Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Alfa Romeo Giulia Veloce, het beste medicijn

    Auto 09-07-2022Geen reacties

    Samenvatting

    We kunnen ons voorstellen dat u als automobilist moe bent. Moe van al het gedoe over verbruik, files, wel of niet elektrisch, waterstof, snelheid die omlaag moet, stikstof en ga zo maar door. We zouden met z’n allen haast vergeten dat autorijden in basis nog steeds ontzettend leuk is, of dat in ieder geval kan zijn. Dat vereist echter wel de juiste auto, zoals bijvoorbeeld de Alfa Romeo Giulia Veloce. Een auto ontwikkeld met maar één doel voor ogen: zoveel mogelijk rijplezier. En als het testexemplaar dan ook nog eens in deze waanzinnige ‘gouden’ uitvoering komt, dan heeft u hiermee het beste medicijn tegen de huidige, donkere tijden.
    She’s still got it

    Je moet het wel durven, rondrijden in een gouden auto, of zoals Alfa het noemt ‘Ocra (Oker) Lipari’. Waar het voor het merendeel over the top zou zijn, komt de Giulia Veloce er verdomd goed mee weg. Sterker nog, we hebben zelden zoveel opgestoken duimen en goedkeurende blikken mogen ontvangen.

    En dan te bedenken dat het basisontwerp van de auto inmiddels alweer zeven jaar oud is. De gespierde lijnen, de ideale verhoudingen en de Italiaanse flair hebben echter nog niets van hun oorspronkelijke aantrekkingskracht ingeleverd. Integendeel: in het huidige landschap lijkt de Giulia alleen nog maar mooier geworden.
    Deze wil je

    Waar iedereen natuurlijk meteen begint over de Quadrifoglio, is de Veloce eigenlijk de Giulia die je wilt hebben. 510 pk op de alleen de achterwielen lijkt leuk, maar in de realiteit kun je zelden het potentieel benutten. Nee, dan zijn de 280 pk en 400 Nm van de Veloce, verdeeld over alle vier de wielen, een stuk aantrekkelijker.

    Je kunt nog eens flink door de versnellingen heentrekken zonder direct belachelijk hard te rijden en met de AWD kunnen zelfs minder begenadigde rijders een flink potje sturen. Want wat een strakke wegligging, ongelooflijk! Een van de beste onderstellen ooit voor een sedan ontwikkeld. En daarnaast: van 0-100 km/u in iets meer dan vijf seconden is ook weer niets om je voor te schamen.
    Laat dat maar aan Italianen over

    Het is misschien niet altijd het meest modern, maar niemand ontwerpt en maakt interieurs zoals Italianen dat doen. Werp maar eens een blik op het innerlijk van de Giulia. Prachtige sportstoelen, die je ook nog eens perfect op je plek houden. Een strak, maar vloeiend lopend dashboard met achter het stuur nog echte tellers. Heerlijk!

    Gelukkig is deze Giulia na zijn update van nu alweer een jaar geleden nog steeds helemaal bij de tijd met Android Auto en Apple Carplay en een bijzonder handig geplaatste draadloze lader voor de telefoon net onder de armsteun. Ook qua veiligheids- en rijhulpsystemen is de Giulia volledig up-to-date, dus geen wensen daar.
    Een manco

    Is alles dan perfect aan deze bevallige Italiaanse? Hoe verliefd we ook zijn, we moeten toch een bepaalde mate van objectiviteit handhaven en dus is het antwoord hierop ‘Nee’. Want hoe fijn de auto ook rijdt, een gemiddeld gemeten verbruik van 1 op 11 is niet meer van deze tijd. Toegegeven, wij houden van soms doorrijden, maar zeker niet de hele tijd. En zelfs lange stukken cruise control op 110 km/u op de snelweg wisten het verbruik nauwelijks te drukken.

    Dat is natuurlijk ook niet zo vreemd. Vierwielaandrijving en bijna 300 pk zonder enige vorm van elektrificatie; dat wil wel. En dat is waarschijnlijk de grootste achilleshiel van de Giulia: het ziet er ook niet naar uit dat er een vorm van hybride aandrijving komt. En dat terwijl Alfa Romeo met de onlangs geïntroduceerde Tonale duidelijk laat zien de techniek wel in huis te hebben. Een gemiste kans, zouden wij zeggen.
    Conclusie

    Aan de andere kant is zeuren over het verbruik van een auto als de Giulia Veloce net zoiets als de calorieën tellen van een mooi bord pasta. Ja, het kan allemaal beter en gezonder, maar wie zo denkt, snapt het niet. Het gaat om emotie, om smaak en om de voorliefde voor de mooie dingen van het leven. En hoewel we allemaal weten dat we moeten nadenken over onze voetafdruk op de aarde en angstvallig kijken naar een toekomst die er soms wel erg donker uitziet, moeten we ook zeker niet vergeten dat van het leven genoten moet worden. En geloof ons: daar helpt een Alfa Romeo Giulia Veloce buitengewoon goed bij.
    Alfa Romeo Giulia Veloce

    Aandrijving 2,0-liter benzine viercilinder turbo, 280 pk en 400 Nm
    Versnellingsbak Achttraps Automaat, vierwielaandrijving
    Gewicht in kg 1.505
    Gemeten verbruik 1 op 11
    CO2-uitstoot (g/km) 175-184
    Energielabel D
    0-100 in sec 5,2
    Top in km/h 240
    Vanafprijs rijklaar in euro 50.400 (Veloce vanaf 67.400)
    Prijs testauto in euro 71.024

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort
    Next Article Rijtest Hyundai Kona Hybrid

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?