Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Ford Puma
    By Yuri Van Koeveringe

    Test Ford Puma, een moderne milde hybride

    Auto Elektrisch 03-04-2020No Comments

    Ford stapt in het bomvolle segment van kleine SUV’s met de sportief ogende hybride Puma. Wij gingen een week op pad met deze nieuwkomer om te kijken of hij zich staande kan houden in dit zeer competitieve segment.

    Veel keuze

    De kleine SUV, vaak ook crossover genoemd, is razend populair. Voor hetzelfde geld als een middenklasser, zit je hoger en krijg je het idee een auto te kopen die zich door niets laat tegenhouden. In de realiteit is dat natuurlijk slechts een illusie, maar wel één waar mensen graag hun geld voor neerleggen.

    Eerder zagen wij al de nieuwe Toyota C-HR, de DS3 Crossback en de Peugeot 2008, en we kunnen alvast verklappen dat op korte termijn nog enkele andere concurrenten de revue zullen passeren. Met zoveel keuze is het belangrijk dat je je als autoproducent goed weet te onderscheiden.
    Test Ford PumaUiterlijk

    Dat begint bij datgene wat men als eerste ziet én nog steeds een van de belangrijkste redenen voor de aanschaf van een auto: het uiterlijk. En wat dat betreft scoort de Puma hoge ogen. De ronde vormen gecombineerd met het compacte formaat geven de auto een erg vriendelijke en toegankelijke uitstraling.

    Maar het is gelukkig geen softy geworden. Zeker de door ons gereden ST-line doet hier een stevige schep sportiviteit bovenop met een grote volledig zwarte grille en stoere velgen. Wat ons betreft een uitermate geslaagde combinatie.
    Test Ford PumaInterieur

    Voor mensen die bekend zijn met moderne Fords, zal de nieuwe Puma voelen als thuiskomen. We zien hetzelfde digitale dashboard en infotainmentsysteem als in bijvoorbeeld de nieuwe Ford Focus, waarbij het nog steeds een beetje jammer is dat het scherm niet iets meer naar de bestuurder is toegedraaid.

    De stoelen, half leder in de ST-line, zitten prima en ergonomisch zit de auto goed in elkaar. De ruimte is voor dit segment bovengemiddeld goed te noemen, met zowel voor- als achterin genoeg beenruimte voor volwassen.
    Test Ford PumaEen slimme achterbak

    De achterbak lijkt aan de kleine kant, maar hier heeft Ford iets heel slims gedaan. Onder de laadvloer zit een luik naar een zeer diepe plastic bak, formaat van een groot bierkrat. Onderin zit een plug die je eruit kunt draaien, waardoor je hem simpel met een slang kan schoonspoelen.

    Hierdoor is deze ruimte bijzonder geschikt om even je vieze kaplaarzen of smerige sportschoenen in te gooien. Tevens kun je het gebruiken om een tas boodschappen in te zetten, zonder dat deze door de achterbak heen en weer gaat schuiven. Een simpele maar zeer waardevolle toevoeging waarvan wij verwachten dat we die in de toekomst bij veel auto’s gaan zien.
    Test Ford PumaDe motoren

    De nieuwe Ford Puma heeft een zogenaamde Mild Hybrid aandrijflijn. Dat houdt in dat de auto voorzien is van een extra 48V-accu en een kleine elektromotor die de EcoBoost benzinemotor kan ondersteunen, bij bijvoorbeeld snel accelereren. Dit alles moet zorgen voor een veel lagere uitstoot en verbruik. Wat de auto echter niet kan, is stukken volledig elektrisch rijden. Daarvoor zijn de accu en elektromotor te klein.

    Ford biedt twee verschillende varianten aan van deze aandrijflijn: een 125 en een 155 pk versie. Onze testauto was voorzien van de meest krachtige variant gekoppeld aan een uitstekend schakelende handgeschakelde zesversnellingsbak.
    Test Ford PumaHoe rijdt dat?

    Wij zijn sowieso vaak te spreken over de 1.0-liter driecilinder EcoBoost motoren van Ford, die veel groter en krachtiger aanvoelen dat ze in werkelijkheid zijn. Het was dan ook geen verrassing dat de combinatie met een elektromotor eveneens een positieve ervaring was. De aandrijflijn heeft geen enkele moeite met de 1.280 kilogram zware SUV en is in de Sport-stand zelfs bijna té fel.

    Dat het hybride systeem zorgt voor een hele zuinige auto, is iets wat we niet hebben ervaren. Gemiddeld reden wij over één week en zo’n 800 kilometer 1 op 14,4; niet slecht maar ook weer niet extreem zuinig te noemen.

    Wegligging

    De voorganger van de huidige Puma was een kleine sportieve coupé, waardoor je ergens verwacht dat deze sportiviteit doorgevoerd is in de nieuwe. Maar het is al vrij snel duidelijk dat Ford nu gekozen heeft voor een auto die vooral veel comfort biedt. Op praktisch alle ondergronden blijft de Puma kalm en strijkt onvolkomenheden goed strak.

    Desalniettemin is hij niet bang voor een potje stevig sturen, hoewel je soms wel merkt dat hij een beetje gaat hangen.  Al met al een auto die meer geschikt is voor comfortabele dagelijkse kilometers of lange ritten achter elkaar dan om het circuit mee op te gaan.
    Test Ford PumaConclusie

    De nieuwe Ford Puma stapt in een overvol segment. Toch maakt hij wat ons betreft een goede kans. Het uiterlijk is erg geslaagd en voldoende onderscheidend en ook in het interieur is alles goed voor elkaar. De hybride aandrijflijn levert prima prestaties en de wegligging is voor dagelijks gebruik uitstekend, mede door ook een uitstekende geluidsisolatie. Niet voor niets was de Puma dan ook genomineerd voor International Car of the Year 2020. Kortom, een waardevolle aanvulling in dit segment en zeker het overwegen waard. Je rijdt een Ford Puma vanaf 26.900,- euro. Onze luxe ST-line kost 33.555,- euro. 
    Test Ford Puma

    Ford Puma 1.0 EcoBoost ST-line MHEV

    Motor: 998 cc driecilinder turbo-benzine
    Vermogen: 155 pk bij 6.000 tpm
    Koppel: 240 Nm bij 1.750 tpm
    Transmissie: handgeschakelde zes-versnellingsbak
    Topsnelheid: 200 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 9 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.280 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 14,4
    CO2-uitstoot: 101 g/km
    Energielabel: B
    Prijs vanaf: 26.900,- euro
    Prijs testauto: 33.555,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest nieuwe Peugeot 2008, een grootse kleine SUV
    Next Article Blog Bert Pennock: Lak aan onderhoud!

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?