Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Nissan Navara, de slimme pick-up

    Auto 01-11-2017No Comments

    De Nissan Navara biedt iets wat weinig officieel geïmporteerde pick-ups in ons land bieden: een volledig dubbele cabine op grijs kenteken. Maar er is nog veel meer wat pleit voor de nieuwe versie van deze machtige alleskunner.

    Ingewikkelde regels voor pick-ups
    De markt in Nederland voor pick-ups is niet heel groot. Dat is ook niet zo gek met onze belastingen, brandstofprijzen en kleine volle wegen. Opvallend is ook dat een groot deel van de pick-ups die wél in ons land rijden zogenoemde grijze import is. Hoe komt dat?

    In Nederland zijn bijzondere regels gesteld waaraan een pick-up moet voldoen om een dubbele cabine te hebben gecombineerd met een grijs kenteken. Een van de belangrijkste daarvan is: ‘de laadruimte moet minimaal 150 centimeter lang zijn en bovendien ten minste 2/3 van de lengte die de laadruimte zou hebben zonder de extra zitruimte’. En het is die verhouding die de meeste officieel geïmporteerde pick-ups nekt in Nederland, zoals de Ford Ranger en de Toyota Hilux.
    Nissan heeft de oplossing
    Want de laadbakken zijn niet groot genoeg, waardoor een dubbele cabine niet op grijs kenteken kan. En aangezien veel mensen wel de extra zitruimte willen, maar niet de extra kosten, wijkt men uit naar de grote Amerikaanse pick-ups die dat probleem niet hebben. En die worden vervolgens via onofficiële wegen geïmporteerd.

    Ook de Nissan Navara loopt tegen dit probleem aan in Nederland, maar de Japanners hebben hier een slimme oplossing voor gevonden: ze vergroten in ons land de laadbak met 340 millimeter waardoor deze groot genoeg wordt om de auto met dubbele cabine wel op grijs kenteken te krijgen. Een simpele en ideale oplossing. Maar de Navara heeft natuurlijk veel meer voordelen dan deze slimme omzeiling van de krampachtige Nederlandse regelgeving. 
    Geen bladveren, echt?
    De nieuwe Navara staat aan het eind van een lange reeks pick-ups die Nissan al sinds 1934 maakt. Deze laatste versie heeft een hoop verbeteringen die hem tot één van de beste ooit moet maken. Om te beginnen heeft men een nieuw ladderchassis ontwikkeld dat nu stijver is dan ooit.

    En waar de meeste pick-ups voorzien zijn van bladveren aan de achterzijde, levert Nissan de dubbele cabine Navara met springveren en een uniek multilinksysteem. En dat levert aanzienlijke voordelen op voor zowel comfort, wegligging, laadvermogen als gewichtsbesparing. En het moet gezegd worden, de dubbele cabine rijdt comfortabel en heeft zeker voor een pick-up een prima wegligging.

    Een echte krachtpatser
    Natuurlijk stuurde Nissan ons op pad met de sterkste versie, een importeur wil immers zijn beste beentje voor zetten, en dus kregen wij de nieuwe 2.3 liter twinturbo diesel mee met maar liefst 190 pk en 450 Nm, goedgekeurd voor de Euro6-norm. Een beest van een motor die geen enkel probleem heeft met de 2023 kilogram zware (verlengde) Navara dubbel cabine.

    In de testauto was deze gekoppeld aan een fijne automatische versnellingsbak met zeven versnellingen. Een fijne combinatie die altijd voldoende power heeft, goed snel optrekt, soepel schakelt en waar je ook nog eens 3.500 kilogram mee mag trekken, plus de 1.012 kilogram die je aan lading aan boord mag hebben. Een echte krachtpatser dus.
    Hoe is de Navara in het terrein?
    Wie een Navara koopt, is ook van plan van de gebaande paden af te gaan en het terrein op te zoeken. En hier komt de lange offroad ervaring van Nissan om de hoek kijken. Uiteraard is de pick-up voorzien van vierwielaandrijving, die je via een draaiknop al rijdend in kan schakelen. En natuurlijk zit daar ook een lage gearing bij voor het ruwe terrein.

    Het ELSD, ofwel het Electronic Limited Slip Differential, zorgt ervoor dat een slippend wiel wordt afgeremd en het vermogen wordt gestuurd naar het wiel met de meeste grip. Op de achterwielen kan het differentieel helemaal geblokkeerd worden, wat als voordeel heeft dat de krachten direct verdeeld worden, nog voor de wielen daadwerkelijk gaan slippen. Hill Descent Control zorgt voor eenvoudige afdalingen en Hill Start Assist weerhoud je ervan achteruit te rijden op een helling bij het optrekken.
    Een hoop hardware en software die tijdens de test in het terrein goed zijn werk deden. Ondanks de natte en soms blubberige en gladde omstandigheden, wist de Navara zand, modder en steile hellingen goed te nemen. Voor het echte serieuze werk, zal je echter -maar dit geldt natuurlijk voor iedere offroader- andere banden moeten monteren.

    Conclusie
    De nieuwe Nissan Navara is een slimme pick-up. Allereerst door de handige aanpassing aan de laadbak waardoor je een dubbele cabine op grijs kenteken kunt krijgen. Daarnaast zorgt de nieuwe Navara met zijn stijve chassis en springveren voor een bovengemiddeld comfort en wegligging. De sterke motor zorgt voor een hoog laadvermogen en enorme trekgewicht en alle soft- en hardware ook nog eens voor zeer goede prestaties in het terrein. Daarnaast levert de Nissan deze pick-up met een volledig modern infotainment-systeem, dat prettig en eenvoudig werkt en em ook op dit gebied smart maakt. Voor de luxe, sterke dubbel cabine waar wij mee reden betaal je 42.260 euro, maar je rijdt al een Navara vanaf 25.420 euro.

    Informatie:
    Merk: Nissan        
    Model: Navara XL
    Brandstof: Diesel
    Cilinderinhoud: 2298 cc viercilinder
    0Vermogen: 190 pk
    Koppel: 450 Nm
    Versnellingsbak: automaat
    Gewicht: 2023 kg
    Prijs vanaf: 25.420 euro (ex BPM ex BTW)
    Prijs gereden model: 42.260 euro (ex BPM ex BTW) 
    Laadvermogen: tot 1.000 kilogram
    Laadruimte: 1,5 m3
    Trekvermogen: 3.500 kilogram

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleVan straat(schoffie) naar circuit(coureur) in de DNRT Peugeot 206 GTi Cup
    Next Article Hierom is de Peugeot 308 GTi een échte GTi én begeerlijke hot hatch

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?