Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Tesla Model 3
    By Yuri Van Koeveringe

    Test Tesla Model 3

    Auto Elektrisch 12-07-2019No Comments

    Na zoveel nieuws, beelden en beloften over bereik en snelheid, was het dan eindelijk zo ver: we gingen op pad met de Tesla Model 3. En na een paar dagen zijn een aantal vooroordelen als sneeuw voor de zon verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor een realistische kijk op deze nieuwe elektrische auto.

    Een bedrijf van nu

    Tesla is typisch een bedrijf van nu, een merknaam waarbij de marketing en vooral de frontman een haast nog grotere rol speelt dan de techniek achter de auto’s zelf. Als nuchtere Nederlanders hebben wij al snel de neiging de uitspraken van Elon Musk opzij te schuiven als Amerikaanse bravoure. Maar feit blijft dat zijn Tesla de eerste echt bruikbare elektrische auto’s aanbood.

    De Model S en Model X, beide op eigen manier indrukwekkende auto’s, waren echter verre van feilloos. Een niet heel inspirerende wegligging gecombineerd met een soms twijfelachtige afwerking, deden soms verbazen dat er dergelijke hoge prijzen voor betaald werden. Dat overheidssteun hierbij onmisbaar was, is al vaak genoeg besproken.
    Tesla Model 3De tijden zijn veranderd

    De toekomst van elektrisch rijden ligt ook niet in dit soort topmodellen. Willen we echt een impact ten goede op onze leefomgeving maken, dan zal vooral de middenklasse aan auto’s elektrisch moeten gaan, daar is de echte winst te halen.

    En dus kondigde Tesla nu alweer een flinke tijd geleden de Model 3 aan. Een betaalbare auto maar wel met de prestaties en range van zijn grotere broers, de 3 zou de wereld veroveren, in theorie dan. Het landschap is echter drastisch veranderd. Waar Tesla voorheen zowat het alleenrecht had op echt bereik en indrukwekkende prestaties, rijden er nu tal van concurrenten rond van gerenommeerde autofabrikanten én er komen er nog veel meer aan.

    Dat is een uitdaging!

    De Model 3 moet dus naast zijn beloftes over bereik en prestaties ook op veel andere vlakken, zoals comfort, uitrustig en uiterlijk, goed scoren om zich staande te kunnen houden. En dat uiterlijk is een punt wat niet helemaal goed gelukt is. Hoewel duidelijk het fraaie lijnenspel van de Model S volgend, is de Model 3 een stuk korter en dat is een probleempje.

    De motorkap is hierdoor een stuk meer gedrongen. In combinatie met de grote (wel fijn voor het zicht) voorruit, maakt dat vooral het vooraanzicht niet bijzonder charmant. Van opzij en zeker vanachter is het ontwerp veel beter gelukt.
    Tesla Model 3

    Minimalisme ten top

    Het interieur is een toonbeeld van minimalisme. Op de wettelijke verplichte knoppen van het alarmlicht en de SOS-functie na, zijn er geen knoppen op het dashboard te vinden, dat bestaat uit één groot 15 inch digitaal touchscreen.

    Werkelijke alle functies bedien je door middel van dit scherm. Gebruikelijke zaken als navigatie, instellingen, audio en telefoon zijn ons wel bekend, maar je hebt zelfs dit scherm nodig om het dashboardkastje te openen en de ruitenwissers aan te zetten. Alle rij-informatie, zoals je snelheid en bereik, zijn op de linkerzijde van dit centrale scherm te zien.

    Met zoveel functies achter één touchscreen was het voor de ontwerpers een ongelooflijke uitdaging alles op een logische en snel bereikbare plek te plaatsen. Maar het is ze grotendeels gelukt. Toegegeven: het duurt even voordat je alles gevonden hebt, maar eenmaal je draai gevonden, blijkt het merendeel op een slimme plek te zitten. Het scherm zelf is van buitengewoon hoge kwaliteit en reageert razendsnel, alsof je – zoals zo vaak al gezegd – een grote iPad in de auto hebt.
    Tesla Model 3Vanbinnen

    De stoelen zitten uitstekend, hoewel het wel een kwestie van smaak is of je ze echt in het sneeuwwit van onze testauto moet bestellen. Overigens is het geen leer, aangezien Tesla uit duurzaamheidsoverwegingen leer grotendeels uit de auto’s heeft verbannen. Alleen het stuur is nog van dit dierlijke materiaal, maar ook dat zal binnenkort verdwijnen.

    Die enorme voorruit loopt overigens door over de hele auto, waardoor je een ongelooflijke ruimtelijk gevoel krijgt. Uiteraard is het dakgedeelte donkerder gemaakt zodat je niet constant verblind wordt, maar met een beetje fantasie komt het aardig in de buurt van de glazenkoepel van de Jetsons auto. Erg fijn!

    Hieruit kun je kiezen

    De Model 3 komt in verschillende uitvoeringen, die vooral qua bereik en prestaties anders zijn. De Standard Range Plus is het instapmodel. Met alleen achterwielaandrijving en een kleiner accupakket heeft hij een theoretische bereik van 409 km. Aantrekkelijk aan dit model is dat hij onder de magische 50.000,- euro blijft.

    Daarboven zitten de Dual Motors, die voorzien zijn van AWD. Deze is er in een Long Range uitvoering met 560 km, en een Performance, die iets minder bereik heeft (530 km) maar wel de snelste van het stel is. Met een 0-100 km/u tijd van 3,4 seconden en een topsnelheid van 261 km/u moet je van goeden huize komen om deze EV bij te houden.
    Tesla Model 3

    Snel?

    Wij gingen op stap met de Dual Motor Long Range. Hoewel iets minder snel dan de Performance, 0-100 km/u in 4,6 seconden, blijft het haast onwerkelijk hoe rap deze optrekt. Zonder vertraging, zonder drama dankzij de AWD, gewoon altijd alle power tot je beschikking. Dat went snel maar blijft een heerlijk gevoel. De beleving is weliswaar anders dan van een snelle brandstofauto, maar beleving is het desalniettemin.

    Opvallend is ook hoe lang hij zo snel blijft doortrekken. Pas bij zeer hoge snelheden raakt de prik een beetje van de fles, maar de 200 km/u zie je sneller dan je denkt (denken we). En bij tussenacceleraties laat je werkelijk iedereen met een brandstofmotor achter je.
    Tesla Model 3En de bochten?

    Dat Tesla’s snel waren, wisten we al. Wat nieuw voor ons was, was de strakke wegligging. Vele malen beter dan een Model X en Model S kun je de Model 3 een bocht inhoeken. Dankzij het lage zwaartepunt- komen die zware accu’s toch nog van pas- en de AWD, maar vooral dankzij het nieuwe onderstel is deze Tesla een redelijke stuurauto geworden.

    En ook op het vlak van rijcomfort heeft Tesla grote stappen gemaakt. De Model 3 is dus zeker niet het kleintje van het stel, maar de meest ontwikkelde volwassen auto. 
    Tesla Model 3Het bereik

    Bewaard tot het laatst, hét discussiepunt van elke elektrische auto: het bereik. Volgens WLTP heeft de Long Range een rijbereik van 560 km, wat natuurlijk in het dagelijks leven zelden haalbaar is. Maar wij hadden geen enkel probleem een bereik van rond de 425-450 kilometer te halen, mits je relatief rustig rijdt. Ga je planken, dan gaat het natuurlijk harder omlaag. Opvallend daarbij is ook dat het aangegeven bereik in de auto weinig fluctueert. Bij andere EV’s zien we het al snel omlaag denderen zodra we op de snelweg reden, maar Tesla weet de range buitengewoon goed in te schatten.

    Voor de techneuten onder ons: De Model 3 Long Range heeft een accucapaciteit van 75.0 kWh en een snellaadvermogen van maximaal 200 kW DC aan snelladers van derden. In de realiteit betekent dit het volgende: gebruikmakend van de Tesla Superchargers, die overigens inmiddels overal in ons land en Europa op strategische plekken beschikbaar zijn, laad je binnen 25 minuten zo’n 300 kilometer bereik erbij. Hierbij moet je wel rekening houden dat de laatste 20 % veel langer duurt dan de eerste 80 %. Onze tip: laad hem altijd op tot 80 %, je hebt dan een bereik van circa 400 kilometer, wat zat is in ons land.
    Tesla Model 3Conclusie

    De Tesla Model 3 heeft ons blij verrast. Dat hij snel was en een bruikbaar bereik had, dat lag wel in de lijn der verwachtingen, maar dat de wegligging en het rijcomfort zoveel beter zijn dan zijn voorgangers was een fijne verrassing. Ook prettig was te ervaren dat de Superchargers nu overal te vinden zijn en het bijladen weer zoveel sneller is geworden. Het centrale touchscreen is even anders – hadden we overigens al verteld dat je met je stuur en het scherm een racespel kunt doen? – maar na enige tijd wen je er snel aan. Wat ons betreft heeft de Tesla Model 3 veel in huis om een verkoopsucces te worden, wat ook blijkt uit de verkoopcijfers van dit jaar. Je rijdt al een Model 3 vanaf 47.800 euro. Onze luxe Long Range met alle optie’s kost 67.818 euro.

    Tesla Model 3 Dual Motor Long Range

    Motor: 2 elektromotoren, voor en achter
    Vermogen: 346 pk
    Koppel: 527 Nm
    Aandrijving: vierwiel
    Accupakket: 75 kWh
    Versnellingsbak: Direct Drive
    Topsnelheid: 233 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 4,6 seconden
    Gewicht: 1.847 kilo
    CO2-uitstoot: 0 g/km
    Energielabel: A
    Basisprijs: 58.300 euro
    Prijs testauto: 67.818,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest Alpine A110 Légende
    Next Article Test Range Rover Evoque P250

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?