Het is naar alle waarschijnlijkheid de laatste Jaguar F-PACE SVR die zijn kracht mag putten uit die beestachtige 5,0-liter V8 met compressor. Geen hybride, geen elektromotortje die het verbruik moet temperen, gewoon ‘ouderwetse’ cc’s en rauwe, hele rauwe kracht. Voor de laatste maal mochten wij met een van de lekkerste power SUV’s op pad en genoten van zijn heerlijke pure geluid, bliksemachtige acceleratie en statige Britse luxe.
Een goede dag
Er had iemand een hele goede dag, toen hij besloot dat de V8 uit de F-TYPE SVR best wel eens in de F-PACE zou kunnen passen. Wie die persoon precies was, is niet duidelijk maar we weten dat hij werkte voor de Special Vehicle Operations. De circa tweehonderd engineers binnen deze aparte afdeling van het Jaguar-Land Rover concern houden zich louter bezig met het ontwikkelen van de meest extreme en bijzondere uitvoeringen.
En zo werd het idee van de F-PACE SVR geboren. Daarmee was de auto er echter nog lang niet. Want een statige SUV met redelijk sportieve inborst klaarmaken voor 550 pk en 700 Nm gaat niet over één nacht ijs. Een volledig aangepast onderstel, een versterkte aandrijflijn, grotere remmen en een andere carrosserie om de motor te kunnen laten ademen, waren daar een onderdeel van.
Power SUV
Al die kracht komt voort uit een van de lekkerste motoren die de autowereld ooit gekend heeft: de beroemde 5,0-liter V8 compressor van Jaguar/Land Rover. Hij heeft zijn weg naar tal van topmodellen gevonden en wist ons iedere keer te verleiden met zijn brute geluid en immense kracht.
Die 550 pk, beschikbaar tussen 6.250-6.500 tpm, zijn indrukwekkend maar de ware spierballen zitten ‘m in de 700 Nm die tussen de 3.500-5.000 tpm beschikbaar zijn. Dat betekent dat als de auto eenmaal op stoom is, hij ongenadig hard accelereert, voelbaar zonder einde. Van 0-100 km/h in vier seconden en een topsnelheid van 285 km/h; het zijn cijfers waarmee deze F-Pace zich in een selecte groep van power-SUV’s mag scharen.
Jekyll & Hyde
De Jaguar F-PACE SVR is een auto met twee totaal verschillende gezichten. In de ‘normale’ rijmodus is het een statige Engelse SUV, die een rustig, donker borrelend V8-geluid produceert. Goed, het onderstel is wat aan de harde kant en de enorme luchtinlaten aan de voorkant en dubbele uitlaten doen vermoeden dat er iets speciaal onder de motorkap schuilt. Maar de Jaguar blijft een waardige verschijning.
Zodra je de auto echter in ‘dynamic’ zet, komt zijn ware aard naar voren. Het toch al flink sportieve onderstel is met een druk op de knop keihard en door het opengaan van wat kleppen in de uitlaat, laat de V8 zijn werkelijk stem horen. Donker, agressief en zo verschrikkelijk mooi. Ook de gasrespons is nu vele malen feller. Je ogen scannen de omgeving op zoek naar een leeg stuk weg en dan gebeurt het:
Hou je vast!
Je trapt je rechtervoet naar beneden en houdt het stuur stevig beet. De enorme Pirelli’s P Zero hebben een moment nodig om grip te vinden, maar dan schiet de auto in een geweldsexplosie vooruit. De V8 buldert als een uitbarstende vulkaan, op de achtergrond aangevuld met het gierende geluid van de compressor, terwijl je door een enorme hand hard in je stoel wordt gedrukt. In een paar milliseconden ramt de automaat de volgende versnelling erin waarna de acceleratie onverminderd doorgaat. En het blijft maar gaan. Pas ver boven de 200 km/h begint de angel er een beetje uit te gaan.
Maar wat misschien nóg indrukwekkender is, is hoe scherp de auto reageert bij tussenacceleraties. Als je rond de 4.000 tpm rijdt en je trapt het gaspedaal in, dan heb je direct de maximale versnelling, zonder enige vorm van vertraging. Het lijkt zelfs sneller te gaan dan bij een elektrische auto.
Wegligging
Gelukkig weet de SVR niet alleen in een rechte lijn te overtuigen, maar ook in het bochtenwerk. Voor een meer dan 2.000 kilo zware auto stuurt hij opvallend gretig in. Daarbij geholpen door het AWD-systeem dat in eerste instantie alle kracht naar de achterwielen stuurt. Pas als daar de grip dreigt te verliezen, komen de voorwielen in beeld.
Datzelfde systeem zorgt voor een zeer hoge mate van grip in de bochten. Simpel een kwestie van halverwege vol het gas erop en de auto grijpt zich in het asfalt. Het is pas bij snelle bochtenwisselingen dat je het gewicht en de hoogte van de auto begint te voelen.
Interieur
Natuurlijk is dit topmodel voorzien van het meest luxe interieur dat maar te krijgen is. Veelvuldig gebruik van een combinatie van leer en alcantara, zoals bijvoorbeeld in de kuipstoelen, creëert een exclusieve sfeer dat onderstreept wordt door de mooie rustige, Engelse vormgeving van het dashboard.
In een groot centraal touchscreen huizen alle functie van het uitgebreide infotainmentsysteem terwijl het geluid wordt verzorgd door de firma Meridian. Maar eerlijk gezegd hebben we die zelden aangehad, want de mooiste sound komt toch echt van de V8.
Conclusie
De Jaguar F-PACE SVR biedt alles wat er zo mooi en fijn is aan auto’s met een brandstofmotor. Het geluid, de trillingen, de beestachtige acceleratie, alles is overladen met emotie. Een petrolhead’s dream. Maar we zijn aan het einde gekomen van dit tijdperk. Nog even en we zoeven geluidloos (en emotieloos) over de snelwegen. Dus mocht u nog een kleine twee ton hebben liggen en nog eenmaal, als grandioos afscheid, willen genieten van de mooiste tijd van autovervoer, dan is er geen auto beter dan deze Jaguar F-PACE SVR.
Jaguar F-PACE SVR
Aandrijving 5,0-liter benzine V8 550 pk bij 6.250-6.500 tpm en 700 Nm bij 3.500-5.000 tpm
Transmissie achttraps automaat
Gewicht in kg 2.133
0-100 in sec 4
Top in km/h 285
Vanafprijs in euro 183.441,-