Ford heeft de EcoSport voor het eerst sinds zijn introductie in 2014 een facelift gegeven. En een flinke ook. Meer dan 2.300 onderdelen zijn nieuw en de productie is verplaatst van India naar Roemenië. “Significant kortere transporttijden, Europese kwaliteitsbeleving en Made in Europe klinkt beter dan Made anywhere Else”, aldus Ford. We waren bij de Nederlandse introductie en maakten kort kennis met de ‘nieuwe’ B-SUV.

Sinds 2014 heeft Ford ‘m in het programma: de EcoSport. Sinds die tijd zijn er wat kleine updates uitgevoerd, maar nu heeft Ford het rigoureus aangepakt. Deze moet slagen, het segment is immens populair bij kopers en daar wil Ford een graantje van meepikken. Daar moeten ze opboksen tegen een aantal succesvolle concurrenten zoals de Renault Captur, Hyundai Kona, Kia Stonic, maar ook de Dacia Duster.

SUV-styling

Om de EcoSport een stoere SUV-styling te geven, heeft Ford een robuuste hooggeplaatste trapezevormige grille en voyante angulaire koplampen gemonteerd. De vorm van de koplampen komt in tegengestelde vorm terug in de behuizing van de mistlampen. Om de EcoSport nog dynamischer te maken, zijn de ruitensproeiers uit het zicht onder de hoog oplopende motorkap geplaatst.

Aan de achterkant is de bumper onderhanden genomen, hebben de achterlichten fraai donker ‘glas’ gekregen en is de spoiler gegroeid. Van de meest luxe ST-Line uitvoering is de achterbumper in de carrosseriekleur meegespoten. Je kunt kiezen uit 12 carrosseriekleuren, personaliseren doe je door te kiezen uit een van de vier contrasterende dak- en raamstijl-kleuren. Ook kun je op de EcoSport nu voor 18” wielen kiezen die ‘m een nog krachtigere uitstraling geven. De achterdeur scharniert nog steeds naar links open en je kunt er nog steeds voor kiezen om er het reservewiel op te plaatsen.

Luxer interieur

Binnenin de EcoSport is het interieur volledig opnieuw vormgegeven. De materialen in het dashboard zien er premium uit en voelen ook zo aan. Alleen in de portieren zijn er nog delen die van hard plastic zijn, maar dat voel je alleen maar. Op het oog zien ze er goed uit en passen goed bij de rest van het interieur. De stoelen zitten lekker en geven goede steun. Op wens van Europese klanten zijn de zittingen van de, optioneel deels lederen, voorstoelen langer gemaakt waardoor ze je benen meer steun geven en lange ritten comfortabeler worden.

Het dashboard van de nieuwe EcoSport is een stuk strakker en rustiger vormgegeven dan dat van zijn voorganger. Duidelijk afleesbare instrumenten en een optioneel 8 inch ‘zwevend’ infotainmentscherm maken de Ford helemaal van deze tijd. Dankzij verschillende slimme opbergmogelijkheden is er veel opbergruimte. In de middenconsole is nu een opklapbare en verschuifbare armsteun met voldoende ruimte voor bijvoorbeeld een tablet. De bodem van de kofferruimte kan worden verhoogd waardoor er verborgen opslagruimte ontstaat. Door de bodem te verlagen, is er 334 liter ruimte. Dankzij de honingraatconstructie kan de bodem een gewicht van 300 kilo dragen. Ook binnenin is de Ford EcoSport alom lekker modern en luxe geworden.

Hoe rijdt de Ford EcoSport?

Wij reden met de handgeschakelde 125 pk driecilinder 1.0-liter voorwielaangedreven ST-Line met volgens Ford de sportiefste vering. De nieuwe EcoSport in deze configuratie is een fijn rijdende en sturende auto. Het geluidsniveau binnenin de auto is comfortabel laag en je kunt rustig met elkaar praten zonder gestoord te worden door windgeruis of bandengeluiden. De EcoSport is er ook met automatische versnellingsbak en in mei 2018 komt er nog een 100 pk versie bij.

De Ford EcoSport is vanzelfsprekend standaard uitgerust met alle verplichte veiligheidsverhogende rij-assistentiesystemen waaronder Roll Stability Control. Dit systeem stuurt het motorkoppel en de remmen aan om je te helpen de auto onder controle te houden. Naar wens kun je de EcoSport uitrusten met een comfortverhogende opties zoals een regensensor, automatisch inschakelende koplampen, voorruitverwarming en verwarmbare spiegels. Optionele geavanceerde technologieën zoals Blind Spot dode-hoek signalering, waarschuwen je als zich iets in de omgeving van de auto bevindt.

De doelgroep bepaalt aan welke auto hij de voorkeur geeft, maar de nieuwe Ford EcoSport lijkt in het B-SUV segment op dit moment het meest op een échte SUV. De EcoSport is er in zijn geheel een stuk luxer op geworden en de beloofde kwaliteitsbeleving is van goed niveau. Vanaf 21.855 euro ben je eigenaar. Wij denken dat Ford het zijn concurrentie met de EcoSport nog wel eens flink lastig kan gaan maken.

Ford EcoSport 1.0-liter EcoSport 125 pk

Motor: 998 cc driecilinder benzine met turbo
Vermogen: 125 pk bij 6.000 toeren
Koppel: 258 Nm bij 4.000 toeren
Transmissie: 6 v., handgeschakeld
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 12,7 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.280 kilo
Gemiddeld opgegeven verbruik: 5,2 l/100 km
CO2-uitstoot: 119 g/km
Energielabel: D
Uitstootniveau: Euro 5
Basisprijs (rijklaar): 21.855 euro
Prijs testauto (rijklaar): 26.055 euro (ST-Line)

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: