Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Autotest: Mazda perfectioneert CX-5

    Auto 24-01-2018Geen reacties

    Hoe maak je een bijna perfecte auto nog perfecter? Mazda lijkt er een abonnement op te hebben. De CX-5 is altijd al een koploper in zijn segment geweest. En met de jongste uitvoering voegt de Japanse autofabrikant er een extra schepje perfectionisme aan toe.

    Ten opzichte van het vorige model, heeft Mazda het design nog verder verfraaid. De mooie grotere grille zit nu onder een laag aflopende motorkap en tussen twee esthetische lage koplampen. De ronde voorspatborden zijn lager geplaatst dan het midden van de motorkap, wat de CX-5 aan de voorkant lekker dik, sportiever, maar vooral stijlvoller maakt. Mazda heeft hier een fraai staaltje luxury design-techniek toegepast.

    Tussen de voor- en achterwielen heeft Mazda een einde gemaakt aan de golvingen in de portieren. Het geheel is nu bijna vlak, waardoor de auto er ook hier een stuk moderner en vooral chiquer uitziet. Achter zijn het vooral de, eveneens, plattere achterlichten die de CX een flinke modernisering hebben gegeven. Al met al is de nieuwe Mazda CX-5 er ten opzichte van zijn voorganger qua uiterlijk een flink stuk op vooruit gegaan.

    Interieur

    Ook het interieur heeft een flinke design-update gekregen. Het infotainmentdisplay is nu niet meer in, maar op het dashboard gemonteerd en de luchtroosters zijn platter en rechter geworden. De door Mazda gebruikte materialen voor het dashboard lijken en voelen nog mooier en beter dan ze al waren. De optionele wit lederen stoelen, middenarmsteun en accenten in de portieren geven de CX-5 een nog sjiekere uitstraling.

    De stoelen van de Mazda zijn comfortabel en zacht en geven goede steun. Net als in de Mitsubishi Eclipse Cross is de lendensteun net niet dik genoeg om ook net het nodige laatste zetje onderin je rug te geven. Ten opzichte van het vorige model, lijkt er binnenin de CX-5 minder windgeruis en het weer net even een beetje stiller te zijn. Zelfs met de vierwielaandrijving en winterbanden vroeg ik me af en toe af of er niets aan mijn oren mankeerde.

    Scherper

    Aan downsizen doen ze nog niet bij Mazda. Onze CX-5 GT-M heeft een 2,5-liter benzinemotor met 194 pk, zonder turbo die kapot kan gaan. Desondanks sleurt de viercilinder er flink aan en heeft geen enkele moeite om de bijna 1.460 kilo wegende suv van zijn plek te krijgen. Een relatief laag gewicht als je bedenkt dat onze testauto vierwielaandrijving heeft en vol met opties zit. Mazda geeft een gemiddeld brandstofverbruik van 7,1 liter per 100 kilometer op. Die hebben wij net niet gered, maar reden dan ook vooral kortere afstanden in de periode dat we de auto hadden.  

    Ook aan het onderstel heeft Mazda wat kleine updates doorgevoerd. Daardoor stuurt de nieuwe CX-5 met de G-Vectoring Control bochtenassistent weer even net iets scherper en strakker dan de ‘oude’. De carrosserie blijft daarbij mooi rechtop staan en zorgt voor net dat kleine beetje extra comfort waar Mazda bekend om staat. Het enige foutje dat we technisch hebben kunnen ontdekken was de automatische transmissie. Soms is die even op zoek naar de juiste versnelling, wat resulteert in een licht schokje tijdens het op- of terugschakelen.  

    De jongste Mazda CX-5 is op alle fronten net weer een stukje mooier, luxer, comfortabelere en beter geworden. Hij is er vanaf 32 duizend euro en daarvoor heb je al veel auto. De CX-5 is premium en heeft zijn kwaliteit al lang bewezen. Kies je voor de Mazda CX-5, dan kies je met je verstand.    

    Mazda CX-5 SKYACTIV-G 194 4WD GT-M

    Motor: 2.488 cc viercilinder benzine zonder turbo
    Vermogen: 194 pk bij 6.000 toeren
    Koppel: 258 Nm bij 4.000 toeren
    Transmissie: 6 v., sequentiële automaat
    Aandrijving: voorwielen + achterwielen
    Topsnelheid: 195 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 9,2 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.460 kilo
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 7,1 l/100 km
    CO2-uitstoot: 162 g/km
    Energielabel: E
    Uitstootniveau: Euro 6
    Basisprijs (rijklaar): 31.990 euro
    Prijs testauto (rijklaar): 50.890 euro (excl. Soul Red Crystal 1.195 euro en Pure White Leder 200 euro)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest Ford EcoSport, de echtste (B)-SUV?
    Next Article Rijtest Nissan NV400, een ruime praktische bestelauto

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?