De Land Rover Defender doet zijn naam geen eer aan. De Britse autofabrikant had hem namelijk beter ‘Attacker’ kunnen noemen want wat een geweldenaar is deze auto. Wij gingen op pad met de Land Rover Defender 90 D300 diesel, inclusief 7 meter en 1.500 kilo caravan.
Vooropgesteld is de Land Rover Defender vooral weggelegd voor de financieel beter gesitueerden onder ons. De basisprijs van 63 duizend euro inclusief 14 duizend euro opties is dan nog niet eens de grootste uitdaging. Nee, het is de belasting van 60 duizend euro die je dient af te tikken. Maar goed, als je dat eenmaal gedaan hebt, heb je voor rond de anderhalve ton ook echt wel wat.
90 betekent dat je de korte versie met drie deuren (twee aan de zijkant en één aan de achterkant) hebt. En deze uitvoering is minder praktisch dan de Defender 110 met vijf deuren. Zeker als je regelmatig met meer dan twee personen op pad gaat. Als dit jonge kinderen zijn is het goed te doen, maar als je iets minder goed ter been bent is het eigenlijk niet te doen om achterin te klimmen. Bovendien is 110 is ook als PHEV leverbaar, wat de vanaf prijs volgens de Nederlandse Land Rover importeur een stuk aantrekkelijker maakt.
Bomvol accessoires en veiligheidssystemen
Maar als je dan eenmaal binnen bent, ben je ook in deze ‘korte’ versie echt ergens. Zes personen – onze Defender had namelijk een derde opklapbare zit – hebben namelijk zowel voor- als achterin zeeën aan ruimte. Om te zitten dan, want voor bagage blijft er weinig plek over. Een paar Albert Heijn kratjes naast en op elkaar passen er wel in, maar dan heb je het wel gehad. Wil je meer bagage meenemen voor een tocht of vakantie, ben je aangewezen op een aanhanger of trekhaakkoffer. Ook een flinke dakkoffer behoort tot de mogelijkheden, daar de dakbelasting van de Land Rover maar liefst 80 kilo bedraagt. Voldoende dus voor een flinke daktent.
Overigens is dit niet slecht, het is namelijk een keuze die je maakt. Voor wie en waarvoor ga je de auto gebruiken? Wil je ruimte, dan kies je voor de 110, heb je de ruimte niet nodig, dan kun je voor de 90 kiezen, maar wat ons betreft Does Size Matter. Welke keuze je ook maakt, het doet niets af aan de veiligheid, luxe en comfort van de Defender. Die is in beide varianten overweldigend.
Standaard zit de auto namelijk al bomvol handige accessoires en veiligheidssystemen die alles waar je de Defender voor gebruikt je beste maatje wordt. Dat begint al bij het aankoppelen van de woonwagen. Gemak dient namelijk de mens (en ons dus ook). Bijvoorbeeld door de trekhaak elektrisch uit te klappen middels een schakelaar in de bagageruimte.
Dikke V6 diesel
Er blijft echter altijd een moment dat je de caravan aan de auto vast of los moet koppelen. Daarbij dien je het neuswiel met de handslinger omhoog of omlaag te draaien. Wel, bij onze Defender behoort ook deze manuele handeling tot het verleden. Onze Land Rover was namelijk voorzien van luchtvering. Dit zorgt niet alleen voor zeer veel comfort, veiligheid en terreincapaciteiten, je kunt de auto via een schakelaar in de bagageruimte er ook nog eens mee omlaag en omhoog bewegen.
Druk de schakelaar naar beneden in, manoeuvreer de caravankoppeling boven de trekhaak en druk de schakelaar naar boven in om vast te koppelen. En mocht je in het donker een aanhanger los- of aan willen koppelen, geen probleem: je drukt op de lichtschakelaar en er gaat een lampje branden die de trekhaakkogel verlicht.
Met de Defender, die overigens een kogeldruk van maar liefst 150 kilo heeft, moet je wel oppassen dat je niet per ongeluk iets te snel een bocht neemt, want je voelt niets maar dan ook echt helemaal niets meer. Dit heeft echter ook een keerzijde want je vergeet al na een paar honderd meter dat er 1.500 kilo ballast achter je hangt.
Omdat je, behalve als je de camera hebt ingeschakeld, ook niet merkt dat je met een aanhanger rijdt, zou het kunnen gebeuren dat hetgeen achter je hangt je op een gegeven moment inhaalt. Gelukkig wordt dit risico dankzij een groot aantal veiligheidssystemen zoals Emergency Braking, Lane Keeping Assist, Dynamic Stability Control, Roll Stability Control, Cornering Brake Control en Trailer Stability Assist (TSA) tot een minimum beperkt.
De eenvoud waarmee de Defender de caravan verplaatst, wordt veroorzaakt door een – je zou bijna zeggen – ‘oude’ 3.0-liter V6 dieselmotor met 300 pk. Het koppel van maar liefst 650! Nm wordt door de 8-traps automatische versnellingsbak fluweelzacht overgebracht naar de vier permanent aangedreven 20 inch wielen.
Rijden met welke aanhanger en gewicht dan ook is een eitje voor de Land Rover Defender 90. Hij leent zich uitstekend voor alle zware (en lichte) klussen en dankzij z’n lengte is hij ook nog eens goed handelbaar in de stad. Land Rover biedt verder vrijwel alle mogelijke accessoires om het jouw leven in en met de Defender zo aangenaam mogelijk te maken.
Voor wie avontuurlijk aangelegd is, graag met de auto en caravan de natuur in trekt en een paar euro’s meer dan gemiddeld te besteden heeft, is de Land Rover Defender de ideale reisgezel!
Land Rover Defender 90 X-Dynamic SE D300 AWD Automaat MHEV
Motor: 2.997 cc V6
Vermogen: 300 pk
Koppel: 650 Nm
Transmissie: automatisch, 8-traps
Topsnelheid: 191 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 6,7 seconden
Trekgewicht geremd: 3.500 kg
Trekgewicht ongeremd: 750 kg
Kogeldruk: 150 kg
Dakbelasting: 80 kg
Gewicht voor wegenbelasting: 2.324 kilogram
Prijs vanaf: 82.759,- euro
Defender 90 D200 = € 103.400
Defender 110 P400e = € 84.144
Prijs testauto: 150.440,- euro