Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Rijtest Ford EcoSport, de echtste (B)-SUV?

    Auto 23-01-2018Geen reacties

    Ford heeft de EcoSport voor het eerst sinds zijn introductie in 2014 een facelift gegeven. En een flinke ook. Meer dan 2.300 onderdelen zijn nieuw en de productie is verplaatst van India naar Roemenië. “Significant kortere transporttijden, Europese kwaliteitsbeleving en Made in Europe klinkt beter dan Made anywhere Else”, aldus Ford. We waren bij de Nederlandse introductie en maakten kort kennis met de ‘nieuwe’ B-SUV.

    Sinds 2014 heeft Ford ‘m in het programma: de EcoSport. Sinds die tijd zijn er wat kleine updates uitgevoerd, maar nu heeft Ford het rigoureus aangepakt. Deze moet slagen, het segment is immens populair bij kopers en daar wil Ford een graantje van meepikken. Daar moeten ze opboksen tegen een aantal succesvolle concurrenten zoals de Renault Captur, Hyundai Kona, Kia Stonic, maar ook de Dacia Duster.

    SUV-styling

    Om de EcoSport een stoere SUV-styling te geven, heeft Ford een robuuste hooggeplaatste trapezevormige grille en voyante angulaire koplampen gemonteerd. De vorm van de koplampen komt in tegengestelde vorm terug in de behuizing van de mistlampen. Om de EcoSport nog dynamischer te maken, zijn de ruitensproeiers uit het zicht onder de hoog oplopende motorkap geplaatst.

    Aan de achterkant is de bumper onderhanden genomen, hebben de achterlichten fraai donker ‘glas’ gekregen en is de spoiler gegroeid. Van de meest luxe ST-Line uitvoering is de achterbumper in de carrosseriekleur meegespoten. Je kunt kiezen uit 12 carrosseriekleuren, personaliseren doe je door te kiezen uit een van de vier contrasterende dak- en raamstijl-kleuren. Ook kun je op de EcoSport nu voor 18” wielen kiezen die ‘m een nog krachtigere uitstraling geven. De achterdeur scharniert nog steeds naar links open en je kunt er nog steeds voor kiezen om er het reservewiel op te plaatsen.

    Luxer interieur

    Binnenin de EcoSport is het interieur volledig opnieuw vormgegeven. De materialen in het dashboard zien er premium uit en voelen ook zo aan. Alleen in de portieren zijn er nog delen die van hard plastic zijn, maar dat voel je alleen maar. Op het oog zien ze er goed uit en passen goed bij de rest van het interieur. De stoelen zitten lekker en geven goede steun. Op wens van Europese klanten zijn de zittingen van de, optioneel deels lederen, voorstoelen langer gemaakt waardoor ze je benen meer steun geven en lange ritten comfortabeler worden.

    Het dashboard van de nieuwe EcoSport is een stuk strakker en rustiger vormgegeven dan dat van zijn voorganger. Duidelijk afleesbare instrumenten en een optioneel 8 inch ‘zwevend’ infotainmentscherm maken de Ford helemaal van deze tijd. Dankzij verschillende slimme opbergmogelijkheden is er veel opbergruimte. In de middenconsole is nu een opklapbare en verschuifbare armsteun met voldoende ruimte voor bijvoorbeeld een tablet. De bodem van de kofferruimte kan worden verhoogd waardoor er verborgen opslagruimte ontstaat. Door de bodem te verlagen, is er 334 liter ruimte. Dankzij de honingraatconstructie kan de bodem een gewicht van 300 kilo dragen. Ook binnenin is de Ford EcoSport alom lekker modern en luxe geworden.

    Hoe rijdt de Ford EcoSport?

    Wij reden met de handgeschakelde 125 pk driecilinder 1.0-liter voorwielaangedreven ST-Line met volgens Ford de sportiefste vering. De nieuwe EcoSport in deze configuratie is een fijn rijdende en sturende auto. Het geluidsniveau binnenin de auto is comfortabel laag en je kunt rustig met elkaar praten zonder gestoord te worden door windgeruis of bandengeluiden. De EcoSport is er ook met automatische versnellingsbak en in mei 2018 komt er nog een 100 pk versie bij.

    De Ford EcoSport is vanzelfsprekend standaard uitgerust met alle verplichte veiligheidsverhogende rij-assistentiesystemen waaronder Roll Stability Control. Dit systeem stuurt het motorkoppel en de remmen aan om je te helpen de auto onder controle te houden. Naar wens kun je de EcoSport uitrusten met een comfortverhogende opties zoals een regensensor, automatisch inschakelende koplampen, voorruitverwarming en verwarmbare spiegels. Optionele geavanceerde technologieën zoals Blind Spot dode-hoek signalering, waarschuwen je als zich iets in de omgeving van de auto bevindt.

    De doelgroep bepaalt aan welke auto hij de voorkeur geeft, maar de nieuwe Ford EcoSport lijkt in het B-SUV segment op dit moment het meest op een échte SUV. De EcoSport is er in zijn geheel een stuk luxer op geworden en de beloofde kwaliteitsbeleving is van goed niveau. Vanaf 21.855 euro ben je eigenaar. Wij denken dat Ford het zijn concurrentie met de EcoSport nog wel eens flink lastig kan gaan maken.

    Ford EcoSport 1.0-liter EcoSport 125 pk

    Motor: 998 cc driecilinder benzine met turbo
    Vermogen: 125 pk bij 6.000 toeren
    Koppel: 258 Nm bij 4.000 toeren
    Transmissie: 6 v., handgeschakeld
    Aandrijving: voorwielen
    Topsnelheid: 180 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 12,7 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.280 kilo
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 5,2 l/100 km
    CO2-uitstoot: 119 g/km
    Energielabel: D
    Uitstootniveau: Euro 5
    Basisprijs (rijklaar): 21.855 euro
    Prijs testauto (rijklaar): 26.055 euro (ST-Line)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest Mitsubishi Eclipse Cross, verrassende nieuwkomer
    Next Article Autotest: Mazda perfectioneert CX-5

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?