 124 spider automaat, hemels of hel 1
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Abarth 124 spider automaat, hemels of hel?

    Auto 01-03-2018No Comments

    De Abarth 124 spider was één van de lekkerste scheurijzers waar we vorig jaar mee op pad zijn gegaan, waarbij we erg genoten hebben van zijn bijdehante karakter en meer dan prima rijeigenschappen. Maar waar we in dat model de versnellingen met de hand moesten bedienen, biedt Abarth ook de luxe van een automaat. En natuurlijk kon ook deze telg niet aan ons oordeel ontsnappen.
    Rijtest Abarth 124 spider automaat, hemels of hel 1Klassiek en agressief

    Natuurlijk verandert een auto meestal niet wezenlijk zodra je er een andere versnellingsbak in lepelt. Nog altijd is de Abarth 124 spider -maak niet de fout dit een Fiat te noemen- een elegante maar agressieve auto. Het klassieke roadster-uiterlijk met lange motorkap, twee stoelen tegen de achterwielen aan en een korte achterkant is opgesmukt met allerlei visuele signalen die schreeuwen dat dit dé potente uitvoering is.

    Vier uitlaatpijpen, een matzwarte gewrapte motorkap, sportieve voorspoiler, donkere Abarth velgen en logo’s met de befaamde schorpioen her en der verspreid, hier is duidelijk geen sprake van valse bescheidenheid of verhulling van karakter. Waar onze vorige testwagen ook nog eens in het fel rood uitgevoerd was, koos Abarth in dit geval voor rustig en fraai donkerblauw die de spider een gewenst stukje volwassenheid meegeeft.
    Rijtest Abarth 124 spider automaat, hemels of hel 1Geen plek voor bescheidenheid

    Van bescheidenheid is ook geen enkele  sprake meer zodra je de startknop indrukt. Behoor je tot het type dat zich op feestjes liever op de achtergrond bevindt in plaats van midden op de dansvloer, dan kun je je op dit moment beter niet op de lage kuipstoelen van de Abarth begeven. Het is alsof de Italianen vergeten zijn de uitlaten van de 1.4 turbo benzinemotor  (170 pk en 250 Nm) te voorzien van dempers, en de knallen in de motor direct doorgevoerd worden door de pijpen aan de achterzijde.

    Zeker als de motor koud is en laag in de toeren, braakt deze Abarth 124 spider een ongelooflijke hoeveelheid geluid of herrie -naar gelang je voorkeur- uit. Opvallend is dat dit bij hogere toeren en een warmere motor een stuk subtieler wordt, wat als je nog enigszins bevriend wilt blijven met je buren een welkome afwisseling is.
    Rijtest Abarth 124 spider automaat, hemels of hel 1Strak

    Maar goed, je koopt geen Abarth om anoniem door het leven te gaan. Je hebt een bewuste keuze gemaakt om op te vallen en te laten zien dat je met iets speciaals op pad bent, en dat doet deze 124 spider uitstekend. Wat ook uitstekend is, is de wegligging. Met het lage gewicht van 1.060 kilogram,  een perfecte 50/50 gewichtsverdeling en achterwielaandrijving was de basis, de Fiat 124 spider, al goed. Voor de Abarth zijn er andere vering en dempers en een mechanisch limited slip differentieel gemonteerd, die de sportiviteit een aantal niveaus hoger leggen.

    Het maakt de auto niet verbazingwekkend minder comfortabel, maar de winst is direct terug te voelen in de manier waarop hij bochten neemt. Zelfs voor de meest enthousiaste stuurmannen en vrouwen onder ons die houden van stevig bochtenwerk, biedt de Abarth zeer lang heel veel grip. En mocht je over de grens gaan, laat een uitstekend werkend esp een kleine slip toe alvorens je met zachte hand terug te roepen. Uiteraard kan dit systeem ook volledig uit, waardoor je volledig aangewezen bent op je eigen stuurtalent, je bent gewaarschuwd!
    Rijtest Abarth 124 spider automaat, hemels of hel 1De automaat, hemels of hel?

    Wat voegt een automaat nu toe aan deze spider? Of neemt het juist iets weg van de Abarth ervaring? Puristen zullen een sportieve roadster als deze met een automatische versnellingsbak altijd met lede ogen bekijken. In hun beleving hoort in een klassiek model een klassieke handgeschakelde versnellingsbak. Maar puristen staan nu eenmaal niet bekend om hun gemakkelijke omgang met vooruitgang.

    En een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling, zoals in de Abarth spider te vinden is, is nu eenmaal de vooruitgang. Hij schakelt sneller dan je met de hand kunt doen en je kunt het stuur altijd met twee handen vasthouden (eventueel zelf schakelen kan met flippers), wat je focus op het sturen ten goede komt. En mocht je eens rustig willen toeren, dan neemt de versnellingsbak je al het werk uit handen.

    Het lijkt ideaal, maar het is helaas niet helemaal rozengeur en maneschijn. Er is namelijk een korte vertraging tussen het bedienen van één van de flippers en de daadwerkelijke schakelacties. Over het algemeen niet heel storend, behalve als je zeer sportief aan het rijden bent, iets wat je in deze Abarth al snel doet. De schakelmomenten komen dan soms net op een ogenblik dat je die niet wilt, iets wat soms ook gebeurt als je de auto de versnellingen zelf laat kiezen. En dan blijkt dat er ergens in mij toch een purist schuilgaat, die de volledige controle over het schakelen in een dergelijke sportieve auto liever in eigen handen neemt.
    Rijtest Abarth 124 spider automaat, hemels of hel 1
    Conclusie

    De Abarth 124 spider is nog altijd een weinig subtiele sportieve, maar toch elegante verschijning. De wegligging is nog steeds fenomenaal en het geluid gaaf, maar soms ook wel licht beschamend. De automaat met dubbele koppeling levert een hoop voordelen en comfort. En toch gaat mijn voorkeur uit naar de handgeschakelde variant, wel als ik voor een Abarth kies; ik wil dan namelijk pure sportiviteit. Zou ik voor comfort gaan, dan zou ik de Fiat 124 spider nemen, en dan zeker weten wel met de automaat.  
    Rijtest Abarth 124 spider automaat, hemels of hel 1

    Abarth 124 Spider AT6

    Motor: 1.368 cc viercilinder benzine met turbo
    Vermogen: 170 pk bij 5.500 toeren
    Koppel: 250 Nm bij 2.500 toeren
    Transmissie: 6 v. automaat met dubbele koppeling
    Aandrijving: achterwielen
    Topsnelheid: 229 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 6,9 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.060 kilo
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 6.6 l/100 km
    CO2-uitstoot: 153 g/km
    Energielabel: G
    Basisprijs (rijklaar): 47.595,- euro
    Prijs testauto (rijklaar): 55.494,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo Executive
    Next Article Auto van het Jaar 2018

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?