Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    Verstopt roetfilter veroorzaakt kostbare motorschade

    Techniek 29-05-2015Geen reacties

    Zoals afgesproken wil ik u het tweede deel van de Volkswagen Crafter-perikelen niet onthouden. De vraag luidde hoe een verstopt roetfilter kan leiden tot de eerder genoemde motorschade.

    Dit artikel is het vervolg op mijn eerdere artikel over de Volkswagen Crafter waarvan de motor bezweek.

    Het uitlezen van het motormanagementsysteem samen met de grote hoeveelheid dieselolie in de motorolie, duiden op een verstopt roetfilter. Tijdens de ontbranding van het brandstof-luchtmengsel komen er in een dieselmotor altijd roetdeeltjes vrij. Dit roet bestaat uit zeer kleine koolstofkernen waarin zich allemaal enge, kankerverwekkende stoffen hechten.

    In een natuurlijke situatie wordt dit roet samen met de uitlaatgassen getransporteerd naar het roetfilter of Diesel Particulate Filter (DPF). Sensoren bewaken de doorstroming van uitlaatgassen door het filter. Als de weerstand in het roetfilter te hoog wordt, gaat een seintje naar de motorelektronica die op zijn beurt zegt: “Regenereren!” ofwel filter reinigen.

    Kwalijke zaken

    Om het roetfilter te reinigen wordt er meer brandstof ingespoten, teneinde de temperatuur hoog genoeg te maken om het roet in het filter te kunnen verbranden. Nu ontstaan er twee kwalijke zaken: ten eerste is het filter verzadigd, dus regeneratie is niet mogelijk. Echter krijgt de elektronische regeleenheid van de motor wel het signaal en zal meer brandstof inspuiten.

    Ten tweede wordt het roet dat tijdens de verbranding vrijkomt niet afgevoerd naar het filter en hoopt zich op in de cilinders en op de zuigerbodem. Met zoveel belemmerende factoren in de cilinders kun je je welvoorstellen dat van een volledige verbranding geen sprake meer is. De onvolledige verbranding levert nog meer roet en extreem hoog oplopende temperaturen op.

    Hoe-een-verstopte-uitlaat-tot-motorschade-kan-leiden1De temperatuur zal op een zeker moment zo hoog oplopen dat de koolstofkernen gaan gloeien en op eigen initiatief de brandstof gaan ontsteken op momenten dat het eigenlijk niet uitkomt. Dit heet ‘glow combustion’ en gaat gepaard met heftig detoneren (nagelen) waarbij de ontbranding niet mooi in de zuigerkom plaatsvindt zoals aanvankelijk bedacht werd, maar overal in de cilinder tot aan de  begrenzing van de cilinderwand toe.

    Geduld is schone zaak

    Op dit punt kan de zuiger zijn warmte niet kwijt en zal onder de druk bezwijken. Hiermee lijkt de zaak opgelost en kan de rapportage worden voltooid. Echter de eigenaar van de auto wilde en kon hier niet op wachten en besloot de auto wederom naar een andere partij te transporteren, één van de motorenleveranciers.

    Zij kregen opdracht er wederom een nieuwe motor in de auto te plaatsen. Het is wel duidelijk dat in de betreffende periode de auto op de rug van een transporteur en de motor in een krat, gezamenlijk  meer kilometers hebben afgelegd dan wanneer de motor door zorgvuldige inbouw heel had gebleven.

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleNissan X-TRAIL, SUV’s mogen weer
    Next Article Porsche gaat klassieke 911 dashboard weer produceren

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    By Driving-Dutchman

    Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?