Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, wat een auto!

    Auto 14-11-2018Geen reacties

    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, wie dit werkelijk goed uitspreekt, lijkt de eerste regels van een opera van Rossini te zingen. Een sport-SUV met 510 pk, gegoten in een maatpak in de fijnste Italiaanse snit en wij konden, nee wij mochten, hier mee op pad. Che bella vita!
    Rijtest Stelvio QuadrifolgioCuore Sportivo

    De Alfa Romeo Stelvio is wat ons betreft een van de mooiste SUV’s van het moment. Niet te groot, niet te klein, goed geproportioneerd met welvingen en strakke lijnen op de juiste plekken. Wij waren dan ook al behoorlijk enthousiast over de 2.2 diesel en de 2.0 turbobenzine. De Quadrifoglio is echter van een compleet andere orde.

    Dat begint bij il cuore sportivo, het hart van de auto. Want hier klopt de meesterlijke 2,9-liter V6 turbo die we al kenden uit de beestachtige Giulia Q. Met 510 pk en 600 Nm die via een razendsnelle achttraps automaat op alle vier de wielen worden overgebracht, staat hier een SUV die het menig sportauto moeilijk maakt.
    Subtiel sportief

    Natuurlijk zijn Italianen, met hun grenzeloze gevoel voor smaak en stijl, het aan zichzelf verplicht een dergelijke auto met klasse aan te kleden. Met iets bredere randen langs de wielkasten, vier uitlaten in een speciale achterbumper en twee kleine, maar betekenisvolle klavertjesvier op de flanken, ziet de Stelvio Q er subtiel sportief uit.

    De koelsleuven in de motorkap en de gigantische velgen met geventileerde schijven zijn iets minder subtiel en maken zelfs de niet-kenner duidelijk dat het hier om een beest gaat. En dan die kleur, Blue Misano, vernoemd naar het beroemde circuit. Was vroeger rood onze favoriete kleur op een Alfa, deze prachtige blauw doet ons nu twijfelen.
    Rijtest Stelvio QuadrifolgioTwee belangrijke knoppen

    Binnenin zien we hetzelfde strakke interieur dat we al kenden uit de Giulia en andere Stelvio’s, alleen nu voorzien van perfect zittende kuipstoelen in leer en alcantara. Verder geen schreeuwerige logo’s, alleen een heel klein Quadrifoglio logo in je kilometerteller.

    Twee knoppen zijn in de Alfa Romeo Stelvio Q van groot belang. De eerste is de felrode startknop op het stuur, de andere is de DNA-knop naast je. Met deze laatste verander je deze SUV van comfortabele cruiser (in de A- en N-stand) naar brute sportwagen (D- en Racestand).
    Rijtest Stelvio QuadrifolgioWat een snelheid!

    Het is ongelooflijk hoe snel de Stelvio Quadrifoglio van zijn plek komt en vooral met hoe weinig drama. Waar de Giulia Q het moet doen met achterwielaandrijving en alleen door zeer goede rijders kan worden getemd, de Stelvio is met zijn vierwielaandrijving een stuk toegankelijker.

    Zelfs in herfstige omstandigheden met veel regen en bladeren op de weg, knalt deze SUV genadeloos van zijn plek. Geen launch control of wat dan ook, gewoon rechtervoet naar beneden en gaan.

    Onder deze situaties is het wel aan te raden de auto in de D-stand te houden. Hierbij helpen alle elektronische systemen je, maar gunnen je een beetje speelruimte. Zet je de knop in de Race-stand, dan moet je het allemaal zelf doen. Leuk voor droge wegen, maar in de regen een ander verhaal. We hebben het hier namelijk wel over 510 pk!
    Bochten, bochten en nog eens…

    Is de snelheid indrukwekkend, de manier waarop de Stelvio bochten aanvalt is minstens net zo grandioos. Met zo’n heerlijk typische Alfa gevoel, stuurt de SUV scherp in en door de vierwielaandrijving kun je al vroeg op het gas. Zoek je hierbij de grens op, dan merk je dat een groot deel van de power naar de achterwielen gaat.

    Ook van snelle bochtenwisselingen is de Q niet onder de indruk en blijft dankzij de actieve vering en demping vele malen vlakker op de weg liggen, dan je voor mogelijk houdt voor een SUV. En ook de stalen remmen- keramische schijven zijn een optie van 6.194,- euro- zijn goed op hun taak berekend.
    Comfort?

    En is het dan allemaal maar knallen? Nee, je kunt deze Quadrifoglio ook gebruiken als comfortabele dagelijkse auto. Met de dempers in de zachte modus en de motor en gasrespons in een van de meer rustige standen, kun je hier dagelijks prima in vertoeven.

    Maar geloof ons, er gaat geen dag voorbij dat je ‘m niet in een sportstand zet, een tunnel zoekt en terwijl je met grote kracht in je stoel gedrukt wordt, de ramen open doet om het heerlijk geluid van de V6 te horen.
    Rijtest Stelvio Quadrifolgio

    Conclusie

    De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio is een ongelooflijke mooie, snelle en sportieve SUV, die bij ons direct in de top 5 van fijnste auto’s ooit beland. De immer aanwezige kracht van de V6, de manier waarop hij zonder drama bochten aanvalt en het levendige stuurgevoel, maken hem ongekend. Voor al dit Italiaanse lekkers betaal je vanaf 127.750,- euro. Vink je nog wat extra opties aan zoals een open dak, dan kom je net als onze testauto al snel uit op 135.025,- euro.  

    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

    Motor: 2.891 cc V6 Twinturbo
    Vermogen: 510 pk bij 6.500 tpm
    Koppel: 600 Nm bij 2.500 tpm
    Transmissie: 8 v., automaat
    Aandrijving: vierwiel
    Topsnelheid: 283 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 3,8 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.730 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 9,8 l/100 km
    CO2-uitstoot: 210 g/km
    Energielabel: G
    Prijs vanaf: 127.750,- euro
    Prijs testauto: 135.025,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleWaanzinnig: zo zou de Ferrari F40 er nu uit zien
    Next Article Heb jij een Peugeot, Citroën of MINI met een olie verbruikende THP benzinemotor? Lees hier de oorzaak én oplossing!

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?