Een tijd geleden reden wij met het topmodel van de New Range Rover, de indrukwekkende P530. Met zijn romige en buitengewoon krachtige V8 was het een genot om in te rijden, maar met een aanschafsprijs van 212.000,- euro een flinke aderlating. Veel gunstiger is om in Nederland te gaan voor een van de Plug-in hybriden. Niet alleen zijn die veel goedkoper in de aanschaf en het verbruik, maar je zou in theorie ook niet zo gek veel moeten inleveren. Hoe is dat in de praktijk?
P440e
De PHEV’s waren er ten tijden van onze test in twee versies: een P440e, inmiddels vervangen door de iets krachtigere P460e, en een P510e, nu vervangen door de P550e. De laatste is het topmodel, die met zijn 550 pk en 800 Nm zelfs sterker is dan de P530 V8. Wij gingen op pad met de minst krachtige PHEV, die met 440 pk en 620 Nm allerminst karig te noemen is.
Om de New Range Rover nog soepeler te maken, werd besloten de viercilinder uit de vorige versie te vervangen voor een fijne 3,0-liter zes-in-lijn, die samen met elektromotor voor aandrijving op alle vier de wielen zorgt. Met een gecombineerd vermogen van 440 pk en 620 Nm bereik je daarmee een topsnelheid van 225 km/u en voer je de sprint van nul naar honderd in 6 seconden uit.
Zuinigst en het goedkoopst
Met een flink accupakket van 31,8 kWh, kun je met de P440e in theorie zo’n 115 kilometer puur elektrisch rijden, wat in de praktijk op zo’n 90 kilometer neerkomt. Dat betekent dat je in ons land, mits je goed stekkert, nagenoeg brandstofloos kan rijden. In een Range Rover! Fijn is dat je de batterij ook kan opladen met een snellader.
Als we kijken naar de opgegeven verbruikcijfers, dan komt de P440e uit op een gemiddelde van rond de 1 op 125. Ja, u leest het goed, met één liter rijdt u – met een volle accu – in totaal 125 kilometer. Dat maakt het tot de allerzuinigste Range Rover ooit. En dankzij onze belastingstelsel is hij met zijn vanafprijs van 143.304,- euro (ten tijden van schrijven, de nieuwe P460e is iets duurder) ook nog eens de allergoedkoopste in het aanbod.
Hoe rijdt het?
Met een verschil van bijna 80.000,- euro met de P530 zal de auto ook een stuk minder fijn rijden, horen we u denken. En daar is de grote verrassing: dat is geenszins het geval. Natuurlijk is de auto iets minder fel, maar nagenoeg niemand zal deze bijna 2800 kilo zware woonkamer op wielen gebruiken om écht sportief te rijden. Daar spoort hij totaal niet toe aan. Nee, in de Range Rover rijd je kalm, rustig, onthaastend en genietend van de pure weelde om je heen.
Nu helpt het dat de PHEV aandrijflijnen voorzien zijn van een voortreffelijke 3,0-liter zes-in-lijn, die ook nog eens fraai klinkt. Hoewel je wel erg je best moet doen om ‘m überhaupt te horen, want de geluidsisolatie is van een extreem hoog niveau. Sowieso is alles van een exceptioneel hoog niveau in deze New Range Rover. We verwijzen u graag naar ons eerdere artikel, waarin we uitgebreid ingaan op het interieur en exterieur.
Qua rijervaring vormt de New Range Rover een klasse apart, samen met merken als Rolls-Royce en Bentley. Je leeft volkomen geïsoleerd, zowel letterlijk als figuurlijk, van de rest van de wereld, terwijl de kilometers onmerkbaar onder je door glijden. De luchtvering dempt iedere hobbel en kuil en met zijn meesturende achterwielen stuurt deze kolos ook nog eens fijn.
Vol elektrisch
Om de extreme zuinigheid van deze auto te behalen, is het wel zaak zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Dat kan tot een top van 140 km/u , maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat je flink moet inleveren op prestaties. Rustig cruisend op de snelweg is dat geen probleem, sterker nog, dan lijkt het elektrische volledig bij de auto te passen.
En ook in het stadsverkeer, werkt dit prima. Maar wil je even snel optrekken, dan mis je toch de 400 pk van de brandstofmotor. Het meest ideale is dan te kiezen voor de hybride rijmodus, waarbij wij op een gemiddelde van rond de 1 op 16 uitkwamen. Wat voor zo’n zware auto met 440 pk geen slechte prestatie is.
Conclusie
Op de vraag of je moet inleveren als je kiest voor de meest zuinige en goedkoopste New Range Rover, kunnen we simpelweg zeggen: nauwelijks! Je rijdt met de P440e nog altijd in pure weelde en, mits genoeg accucapaciteit, ontbreekt het je absoluut niet aan vermogen en prestaties. Het enige minpuntje dat wij konden ontdekken, is dat het niet helemaal bij de klasse en stijl van een Range Rover past om met een kabel te rommelen. Maar dat scheelt je zomaar 60.000,- euro en een niet te onderschatten bedrag aan brandstof. Kortom, aan u de keuze!
New Range Rover P440e
Motor: 2.996 cc zes-in-lijn + elektromotor
Gecombineerd vermogen: 440 pk, 620 Nm
Transmissie: 8 v., Automaat
Aandrijving: vierwiel
Topsnelheid in km/h: 242
Acceleratie 0-100 km/h: 6,0
Gewicht voor wegenbelasting in kg: 2.770
CO2-uitstoot: 19 g/km
Prijs vanaf in euro: 143.304,-