Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Rijtest Renault Zoe
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest elektrische Renault ZOE, nu meer pk’s, maar is dat genoeg?

    Auto Elektrisch 31-10-2018No Comments

    De Renault ZOE stond drie jaar lang bovenaan de lijst met bestverkochte elektrische auto’s in Europa en inmiddels zijn er al bijna 115.000 exemplaren geproduceerd. Renault levert de ZOE nu met een nieuwe elektromotor met meer pk’s, maar is dit voldoende om de zeer snel groeiende concurrentie aan te kunnen?
    Rijtest Renault ZoeElektrisch rijden is booming

    De Renault ZOE kwam op de markt in 2013 en bood met zijn 24 kWh een realistisch bereik van zo’n 150 kilometers. In 2017 werd hij vervangen door een variant met 40 kWh waardoor je vanaf toen een realistisch bereik had en hebt van rond de 300 kilometer. In al die tijd was de concurrentie niet heel groot. De grootste tegen/medestander was de Nissan LEAF uit dezelfde familie.

    Maar elektrisch rijden is booming en praktisch ieder merk komt of heeft een EV met een serieus bereik. Hyundai kwam op de proppen met de KONA Electric met dik 400 kilometer bereik, Jaguar met de I-Pace met zelfs nog iets meer bereik, en dan zijn er nog de Volkswagen E-golf, een stoot aan toekomstige nieuwe modellen van Mercedes-Benz, Audi en BMW enzovoort. Het is dus een stuk drukker in EV-land, waardoor het voor de ZOE erg lastig gaat worden.
    Rijtest Renault ZoeEen nieuwe motor

    Om dit geweld aan concurrentie met vaak zeer rappe exemplaren aan te gaan, biedt Renault de ZOE nu met een nieuwe elektromotor. Deze zogenaamde R110-motor biedt 109 pk, 16 pk meer dan de oude motor, het koppel van 225 Nm bleef hetzelfde. En omdat hij elektrisch is, is dat koppel altijd direct leverbaar. En dat blijft toch lekker, die naadloze zeer krachtige versnelling van een EV.

    Al bij de eerste meters is duidelijk dat deze nieuwe ZOE beduidend sneller is dan de oude, vooral bij tussenacceleraties. En dat blijkt ook uit de cijfers, de nieuwe R110-motor zorgt dat de auto twee hele seconden sneller is in een sprint tussen de 80 en 100 km/u.

    Hetzelfde accu pakket

    Maar hoewel de ZOE nu een stuk sneller is, is het accupakket nog steeds hetzelfde en is het bereik hierdoor dus niet vergroot. Sterker nog, in de praktijk daalt het bereik eerder door de krachtigere en dus minder zuinige motor. Toch lukte het ons vrij eenvoudig om tussen de 250-300 kilometer te rijden, waarbij we natuurlijk nooit echt tot nul zijn gekomen en vaak in de Eco-modus reden.

    Het bereik wordt wel drastisch verminderd door op de snelweg te rijden. We hebben het niet zeer nauwkeurig kunnen vaststellen, maar het lijkt er zeker op dat meerijden met het verkeer op hogere snelheid het verbruik met een factor 1,5 á 2 vergroot.
    Rijtest Renault Zoe

    Design

    Naast de motor zijn er weinig andere aanpassingen aan de ZOE gedaan. Er zijn wat nieuwe kleuren, zoals het paars van onze testauto, en het nieuwe R-Link systeem met Android Auto en Apple Car Play is beschikbaar. Maar het design, zowel van binnen als buiten, is hetzelfde gebleven.

    En van dat design moet je wel houden. Waar Nissan met de LEAF meer richting een ‘normalere’ auto is gegaan, heeft de ZOE nog altijd een wat onduidelijk vorm. Hij bezit bolle vormen maar ook wel wat scherpe lijnen en het is lastig het een hele mooie auto te vinden. Daarnaast zijn de proporties ook wat compact, waardoor de auto van binnen ook niet heel ruim is. Wat daarentegen wel buitengewoon fraai is, zijn de lampen. Voor zijn ze al elegant, maar de achterlichten lijken wel juwelen gemaakt door de fijnste Franse juweliers.
    Rijtest Renault ZoeHet rijden

    Zoals gezegd biedt de nieuwe motor een stuk meer snelheid en over het algemeen kan de ZOE daar goed mee uit de voeten. Alleen in bochten en op vochtig wegdek, heeft de auto last alle Nm’s op de weg te krijgen.

    Qua wegligging moet je niet al te veel sportiviteit verwachten. In bochten merk je het hogere gewicht door de batterijen en gaat de ZOE al snel over de voorwielen naar buiten. Qua comfort zit het al een stuk beter, hoewel je op sommige wegdekken en over drempels wederom het gewicht van de accu’s opmerkt en de auto wat hard kan aanvoelen
    Rijtest Renault ZoeConclusie

    Met zijn nieuwe motor is de ZOE een stuk sneller geworden. Het is alleen jammer dat die extra snelheid niet ondersteund wordt door een groter accupakket waarmee het bereik vergroot wordt. Dat laatste is namelijk één van de zaken waarmee de concurrentiestrijd momenteel in EV-land gevoerd wordt.

    De populariteit van de ZOE afgelopen jaren was gebaseerd op prima rijeigenschappen, een goed bereik en vooral ook een zeer redelijke prijs. En hoewel de concurrentie de ZOE zeker kan evenaren qua rijeigenschappen en qua bereik de kleine Renault zelfs voorbijstreeft, is de prijs van de Fransman nog altijd een uniek punt. Want je rijdt er al één vanaf 32.890,- euro, inclusief de aanschaf van het accupakket. Daarnaast heb je de mogelijkheid tot het huren van de batterijen voor 69,- euro per maand, waarmee de aanschafprijs omlaag gaat tot 24.990,- euro. Welke variant je ook kiest, de Renault ZOE biedt nog altijd een zeer gunstige prijs-kwaliteit-bereik verhouding. Maar of dat genoeg is om de bestverkochte EV in Europa te blijven, zal de toekomst uitwijzen.

    Rijtest Renault Zoe

    Renault ZOE

    Motor: Elektromotor
    Vermogen: 109 pk
    Koppel: 225 Nm
    Aandrijving: voorwielen
    Versnellingsbak: 1-traps automaat
    Topsnelheid: 135 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 13,5 seconden
    Gewicht: 1.403 kilo
    CO2-uitstoot: 0 g/km
    Energielabel: A
    Basisprijs: 32.890,- euro
    Prijs testauto: 35.590,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDe McLaren Speedtail, Kunst met een grote K!
    Next Article Foutcodes P244C en P2463 in Ford Transit veroorzaakt door verstopte vijfde injector

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?