Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Volkswagen Passat, Auto van het Jaar 2015

    Auto 23-03-2015Geen reacties

    De Volkswagen Passat is in Genève uitgeroepen tot auto van het jaar 2015, waarbij hij de concurrentie ver achter zich liet. Reden om eens te kijken hoe goed deze auto is. Ik kreeg van de importeur zo ongeveer de allerdikste versie mee die er op het moment verkrijgbaar is: de Passat Highline 2.0 BiTDI met een zeventraps DSG-automaat en 4-Motion vierwielaandrijving. Hiervoor moet dan wel, inclusief opties, 66.406 euro voor betaald worden, maar dan heb je ook wel wat.

    Volkswagen-Passat

    Een nieuwe koers

    De Passat is altijd de verstandige keuze geweest. Het was misschien niet de meest spannende optie, maar je wist wat je kreeg: een betrouwbare nette auto, die zijn werk onopvallend uitvoerde. Maar met de nieuwe Passat lijkt Volkswagen een andere koers te varen. Niet dat de auto niet meer betrouwbaar of netjes is, maar er is een duidelijk grote stap gezet qua design.

    Kijk maar eens naar het front met die horizontale lijnen, die de auto zeer breed en stoer maken. Of de scherpe vouw over de flanken die zich om de kont heen vouwt. Hier staat geen onopvallende auto, hier staat een strakke mooie wagen. Wat mij betreft kan dit nieuwe design zeker het gevecht aan met concurrenten als de Audi A6 en de BMW 5 Serie.

    Volkswagen-Passat-Side

    Een strak interieur

    Hoe ziet het er van binnen dan uit? Eigenlijk net zo mooi als van buiten. Het dashboard kent dezelfde strakke lijnen en is zeer logisch en ergonomisch ingedeeld; binnen no-time vind je alle knoppen die je nodig hebt. Voor je heb je een volledig digitaal dashboard, dat op een hoop punten aan te passen is. Zo kun je de navigatie tussen de tellers plaatsen of, als je dat liever hebt, informatie over verbruik of prestaties.

    Hoe ziet het er van binnen dan uit? Eigenlijk net zo mooi als van buiten.

    Het touchscreen in het midden werkt goed en reageert snel op opdrachten. Het kan soms wel wat last hebben van de zon die te veel weerkaatst, maar de belangrijkste informatie staat toch tussen je tellers. De stoelen, in de testauto voorzien van mooi leer, zitten heerlijk en zijn aan alle kanten voldoende aan te passen. Qua ruimte zit het ook wel goed. Volwassenen zitten zowel voor- als achterin ruim en in de kofferbak kan genoeg opgeborgen worden voor wel een halfjaar vakantie.

    Volkswagen-Passat-interieur

    Techniek

    Qua design zit het dus goed, maar hoe rijdt de nieuwe Passat? Ook dat hebben ze bij VW goed voor elkaar, kan ik je zeggen. Zeker de uitvoering die ik had, is een genot om mee te rijden. Dat komt voor een groot deel door de aandrijflijn. Om te beginnen de biturbo 2.0 TDI, die niet minder dan 240 pk en 500 Nm levert. Volkswagen probeert met deze viercilinder een alternatief te bieden voor de zescilinders van de concurrentie. En hoewel viercilinders zelden zo mooi lopen als zespitters, is het een zeer soepele motor, die altijd power heeft en zijn werk discreet doet.

    Ook de combinatie met de zeventraps DSG-automaat is goed. Hij schakelt soepel en onopvallend en bij sportief rijden heerlijk snel. En dat sportief rijden kan zeker met de nieuwe Passat, zeker als hij voorzien is van de 4-Motion vierwielaandrijving en je het onderstel in de sportieve stand zet. Het is natuurlijk een grote en zware auto van 1.621 kilogram, maar je kunt er aardig bochten mee maken. Hij stuurt goed in en blijft strak liggen in de bocht, waar je door de vierwielaandrijving weer keihard uit kan knallen. Desondanks spoort de Passat niet aan tot sportief rijden, het is veel meer een cruiser waar je in alle luxe en rust de kilometers onder je door laat glijden.

    Volkswagen-Passat-Engine

    Elektronica

    De nieuwe Passat is door Volkswagen voorzien van alle technische snufjes die het merk te bieden heeft. Rondom heeft de auto camera’s en sensoren die alles in de gaten houden. Met deze informatie kan de auto een hoop. Zo heeft hij volledige adaptieve cruise control en houdt de Passat in de gaten of je wel binnen de lijnen rijdt. Wijk je te veel af, dan stuurt hij zelf iets bij.

    De Passat houdt de verkeersborden voor je in de gaten.

    Dat is de eerste paar keer wel even wennen, een auto die zelf stuurt, gas geeft en remt. Hoewel het bij moet dragen aan de veiligheid, haalt het in mijn geval ook wel een beetje de aandacht van de weg af, de auto regelt het toch wel. Verder houdt de Passat de verkeersborden voor je in de gaten en zelfs de bestuurder mocht die onwel worden. Tevens is de auto in verschillende rijmodi in te stellen, zoals Eco, Comfort en Sportief.

    Park en Trailer Assist

    Heb je moeite met inparkeren, dan is de Passat ook een goede voor je. Hij kan namelijk volledig zelfstandig inparkeren, zowel file als parallel. Gewoon langs de parkeerplek rijden, de auto scant de ruimte, in z’n achteruit en de rest gaat vanzelf.

    Een innovatie op de Passat is het zogenaamde Trailer Assist, waarmee achteruitrijden met een trailer aanzienlijk vergemakkelijkt wordt. Je geeft aan de computer door welke kant je op wilt en de auto bepaalt zelf in welke mate hij tegenstuurt voordat hij de bocht neemt. Hierbij moet je wel zelf opletten dat de trailer niets raakt.

    Volkswagen-Passat-Back

    Conclusie

    Samengevat is de nieuwe Passat een moderne en in mijn ogen een zeer goede auto. Het is inderdaad niet voor niets dat hij de prijs Auto van het Jaar heeft gewonnen. En daarnaast is hij ook nog eens mooier dan hij ooit geweest is. Volkswagen kan trots zijn op hun nieuwe model. Het is voor het concern echter te hopen dat dit nieuwe model niet al te veel klanten uit de Audi’s haalt, want de nieuwe Passat is zeker geen tweede keuze.

    Technische gegevens
    Motor: 2.0 BiTDI
    Cilinders: 4
    Max. Vermogen: 240 pk bij 4.000 tpm
    Max. Koppel: 500 Nm bij 1.750-2.500 tpm
    Versnellingsbak: 7-traps DSG Automaat
    Topsnelheid: 240 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 6,1 sec.
    Gewicht: 1.621 kg

    Plus
    + Design
    + Power en souplesse BiTDI-motor
    + Luxe

    Min
    – Te veel afleidende veiligheidssystemen

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleOm de 120 duizend kilometer en zeven jaar olie verversen is te weinig
    Next Article Cyclone van Steve McQueen geveild voor 775 duizend dollar

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?