Kia heeft de derde generatie van de Ceed (voorheen Cee’d want het kommaatje was toch wat lastig) geïntroduceerd. Ik reed er mee tijdens de internationale persintroductie en ontdekte dat, zoals altijd, ook deze weer beter geworden is.

Kia is er trots op en stemt zijn volledige marketing- en communicatiecampagne er op af en dat begint al bij de naam. Ceed is de afkorting van Community of Europe & European Design. De auto is exclusief voor Europa in Europa ontwikkeld door een Europeaan en wordt alleen in Europa geproduceerd.

Kia wil met deze strategie namelijk proberen de Europese klant uit andere Europese merken naar zich toe te trekken. Achter de marketing schuilen echter de technische details die dit moeten verwezenlijken, hier kom ik later op terug.

Shooting break

Omdat de vraag naar driedeurs hatchbacks klein is, heeft Kia deze versie voor de nieuwe Ceed geskipt. De vijfdeurs en sportswagon zijn er inmiddels wel en in de loop van dit jaar volgen een sportievere GT Line en een -hier word je écht vrolijk van- de zeer fraaie Proceed shooting break. Maar goed, terug naar het voor Europa belangrijkste model, de versie met vijf deuren.

Het design van de nieuw Ceed is wat mij betreft in ieder geval goed gelukt. Hij is lager, breder en heeft een langere overhang wat ‘m modern, strak en sportief maakt. Kia zelf noemt ‘m atletischer, en dat onderschrijf ik. De voorkant is geïnspireerd op de tot ieders verbeelding sprekende Stinger.

De brede grille en luchtinlaat onder de bumper, lange koplampen, schuin aflopende motorkap en achterklep maken de Ceed een stuk sportiever dan ie was. Details zoals LED knipperlichten, koplampen en dagrijverlichting, chromen raamomlijsting, LED remlicht, hoogglans zwarte zijspoiler en bumperdelen maken ‘m verder af.

Ook binnenin heeft Kia flink zijn best gedaan om de Ceed een ‘eigen gezicht’ te geven. Er zijn meer zachte materialen en chrome-kleurige accenten gebruikt om de auto meer premium te maken. In het dashboard zit een fors zwevend infotainmentdisplay die niet zo heel goed bij het verder moderne en strakke interieur past.

De bediening van de instrumenten zijn allemaal goed binnen handbereik. Dankzij een aantal wijzigingen claimt Kia dat de Ceed de meeste been-, schouder- en kofferruimte -395 liter is best veel- in zijn klasse heeft. Zitten in de Ceed doe je ook prima, de stoelen zijn comfortabel en geven overal waar het moet goede steun.

Dikke pluim

Waar ook merkbaar veel aandacht aan besteed is, zijn de rij-prestaties. De balans van de Ceed in bochten is neutraal, de besturing is direct en er is veel grip. Ik heb met de auto op het circuit gereden en je moet wel heel erg slecht je best doen om ‘m van z’n apropos te krijgen.

De demping van de Ceed is stevig, maar zeker niet te hard en vibraties zijn er nauwelijks. De Ceed voelt lekker degelijk aan en is een hele fijne en veilig aanvoelende auto om mee te rijden. Het onderstel krijgt van mij een dikke pluim. Ongeacht welke motor je kiest.

Er zijn een 1-liter driecilinder benzine met 120 pk, een 1.4-liter benzine met 140 pk en een vernieuwde schonere 1.6-liter diesel met 115 pk. De 1.400 en diesel zijn er ook met automaat. Alle motoren leveren genoeg vermogen en zijn sterk genoeg om de Ceed lekker soepel te maken. Schakelen doen ze zowel handmatig als automatisch goed.

De Kia Ceed is in alle opzichten beter geworden. Hij ziet er strak en sportief uit en rijdt ook zo. Kia heeft er alles aan gedaan om van de Ceed een succesnummer te maken en kunnen de concurrentie in alle opzichten aan. Met de Ceed haal je vanaf 22.595 euro een knappe en degelijke auto in huis. Voor minder geld krijg je meer auto. Een Kia Ceed koop je vooral met je verstand!

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: