Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Driving-Dutchman Land Rover Defender 90 header
    By Rob Blom

    Waarin een ‘korte’ Land Rover groot kan zijn

    Auto 14-09-2021No Comments

    De Land Rover Defender doet zijn naam geen eer aan. De Britse autofabrikant had hem namelijk beter ‘Attacker’ kunnen noemen want wat een geweldenaar is deze auto. Wij gingen op pad met de Land Rover Defender 90 D300 diesel, inclusief 7 meter en 1.500 kilo caravan.  

    Vooropgesteld is de Land Rover Defender vooral weggelegd voor de financieel beter gesitueerden onder ons. De basisprijs van 63 duizend euro inclusief 14 duizend euro opties is dan nog niet eens de grootste uitdaging. Nee, het is de belasting van 60 duizend euro die je dient af te tikken. Maar goed, als je dat eenmaal gedaan hebt, heb je voor rond de anderhalve ton ook echt wel wat.

    Land Rover Defender 90 Driving-Dutchman 6

    90 betekent dat je de korte versie met drie deuren (twee aan de zijkant en één aan de achterkant) hebt. En deze uitvoering is minder praktisch dan de Defender 110 met vijf deuren. Zeker als je regelmatig met meer dan twee personen op pad gaat. Als dit jonge kinderen zijn is het goed te doen, maar als je iets minder goed ter been bent is het eigenlijk niet te doen om achterin te klimmen. Bovendien is 110 is ook als PHEV leverbaar, wat de vanaf prijs volgens de Nederlandse Land Rover importeur een stuk aantrekkelijker maakt. 

    Bomvol accessoires en veiligheidssystemen

    Maar als je dan eenmaal binnen bent, ben je ook in deze ‘korte’ versie echt ergens. Zes personen – onze Defender had namelijk een derde opklapbare zit – hebben namelijk zowel voor- als achterin zeeën aan ruimte. Om te zitten dan, want voor bagage blijft er weinig plek over. Een paar Albert Heijn kratjes naast en op elkaar passen er wel in, maar dan heb je het wel gehad. Wil je meer bagage meenemen voor een tocht of vakantie, ben je aangewezen op een aanhanger of trekhaakkoffer. Ook een flinke dakkoffer behoort tot de mogelijkheden, daar de dakbelasting van de Land Rover maar liefst 80 kilo bedraagt. Voldoende dus voor een flinke daktent. 

    Land Rover Defender 90 Driving-Dutchman

    Overigens is dit niet slecht, het is namelijk een keuze die je maakt. Voor wie en waarvoor ga je de auto gebruiken? Wil je ruimte, dan kies je voor de 110, heb je de ruimte niet nodig, dan kun je voor de 90 kiezen, maar wat ons betreft Does Size Matter. Welke keuze je ook maakt, het doet niets af aan de veiligheid, luxe en comfort van de Defender. Die is in beide varianten overweldigend. 

    Standaard zit de auto namelijk al bomvol handige accessoires en veiligheidssystemen die alles waar je de Defender voor gebruikt je beste maatje wordt. Dat begint al bij het aankoppelen van de woonwagen. Gemak dient namelijk de mens (en ons dus ook). Bijvoorbeeld door de trekhaak elektrisch uit te klappen middels een schakelaar in de bagageruimte. 

    Land Rover Defender 90 Driving-Dutchman

    Dikke V6 diesel

    Er blijft echter altijd een moment dat je de caravan aan de auto vast of los moet koppelen. Daarbij dien je het neuswiel met de handslinger omhoog of omlaag te draaien. Wel, bij onze Defender behoort ook deze manuele handeling tot het verleden. Onze Land Rover was namelijk voorzien van luchtvering. Dit zorgt niet alleen voor zeer veel comfort, veiligheid en terreincapaciteiten, je kunt de auto via een schakelaar in de bagageruimte er ook nog eens mee omlaag en omhoog bewegen. 

    Druk de schakelaar naar beneden in, manoeuvreer de caravankoppeling boven de trekhaak en druk de schakelaar naar boven in om vast te koppelen. En mocht je in het donker een aanhanger los- of aan willen koppelen, geen probleem: je drukt op de lichtschakelaar en er gaat een lampje branden die de trekhaakkogel verlicht.

    Land Rover Defender 90 Driving-Dutchman

    Met de Defender, die overigens een kogeldruk van maar liefst 150 kilo heeft, moet je wel oppassen dat je niet per ongeluk iets te snel een bocht neemt, want je voelt niets maar dan ook echt helemaal niets meer. Dit heeft echter ook een keerzijde want je vergeet al na een paar honderd meter dat er 1.500 kilo ballast achter je hangt. 

    Omdat je, behalve als je de camera hebt ingeschakeld, ook niet merkt dat je met een aanhanger rijdt, zou het kunnen gebeuren dat hetgeen achter je hangt je op een gegeven moment inhaalt. Gelukkig wordt dit risico dankzij een groot aantal veiligheidssystemen zoals Emergency Braking, Lane Keeping Assist, Dynamic Stability Control, Roll Stability Control, Cornering Brake Control en Trailer Stability Assist (TSA) tot een minimum beperkt.  

    De eenvoud waarmee de Defender de caravan verplaatst, wordt veroorzaakt door een – je zou bijna zeggen – ‘oude’ 3.0-liter V6 dieselmotor met 300 pk. Het koppel van maar liefst 650! Nm wordt door de 8-traps automatische versnellingsbak fluweelzacht overgebracht naar de vier permanent aangedreven 20 inch wielen.   

    Land Rover Defender 90 Driving-Dutchman

    Rijden met welke aanhanger en gewicht dan ook is een eitje voor de Land Rover Defender 90. Hij leent zich uitstekend voor alle zware (en lichte) klussen en dankzij z’n lengte is hij ook nog eens goed handelbaar in de stad. Land Rover biedt verder vrijwel alle mogelijke accessoires om het jouw leven in en met de Defender zo aangenaam mogelijk te maken.      

    Voor wie avontuurlijk aangelegd is, graag met de auto en caravan de natuur in trekt en een paar euro’s meer dan gemiddeld te besteden heeft, is de Land Rover Defender de ideale reisgezel! 

    Land Rover Defender 90 X-Dynamic SE D300 AWD Automaat MHEV

    Motor: 2.997 cc V6
    Vermogen: 300 pk
    Koppel: 650 Nm
    Transmissie: automatisch, 8-traps
    Topsnelheid: 191 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 6,7 seconden
    Trekgewicht geremd: 3.500 kg
    Trekgewicht ongeremd: 750 kg
    Kogeldruk: 150 kg
    Dakbelasting: 80 kg
    Gewicht voor wegenbelasting: 2.324 kilogram
    Prijs vanaf: 82.759,- euro
    Defender 90 D200 = € 103.400
    Defender 110 P400e = € 84.144
    Prijs testauto: 150.440,- euro

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleKiezen uit de verschillende soorten autoverzekeringen
    Next Article Rijtest Jaguar E-PACE P300e PHEV

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?