Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Hyundai KONA Electric
    By Yuri Van Koeveringe

    Test Hyundai KONA Electric

    Auto Elektrisch 15-01-2019No Comments

    Toen de Hyundai KONA Electric vorig jaar op de markt kwam, was iedereen even stil. Een vol elektrische auto van onder de 40.000 euro met een volgens de WLTP-richtlijn rijbereik van 449 kilometer. Inmiddels werd het dus ook wel eens tijd voor een Driving-Dutchman test van deze nieuwe EV.
    Test Hyundai KONA ElectricDe KONA Electric

    Wij reden reeds eind 2017 al in de Hyundai KONA, toen nog aangedreven door een 177 pk sterke benzinemotor. Wij waren toen al blij verrast door het onderscheidende uiterlijk en de kwaliteit die een fikse stap richting het premium segment maakte. Nu, een dik een jaar later, blijft het uiterlijk van de KONA nog altijd fris en modern.

    De Electric ziet er op een aantal vlakken anders uit dan de brandstof gestookte versies. Zo is de grote grille verdwenen en zien we nu een nieuwe cleane voorzijde. Hier bevindt zich ook, achter een luikje, de plaats waar je de oplaadstekker kunt steken. Verder heeft hij speciale velgen en is het interieur iets anders.
    Test Hyundai KONA ElectricElektrische techniek en opladen

    De KONA Electric is in ons land alleen leverbaar met het grote 64 kWh accupakket, in andere landen kan men ook kiezen voor een kleinere accu van 40 kWh. De accu drijft een 204 pk en 395 Nm sterke elektromotor aan, waarmee je in 7,6 seconden op de 100 km/u zit. De topsnelheid bedraagt 167 km/u.

    De grote 64 kWh accu zou met een redelijk rustige rijstijl (volgens de WLTP testcyclus) een bereik van 449 kilometer mee moeten hebben, waarover zo meer. De KONA Electric is op te laden met een 100 kW snellader, waarbij je volgens Hyundai in 25 minuten circa 80 procent bij kunt laden. In grofweg 10 minuten zou je theoretisch 100 kilometer bereik erbij kunnen krijgen.

    Tevens is het mogelijk op te laden aan publieke laadpalen met een 7.2 kWh-kabel, waarbij de laadtijd rond de 9 uur en 35 minuten ligt. Als laatste is het ook mogelijk op te laden aan een 220 V, hoewel dit eigenlijk alleen bedoeld is voor noodgevallen.
    Test Hyundai KONA ElectricInterieur

    De KONA Electric is een fijne auto om in te zitten. Het interieur voelt ruim aan en is dat ook en de stoelen zitten uitstekend. Het dashboard is gemaakt met en van mooie materialen en alles zit op een logische plek. Het infotainment systeem is uitgebreid en biedt alles wat je nodig hebt.

    De digitale tellers, die zich aanpassen aan de rijmodus, zijn duidelijk en goed afleesbaar. Je kunt zelf kiezen welke informatie je hier nog meer op wilt hebben, zoals verbruik en rijbereik. En de Head-Up display geeft essentiële informatie, zoals je snelheid, recht voor je weer zodat je niet te ver omlaag hoef te kijken.

    Uiteraard is de KONA voorzien van alle moderne rijhulpsystemen, zoals Lane Keeping Assist en Lane Following Assist, dode hoek sensoren en Rear Cross Traffic Alert die in de gaten houdt of verkeer je niet achterlangs kruist als je achteruit rijdt. Tevens houdt de auto jou in de gaten en of je niet te moe wordt.
    Test Hyundai KONA ElectricHet rijden

    Inmiddels beginnen wij langzamerhand wel een beetje fan te worden van elektrisch rijden. De stilte maar vooral de lineaire versnelling maken het vaak zeer ontspannen auto’s om in te rijden. En zo ook de Hyundai KONA Electric. Je kunt de auto in verschillende rijmodi zetten, lopend van lekker zuinig naar sportief. Vanzelfsprekend pas je daarmee ook het rijbereik sterk aan.

    In de sportieve stand, toch de leukste, schiet de KONA er bijzonder rap vandoor. Het maximale koppel is altijd direct beschikbaar, waardoor hij zeker in tussenacceleraties verrassend snel is. Daarbij merk je ook dat de auto goed op de weg ligt. Het is zeker geen enorme sportieve auto, maar je kunt harder bochten door dan je in eerste instantie vermoedt.

    Maar hij rijdt vooral erg comfortabel, wat gecombineerd met de stilte en gemak van de elektrische aandrijflijn, zorgt voor een luxueus gevoel.
    Test Hyundai KONA ElectricHet daadwerkelijke gebruik

    De grote vraag bij elektrische auto’s is natuurlijk altijd wat het echte bereik is. De opgegeven cijfers kunnen in bepaalde gevallen sterk afwijken van de realiteit. Nu hebben wij tijdens de test niet de opgegeven 449 kilometer gehaald, maar kwamen zonder al te veel moeite redelijk in de buurt van de 400 kilometer.

    Wat bekend is bij alle elektrische auto’s, en dus ook de KONA, is dat rijden op de snelweg met hogere snelheden grote stukken rijbereik opslurpt. Koud weer zou in deze auto dan weer minder een probleem moeten zijn, omdat Hyundai standaard batterijverwarming in de KONA Electric levert.
    Test Hyundai KONA ElectricConclusie

    De Hyundai KONA Electric is één van betere elektrische auto’s van dit moment. Een reëel bereik van dik 400 kilometer, goede rijeigenschappen, een onderscheidend uiterlijk en luxe interieur maken het werkelijk een groot plezier in deze auto te rijden. Maar één van de grootste pluspunten van de KONA Electric is de prijs. Want je rijdt er al één vanaf 39.195,- euro terwijl de topversie 44.995,- euro kost. Hiermee blijf je onder de magische 50.000,- euro grens, waardoor de bijtelling ook dit jaar nog 4 procent is en je tot 2020 vrij bent gesteld van Motorrijtuigenbelasting. De enige auto die hierbij in de buurt komt, is concerngenoot Kia e-Niro.

    Hyundai KONA Electric

    Actieradius (WLTP): 449 km (64 kWh)
    Motor: Elektromotor (Permanente Magneet synchroonmotor)
    Vermogen: 204 pk
    Koppel: 395 Nm
    Aandrijving: voorwiel
    Accupakket: 64 kWh
    Versnellingsbak: 1-traps automaat
    Topsnelheid: 167 km/u (begrensd)
    Acceleratie 0-100 km/u: 4,8 seconden
    Gewicht: 1.660 kilo
    CO2-uitstoot: 0 g/km
    Energielabel: A
    Basisprijs: 39.195,- euro
    Prijs testauto: 44.995,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleUniversele radio stoort databus informatie van Volkswagen Tiguan
    Next Article Slechte reparatie nekt LF 1313 motor van klassieke Mercedes camper

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?