Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    By Rob Blom

    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross, verrassende nieuwkomer

    Auto 22-01-2018No Comments

    Mitsubishi produceerde de Eclipse eerder van 1992 tot 1996. Toen als populaire sportieve tweedeurs coupé. Anno 2018 willen veel autorijders graag een ruime wagen die op een suv lijkt. Voor Mitsubishi hét moment om de naam Eclipse uit de kast te halen en er een crossover van te maken.

    De Eclipse en Eclipse Cross hebben behalve hun naam verder niets, maar dan ook helemaal niets met elkaar te maken. Mitsubishi borduurt met de naam verder op een goed imago. De uitdaging: onderscheidend zijn in een bomvol segment. Want bijna iedere autofabrikant heeft vandaag wel een c-crossover -of kleine suv-. Zo reden we recent nog met de Opel Grandland X en Nissan Qashqai, twee zeer populaire auto’s.

    Distingeren dus. En dat is Mitsubishi gelukt. Al heeft de Eclipse wel iets weg van de Toyota CH-R, die wel wat kleiner is en in een ander segment zit. Terug naar het design. Of je ‘m nou aantrekkelijk of afzichtelijk vindt, maakt niet uit. Bekijks heb je met de Eclipse overal. Is het niet door z’n futuristische TransFormers-achtige design, dan wel door de prachtige dieprode metallic lak.

    Premium

    De opvallendheid gaat binnenin de Eclipse in licht afgezwakte vorm verder. Mitsubishi heeft enorm zijn best gedaan om de Cross premium te maken. De materialen zien er heel mooi uit. De met leer beklede stoelen zijn opvallend zachter dan die van zijn concurrenten. Toch zitten ze lekker en geven ze goede steun. Al had de verstelbare lendensteun wat mij betreft iets meer steun mogen geven.

    De Eclipse is er in vier basismodellen. De Pure, ja zo heet het instapmodel, kost net geen 30 duizend euro en is al flink luxe uitgerust. Hij heeft bijvoorbeeld cruise control, led-dagrijverlichting, privacy glas, een lederen stuur met bediening, bluetooth, klimaatregeling, DAB audio, Smartphone Link Display Audio met een touchpad voor de bediening in het middenconsole, een achteruitrijcamera en sleutelloze toegang. Maar man-o-man, wat mis ik een volumeknop op het dashboard en/of het middenconsole, want die is er gewoon niet.

    En dat is best een mooi rijtje accessoires die je eigenlijk minimaal móet hebben om een beetje lekker auto te rijden. Maar testauto’s voor Driving-Dutchman zijn meestal de luxste uitgevoerde versie. Zo kreeg ik de rijkelijk uitgeruste Instyle versie mee. Deze is met leren verwarmde stoelen voor en achter en gekleurde stiknaden, verwarmd stuur, dubbel panoramisch schuifdak en multi rondkijk camera pas écht luxe.

    Rockford Fosgate

    Maar het vetste in de luxe Instyle is toch wel het Rockford Fosgate premium audiosysteem. De negen tweeters, woofers en speakers met 710 Watt vermogen produceren namelijk een geluid waar je u tegen zegt. Zo zuiver heb ik geluid in dit segment nog niet eerder horen klinken.

    Er is voor Mitsubishi Eclipse Cross maar één motor beschikbaar en dat is een 1.5-liter benzine met 163 pk. In mijn persauto dreef het krachtige vier-cilindertje via een continu variabele transmissie (cvt) alle vier de wielen tegelijk aan. Voorwielaandrijving met handbak staat ook in de prijslijst.

    En waar een cvt een motor in het verleden flink kon laten gieren, is dat nu een stuk minder geworden. De cvt van de Eclipse begint steeds meer op een automatische transmissie te lijken. Met de schakelflippers achter het stuur kun je die simuleren. Top. Het door Mitsubishi opgegeven gemiddelde brandstofverbruik van 7 liter op 100 kilometer kon ik niet halen en bleef steken op 7,4.

    Het onderstel van de Eclipse is er een om door een ringetje te halen. Alles, inclusief de inzittenden, wordt in de Eclipse comfortabel op zijn plaats gehouden. Daar moeten we dan wel op aanmerken dat onze Mitsubishi vierwielaandrijving had, waardoor een auto vaak een flink stuk robuuster aanvoelt.

    Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T 4WD Instyle

    De Mitsubishi Eclipse Cross is een onderscheidende nieuwkomer in het het c-crossover -of kleine suv- segment. Voor net geen 30 duizend euro heb je standaard accessoires waarvoor je bij sommige andere merken extra moet betalen. Er is veel ruimte aan boord en de inzittenden worden verwend met een flinke dosis comfort en luxe.

    Motor: 1.499 cc viercilinder benzine met turbo
    Vermogen: 163 pk bij 5.500 toeren
    Koppel: 250 Nm bij 1.800 toeren
    Transmissie: Continu Variabele Transmissie (CVT)
    Aandrijving: voorwielen + achterwielen
    Topsnelheid: 200 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 9,8 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.495 kilo
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 7,0 l/100 km
    CO2-uitstoot: 159 g/km
    Energielabel: F
    Uitstootniveau: Euro 5
    Basisprijs (rijklaar): 29.490 euro
    Prijs testauto (rijklaar): 43.600 euro

    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross Driving-Dutchman autotest
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Range Rover Velar, de excentriekste in zijn klasse!
    Next Article Rijtest Ford EcoSport, de echtste (B)-SUV?

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?