De NV400 is de grootste bestelauto die Nissan levert en bestaat in vele verschillende uitvoeringen. Wij gingen een week op stap met de L2H2 VAN met enkele cabine en dit is wat wij er van vonden.

Vele varianten

Net als alle grote bedrijfsauto’s is ook de NV400 in verschillende varianten verkrijgbaar. Zo is er een Tipper, een Pick-up, een Box, een versie voor personenvervoer en een ‘gewone’ bestelauto met dubbele of enkele cabine. Allen worden aangedreven door een 2,3-liter dCi turbodiesel met vermogens van 100, 125 of 145 pk uit een blok dat we in een nog sterkere versie kennen uit de Nissan Navara.

De NV400 is verkrijgbaar met voorwiel- en achterwielaandrijving. In het eerste geval is het chassis lager en heb je dus meer laadruimte, in het tweede geval is de auto volgens Nissan meer geschikt voor het trekken van aanhangwagens.
Rijtest Nissan NV400Voor- of achterwielaandrijving, het verschil

De voorwielaangedreven bestelauto is verkrijgbaar in drie verschillende lengtematen en drie verschillende hoogtematen, waarmee het laadvermogen loopt van 8 kuub en 1.030 kilogram tot een indrukwekkende 14,8 kuub en 1.530 kilogram.

De achterwielaangedreven NV400 is er slechts in één zeer lange uitvoering met twee verschillende hoogtematen. Hier lopen de laadvermogens van 14.9 kuub en 1.134 kilogram tot 17 kuub en 1.176 kilogram.
Rijtest Nissan NV400Onze NV400

Wij kregen de 145 pk sterke variant mee die is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak met aandrijving op de voorwielen. Deze is tevens leverbaar met een automatische versnellingsbak. De motor presteert prima en heeft weinig problemen de auto van z’n plek te krijgen, ook als deze geladen is. Daarnaast kun je ook nog eens 2.500 kilogram trekken.

De handgeschakelde versnellingsbak werkt zoals hij moet: vloeiend en met de juiste verhoudingen om snel en goed van z’n plek te komen.
Rijtest Nissan NV400De ruimte

Onze L2H2 uitvoering met enkele cabine, bood ruimte aan 10,8 kuub laadruimte met een maximaal gewicht van 1.620 kilogram. Met een hoogte van 1 meter 85 kun je redelijk staan in de cabine en met een lengte van meer dan drie meter en een breedte van 1,8 meter heb je volop ruimte om veel te kunnen vervoeren.

Hierbij wordt je geholpen door een lage laadvloer, waardoor zaken niet hoog opgetild hoeven te worden. Dat is dus anders bij de achterwielaangedreven uitvoeringen, waarbij de vloer wat hoger ligt. Een zeer brede schuifdeur biedt toegang aan de zijkant. Qua praktische ruimte scoort de NV400 erg goed.
Rijtest Nissan NV400Gedateerd interieur

De NV400 waar wij mee op pad gingen, was voor de verandering eens niet voorzien van alle mogelijk opties maar juist in een uitvoering zoals deze het meest verkocht wordt. Dit biedt een eerlijke kijk op het interieur, wat te prijzen is. Helaas is dit interieur nogal gedateerd. Rondkijkend in de cabine komen termen als Plastic Fantastic al snel bij je op. Er is een poging gedaan de boel wat op te leuken door twee kleuren plastic te gebruiken, maar dat maakt het niet echt beter.

Ook de standaard radio met telefoonfunctie lijkt uit een verleden te stammen met zijn oranje matrix letters. Het is allemaal absoluut niet van slechte kwaliteit en je moet er dus vanuit gaan dat wij met een basis versie op stap waren, maar dit interieur heeft een update nodig om in de pas te kunnen blijven lopen met de concurrentie. De stoelen daarentegen behoeven geen aanpassingen want die zitten prima.
Rijtest Nissan NV400

Conclusie

De Nissan NV400 doet wat hij moet doen: met zoveel mogelijk gemak zoveel mogelijk lading vervoeren. Brede keuze, grote makkelijk toegankelijke laadruimtes, een sterke motor en prima rijeigenschappen maken het tot een verstandige en slimme keuze. Mede daarom is het zo jammer dat het interieur niet echt meer van deze tijd is. Je rijdt al een NV400 vanaf 22.355 euro, onze testauto kost 29.160 euro.

Nissan NV400 L2H2 3t5 dCi 145 pk:

Motor: 2.298 cc 4-cilinder diesel met turbo
Vermogen
: 145 pk bij 3.500 tpm
Koppel: 360 Nm bij 1.250 tpm
Transmissie: handgeschakeld 6 versnellingen
Aandrijving
: voorwielen
Gemiddeld opgegeven verbruik
: 6.9 l/100 km
CO2-uitstoot
: 179 g/km
Uitstootniveau: Euro 6
Laadvermogen: tot 1.620 kilogram
Laadruimte: 10,8 m3
Trekvermogen: 2.500 kilogram
Basisprijs (rijklaar): 22.355,- euro 
Prijs testauto (rijklaar): 29.160- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: