Samenvatting
Er bestaan allerlei versies van Range Rover. De wat kleinere Evoque, de strak vormgegeven Velar en de dynamische Sport. Maar er is en blijft maar één echt topmodel die simpelweg ‘Range Rover’ heet. Dát is de auto met de heritage, dat is de auto met de meeste stijl en laten we eerlijk zijn, dat is de auto die je eigenlijk wilt. Sinds dit jaar is dit Britse icoon volledig vernieuwd. Wij reden met het topmodel, de New Range Rover P530 V8.
Het design
Op het eerste gezicht lijkt de New Range Rover niet zo gek veel te verschillen met het vorige model, totdat je wat beter kijkt. Zo is de neus subtiel maar volledig aangepast met meer brede horizontale lijnen, waardoor hij zowel hoger als breder lijkt. De zijkanten zijn daarnaast nu nog cleaner dan ooit. Grote, strakke vlakken die de auto tot een imposante verschijning maken.
De achterzijde is de plek waar je het meeste verschil ziet. Prachtige verticale achterlichten die overgaan in horizontale knipperlichten zitten als smalle juwelen op een verder sterk minimalistisch maar stijlvol ontwerp. En ook hier lijkt de auto in eerste opzicht veel groter dan het vorige model.
Het is duidelijk dat de New Range Rover niet ontworpen is met bescheidenheid en terughoudendheid in gedachten. Door de cleane lijnen voelt en lijkt hij groter, indrukwekkender, maar tegelijkertijd stijlvol en modern. En als je er goed over nadenkt is dat wat een Range Rover altijd geweest is: een luxe SUV die zijn formaat nooit heeft trachten te verbergen.
Interieur
En dan het interieur, wat een pure weelde! Zeker in deze vol aangeklede First Edition. Dít is waarom je een Range Rover koopt. Brede zetels van het beste leer dat je in combinatie met zeer stijlvolle houten delen ook terugziet op het prachtige dashboard. Voorzien van een aantal enorme digitale schermen, heerst in de cabine toch de traditionele rust en kalmte met een vleugje van die typische Britste statigheid.
Maar dan wel met alle moderne snufjes die er maar te koop zijn. Het gaat te ver hier alles op te noemen, maar denk bijvoorbeeld aan een van de meest uitgebreide Head-Up display die wij ooit gezien hebben en een achteruitkijkspiegel, die met een druk op de knop het beeld van de achteruitrijcamera laat zien. En dat is nog maar het topje van de ijsberg. Verder is duidelijk veel aandacht besteed aan het bedieningsgemak en de bereikbaarheid van alle functies en knoppen.
Voor of achter?
Dat is de vraag die je jezelf als passagier iedere keer stelt als je de auto ziet staan. Voorin geniet je van majestueuze zetels, uiteraard verwarmd, gekoeld en met massagefunctie. Je hebt meer zicht uit de voorruit en je kunt je nog eens lekker met de bestuurder bemoeien.
Maar achterin heb je nu meer ruimte dan ooit en zit je daardoor misschien nog wel royaler dan voorin. Zeker rechts achterin, waar de Executive Class Seating volledig in de ligstand kan, uiteraard ook inclusief verwarming en massage. Met een druk op de knop buigt de rechtervoorstoel zich naar voren en biedt zich aan als voetenbankje.
En met een armsteun met een eigen digitaal touchscreen, en voor je een groot infotainmentscherm voor muziek of films, zit je bijkans beter dan in de eerste klas van een groot vliegtuig. Zoals we al zeiden, pure weelde! Wilt u overigens echt serieus veel ruimte achterin, dan biedt Land Rover ook nog de LWB aan. Tis maar dat u het weet.
Techniek
Ook onderhuids is de auto volkomen vernieuwd en dat merk je. Het nieuwe onderstel met de adaptieve demping en vering is weer van een hoger niveau en zet de New Range Rover nagenoeg op gelijke hoogte met (veel duurdere) auto’s als de Bentley Bentayga of de Rolls-Royce Cullinan.
De wegligging is daarnaast aanzienlijk verbeterd. Goed, een Range Rover is nooit bedoeld om mee te scheuren, maar de bochtensnelheden die je kunt halen, lijken in eerste instantie helemaal niet te passen bij zo’n grote auto.
Een andere nieuwe, maar zeer waardevolle technische toevoeging, zijn de meesturende achterwielen. Bij lage snelheden sturen ze tegen, waardoor de draaicirkel bizar klein is. En bij hoge snelheden sturen ze mee voor meer stabiliteit.
De motor
Wij gingen op pad met het topmodel, de P530, waarbij het getal staat voor het aantal pk’s. Die worden geproduceerd door een 4,4-liter twinturbo V8, oorspronkelijk uit de schappen van BMW, maar speciaal voor de New Range Rover aangepast.
Met zijn 530 pk en zijn ongelooflijke 750 Nm aan kracht, weet het blok de 2.500 kilogram zware luxe auto in 4,6 seconden naar de 100 km/h te brengen met een topsnelheid van 250 km/h. En wij kunnen u vertellen: op het moment dat u vol gas geeft, de V8 opeens hoort brullen en ziet hoe snel de kilometerteller oploopt, dan lijkt dat in eerste instantie niet mogelijk. Zoveel snelheidsontwikkeling uit zo’n grote auto. Dat hoort eigenlijk niet te kunnen. Maar het kan!
Over verbruik zullen we het overigens maar niet hebben. Wel willen we u graag laten weten dat er ook een P510e op de markt komt, een nagenoeg even sterke, maar veel zuinigere hybride uitvoering. En natuurlijk zijn er nog tal van andere motoren beschikbaar.
Het rijden
Rijden in de New Range Rover is een bijzondere ervaring. Als koning toren je boven al het andere verkeer uit, terwijl je in volkomen stilte- de auto bezit een van de beste noise cancellation systemen op de markt – over de weg zoeft.
En zeker in combinatie met het bizarre vermogen van de V8 biedt dat een surreële ervaring. Alsof je compleet van de normale wereld bent afgesloten en beland bent in een parallelle realiteit waar alles alleen maar draait om luxe. Maar man oh man, wat went dat snel!
Conclusie
De New Range Rover heeft wat ons betreft wéér een nieuwe benchmark voor luxe SUV’s gezet. Zowel qua design, rijervaring als luxe aankleding hebben de Engelsen alles op zo’n hoog niveau gezet dat de auto andere, veel duurdere merken zeer dicht nadert of evenaart. En dan hebben we het nog niet eens gehad over zijn meer dan briljante offroad-mogelijkheden. Goed, met die heerlijke V8 en de Nederlandse BPM regels, is de P530 geen koopje met zijn vanafprijs van 212.744,- euro, waarbij onze zeer luxe First Edition zelfs op 241.391,- euro komt. Maar als je realiseert hoeveel werk erin gaat zitten zo’n grote auto zo goed, zo comfortabel en zo luxe te maken, dan verbaast die prijs ons niets. En wat ons betreft is hij het ook dubbel en dwars waard.
New Range Rover P530
Motor: 4.395 twin-turbo V8
Vermogen: 530 pk bij 5.500-6.000 tpm
Koppel: 750 Nm bij 1.800-4.600 tpm
Transmissie: 8 v., Automaat
Aandrijving: vierwiel
Topsnelheid in km/h: 250
Acceleratie 0-100 km/h: 4,6
Gewicht voor wegenbelasting in kg: 2.585
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 9
CO2-uitstoot: 261 g/km
Prijs vanaf: 212.744,-