Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test BMW 330i
    By Yuri Van Koeveringe

    Test 2019 BMW 330i, de nieuwe benchmark

    Auto 29-04-2019No Comments

    Er is een nieuwe BMW 3-serie en dat is altijd groot nieuws. Het populaire model heeft een naam hoog te houden als het gaat om (sportieve) rijeigenschappen en kwaliteit. Om te kijken of dat gelukt is, deden wij een test met de nieuwe BMW 330i.
    Test BMW 330iDoorontwikkeling van het design

    Het ontwerp van de nieuwe 3-serie is duidelijk een doorontwikkeling vanuit de oude. We zien soortgelijke lijnen, maar merken al snel op dat de nieuwe scherper en iets eleganter is. Zet je de oude ernaast, dan zie je in één oogopslag dat de gehele carrosserie nieuw is.

    Zo heeft hij een andere neus met mooiere lichtunits en een compleet nieuwe achterkant met zeer fraaie nieuwe achterlichten. De lijn over de zijkant is ook weer net iets mooier, strakker en frisser. Wat ons betreft qua design een zeer geslaagd model.

    Maar het is niet alleen maar mooier geworden, de nieuwe carrosserie heeft ook nog eens een 25 procent grotere torsiestijfheid en is 20 kilo lichter dan die van het vorige model.
    Test BMW 330iInterieur

    Ook in het interieur is veel aangepast. Zo zien we een compleet vernieuwd dashboard, dat een stuk moderner is. De tellerunits kennen we uit de BMW X5 en weerspiegelen de stand waarin je de auto hebt gezet: Eco, Normaal of Sport (Plus).

    Ook de middenconsole is vernieuwd, net als de airco-unit en de uitstekende zittende lederen sportstoelen. Voor alles, werkelijk alles, zijn hoogwaardige materialen gebruikt die bijzonder goed in elkaar gezet zijn. Ook op dit vlak is de nieuwe 3-serie weer net een toefje beter dan de oude en legt de lat voor de concurrentie bijzonder hoog.
    Test BMW 330iMotor

    Wij hadden het geluk op pad te gaan met de 330i. Helaas betekent dit niet zoals in vervlogen tijden dat we een 3.0-liter zes in lijn in het vooronder vinden, maar een 2.0-liter viercilinder TwinTurbo. Maar met 258 pk en 400 Nm is dat geenszins behelpen.

    Want wat een fenomenale motor is dit! Het maximale koppel is al vanaf 1.550 tpm beschikbaar waardoor je altijd meer dan voldoende kracht hebt om maximaal te accelereren. Niet voor niets sprint de 330i in 5,8 seconden naar de 100 km/u en heeft hij een top van 250 km/u.

    En als dit motorblok dan ook gekoppeld is aan de steengoede en razendsnelle achttraps automaat, dan heb je werkelijk niets te klagen. Deze bak schakelt precies wanneer hij moet, maar reageert ook zeer snel als je ‘m zelf eens bedient.
    Test BMW 330i

    De andere motoren

    Naast de 330i is de nieuwe 3-serie ook leverbaar als minder krachtige 320i met 184 pk of sterkere M340i xDrive met 374 pk. Daarnaast geloven de Duitsers nog steeds in diesels, waardoor de 3-serie leverbaar is in 4 dieselvarianten:

    De instapdiesel is de 318d met 150 pk, daarboven vinden we een 320d en 320d xDrive met 190 pk en een 265 pk sterke 330d. Daarnaast komt er in de loop van dit jaar ook nog een 330e plug-in hybride met een gecombineerd vermogen van 252 pk en een elektrisch bereik van 59 kilometer.

    Wegligging

    Zoals gezegd heeft de nieuwe 3-serie een naam hoog te houden als het gaat om rijdynamiek en daarin stelt hij op geen enkel moment teleur. De wegligging is goed, erg goed en de mate van grip is buitengewoon. Met de traction control uit zijn de grenzen van grip te verkennen, maar die lagen een heel stuk verder weg dan wij dachten. En daar voorbij reageert de auto bijzonder voorspelbaar.

    Wat daarnaast tot groot genot lijdt, is de manier waarop de auto zijn sportiviteit combineert met een grote mate van comfort. Onvolkomenheden in de weg worden gladgestreken en zelfs met hoge snelheid door een bocht, blijft de auto volkomen kalm bij kuilen of hobbels in de weg.
    Test BMW 330i

    Luxe

    Als testers hebben wij altijd het geluk dat de importeurs de auto volhangen met werkelijk alle opties die er maar te krijgen zijn. We noemen er een paar op: verwarmde elektrische lederen sportstoelen, een open dak, een oorstrelend Harman Kardon Surround Sound Systeem, verwarmd stuur, geluidswerende zijruiten, ambiance verlichting, enz.

    Met al deze opties tover je de 3-serie in no-time om tot een bijzonder luxe voertuig die jou als bestuurder of als passagier niets tekort doet komen. Echter, en dit zal niet als verassing komen, de teller gaat dan snel lopen. Want op onze testauto met als basisprijs (ex bpm ex btw) 36.900,- euro, zat bijna 20.000,- euro (ex btw) aan opties.
    Test BMW 330iConclusie

    De nieuwe BMW 330i is wéér beter dan de oude. Het nieuwe ontwerp staat de auto bijzonder goed en ook het interieur is weer helemaal van deze tijd en de toekomst. De 2.0-liter TwinTurbo is een juweel van een motor, zeker in combinatie met de sportieve automaat. De wegligging is fenomenaal, misschien wel de beste in zijn klasse, hoewel de Alfa Romeo Giulia aardig in de buurt komt. Maar waar de 3-serie werkelijk in excelleert is in zijn kwaliteit. Niet alleen in materiaalgebruik, maar vooral in het rijden. En dat maakt hem tot een echte 3-serie.

    BMW 330i

    Motor: 1.998 cc TwinTurbo viercilinder benzine
    Vermogen: 258 pk bij 5.000 tpm
    Koppel: 400 Nm bij 1.550 tpm
    Transmissie: 8 v., automaat
    Aandrijving: achterwiel
    Topsnelheid: 250 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 5,8 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.445 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 1 op 17,2
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 13,5
    CO2-uitstoot: 132 g/km
    Energielabel: C
    Prijs vanaf: 48.222,- euro
    Prijs testauto: 73.310,45  euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDe ideale stadsauto? Een test met de Fiat Panda City Cross
    Next Article Test Jaguar F-PACE 2019, eenvoud is levende schoonheid

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?