Mitsubishi produceerde de Eclipse eerder van 1992 tot 1996. Toen als populaire sportieve tweedeurs coupé. Anno 2018 willen veel autorijders graag een ruime wagen die op een suv lijkt. Voor Mitsubishi hét moment om de naam Eclipse uit de kast te halen en er een crossover van te maken.

De Eclipse en Eclipse Cross hebben behalve hun naam verder niets, maar dan ook helemaal niets met elkaar te maken. Mitsubishi borduurt met de naam verder op een goed imago. De uitdaging: onderscheidend zijn in een bomvol segment. Want bijna iedere autofabrikant heeft vandaag wel een c-crossover -of kleine suv-. Zo reden we recent nog met de Opel Grandland X en Nissan Qashqai, twee zeer populaire auto’s.

Distingeren dus. En dat is Mitsubishi gelukt. Al heeft de Eclipse wel iets weg van de Toyota CH-R, die wel wat kleiner is en in een ander segment zit. Terug naar het design. Of je ‘m nou aantrekkelijk of afzichtelijk vindt, maakt niet uit. Bekijks heb je met de Eclipse overal. Is het niet door z’n futuristische TransFormers-achtige design, dan wel door de prachtige dieprode metallic lak.

Premium

De opvallendheid gaat binnenin de Eclipse in licht afgezwakte vorm verder. Mitsubishi heeft enorm zijn best gedaan om de Cross premium te maken. De materialen zien er heel mooi uit. De met leer beklede stoelen zijn opvallend zachter dan die van zijn concurrenten. Toch zitten ze lekker en geven ze goede steun. Al had de verstelbare lendensteun wat mij betreft iets meer steun mogen geven.

De Eclipse is er in vier basismodellen. De Pure, ja zo heet het instapmodel, kost net geen 30 duizend euro en is al flink luxe uitgerust. Hij heeft bijvoorbeeld cruise control, led-dagrijverlichting, privacy glas, een lederen stuur met bediening, bluetooth, klimaatregeling, DAB audio, Smartphone Link Display Audio met een touchpad voor de bediening in het middenconsole, een achteruitrijcamera en sleutelloze toegang. Maar man-o-man, wat mis ik een volumeknop op het dashboard en/of het middenconsole, want die is er gewoon niet.

En dat is best een mooi rijtje accessoires die je eigenlijk minimaal móet hebben om een beetje lekker auto te rijden. Maar testauto’s voor Driving-Dutchman zijn meestal de luxste uitgevoerde versie. Zo kreeg ik de rijkelijk uitgeruste Instyle versie mee. Deze is met leren verwarmde stoelen voor en achter en gekleurde stiknaden, verwarmd stuur, dubbel panoramisch schuifdak en multi rondkijk camera pas écht luxe.

Rockford Fosgate

Maar het vetste in de luxe Instyle is toch wel het Rockford Fosgate premium audiosysteem. De negen tweeters, woofers en speakers met 710 Watt vermogen produceren namelijk een geluid waar je u tegen zegt. Zo zuiver heb ik geluid in dit segment nog niet eerder horen klinken.

Er is voor Mitsubishi Eclipse Cross maar één motor beschikbaar en dat is een 1.5-liter benzine met 163 pk. In mijn persauto dreef het krachtige vier-cilindertje via een continu variabele transmissie (cvt) alle vier de wielen tegelijk aan. Voorwielaandrijving met handbak staat ook in de prijslijst.

En waar een cvt een motor in het verleden flink kon laten gieren, is dat nu een stuk minder geworden. De cvt van de Eclipse begint steeds meer op een automatische transmissie te lijken. Met de schakelflippers achter het stuur kun je die simuleren. Top. Het door Mitsubishi opgegeven gemiddelde brandstofverbruik van 7 liter op 100 kilometer kon ik niet halen en bleef steken op 7,4.

Het onderstel van de Eclipse is er een om door een ringetje te halen. Alles, inclusief de inzittenden, wordt in de Eclipse comfortabel op zijn plaats gehouden. Daar moeten we dan wel op aanmerken dat onze Mitsubishi vierwielaandrijving had, waardoor een auto vaak een flink stuk robuuster aanvoelt.

Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T 4WD Instyle

De Mitsubishi Eclipse Cross is een onderscheidende nieuwkomer in het het c-crossover -of kleine suv- segment. Voor net geen 30 duizend euro heb je standaard accessoires waarvoor je bij sommige andere merken extra moet betalen. Er is veel ruimte aan boord en de inzittenden worden verwend met een flinke dosis comfort en luxe.

Motor: 1.499 cc viercilinder benzine met turbo
Vermogen: 163 pk bij 5.500 toeren
Koppel: 250 Nm bij 1.800 toeren
Transmissie: Continu Variabele Transmissie (CVT)
Aandrijving: voorwielen + achterwielen
Topsnelheid: 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 9,8 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.495 kilo
Gemiddeld opgegeven verbruik: 7,0 l/100 km
CO2-uitstoot: 159 g/km
Energielabel: F
Uitstootniveau: Euro 5
Basisprijs (rijklaar): 29.490 euro
Prijs testauto (rijklaar): 43.600 euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: