Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Peugeot 408 GT Plug-in Hybride
    • Rijtest Renault Austral
    • Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor
    • Rijtest Mazda 6 20th Anniversary
    • Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid
    • Rijtest Jaguar F-PACE SVR, nog eenmaal genieten
    • Versleten kleplichthoogte-systeem smoort Peugeot 308 VTi
    • Rijtest nieuwe Ford Focus MHEV
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Versleten kleplichthoogte-systeem smoort Peugeot 308 VTi
    By Driving-Dutchman

    Versleten kleplichthoogte-systeem smoort Peugeot 308 VTi

    Techniek 23-04-2023No Comments

    Een Peugeot 308 1.6 VTI uit 2008 houdt in, draait niet mooi stationair en heeft een foutcode. De monteur begint het één en ander aan onderdelen te wisselen.

    Na het uitlezen van het motormanagementsysteem gaat de monteur aan de slag en wisselt bobines uit met een donorauto en vernieuwd de bougies. Omdat deze werkzaamheden geen verbetering brengen, worden als test de injectoren vernieuwd.

    Ook deze aanpassingen resulteren niet in een oplossing. Verdere controles laten zien dat de compressie in alle cilinders in orde is en dat de nokkenas op tijd staat. Omdat het autobedrijf vastloopt, wordt de hulp van Automotive Techline van onderdelenimporteur MijnGrossier ingeroepen.

    Versleten kleplichthoogte-systeem smoort Peugeot 308 VTi

    Werking VTi systeem

    Het gasgeven bij de Peugeot 308 VTi gebeurt niet door de gasklep open of dicht te doen, maar door de lichthoogte van de inlaatkleppen te veranderen. Hoe verder de inlaatklep open gaat, hoe meer gas er gegeven wordt. De klepslag varieert in deze auto van 0,3 millimeter (stationair) tot 9,5 millimeter bij vollast. 

    De kleplichthoogte wordt aangepast door een elektromotor die via assen, stoters, nokken en tuimelaars de kleplichthoogte varieert. Dit mechanisme en de lagers erin zijn zeer gevoelig voor slijtage. De geringste slijtage van lagers, speling en ruimte in de componenten zorgt er al voor dat de inlaatklep niet meer voldoende opent. 

    Het motormanagementsysteem registreert dit en stopt met injecteren van brandstof in de betreffende cilinder. Vervolgens wordt een foutcode aangemaakt en gaat er een waarschuwingslampje in het instrumentenpaneel branden.

    Werk aan de winkel

    Je kunt het probleem bevestigen door de stekker van één van de nokkenaspositiesensoren los te nemen. Omdat de stekker van de nokkenaspositiesensor wordt losgenomen zal het noodloopprogramma geactiveerd worden. Als het kleplichthoogte-systeem de boosdoener is, zal de motor beter gaan lopen. Dit komt omdat in noodloop de klepslag maximaal is en op hetzelfde moment de gasklep de vermogensregeling overneemt. In deze situatie maken kleine afwijkingen in de mechaniek niet meer uit.     

    Wis het geheugen van het motormanagementsysteem en maak een proefrit zonder de stekker op de nokkenassensor. Als de motor probleemloos blijft, is er flink wat werk aan de winkel. De monteur voert de opdracht uit en constateert dat de storing weg is. Hieruit kan worden opgemaakt dat het variabele kleplichthoogte-systeem defect is.

    Om het kleplichthoogte-systeem te vernieuwen, moet de complete cilinderkop vernieuwd worden. Ook bestaat er een grote kans dat een uitgesleten lager alsnog voor problemen zorgt. Daarom schrijft Peugeot fabrikant PSA voor om de cilinderkop volledig te vernieuwen.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest nieuwe Ford Focus MHEV
    Next Article Rijtest Jaguar F-PACE SVR, nog eenmaal genieten

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    BMW 218i ratelt en schokt door afgebroken veer nokkenasverstelling

    By Driving-Dutchman

    Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel

    By Rob Blom

    Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?