Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test nieuwe Ford Focus Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Test nieuwe Ford Focus, fraaie upgrade

    Auto 20-12-2018No Comments

    Een mooi design, interieur, veiligheid, luxe én ruimte zijn belangrijke ingrediënten van een moderne auto. De nieuwe Ford Focus bezit ze allemaal, we reden met de kekke signaalrode ST-Line een test.

    Liefhebbers zullen nog even moeten wachten op de sportieve ST of hardcore RS. Maar voor wie dat niet wil of kan, is er de nieuwe ST-line. Gespierde lijnen, agressieve in de Race Red carrosseriekleur meegespoten voor- en achterbumper en zwarte grille en diffuser maken ‘m al lekker dik. Zo dik dat vooral jong, maar ook autogekke veertigers en vijftigers hun ogen niet van ‘m afwenden tot ie uit het zicht verdwenen is. Ja, het mag en kan nog steeds, die lekkere dikke racy hot hatches.

    Test nieuwe Ford Focus Driving-Dutchman

    Om dit voor elkaar te krijgen heeft Ford de wielbasis van de Focus 53 millimeter langer gemaakt. Hierdoor kunnen de wielen verder uit elkaar geplaatst worden en banden met een grotere diameter gemonteerd worden. Visueel wordt een auto hierdoor een stuk aantrekkelijker.

    Zo kan het ook

    Ook het interieur van de Focus spreekt boekdelen. Een lekker dik stuur, overzichtelijk strak dashboard en alles is tot in de puntjes verzorgd en fraai afgewerkt. De weinige hard plastic delen die er al zijn, hebben een fraaie carbon-look gekregen waardoor je ook binnenin de auto weet dat je in een sportief model zit. De stoelen zitten prima, maar het zitgedeelte had wat mij betreft iets langer mogen zijn om mijn bovenbenen beter te ondersteunen.

    Test nieuwe Ford Focus Driving-Dutchman

    Technologisch is de nieuwe Focus de meest vooruitstrevende ooit, met meer rijassistentie-systemen dan in welk ander model. Drie radars, twee camera’s en maar liefst twaalf sensoren zorgen ervoor dat jij veiliger en comfortabeler kunt rijden dan ooit tevoren in een Ford Focus. In dit artikel lees je er alles over. 

    De Focus is verkrijgbaar met één en anderhalve liter driecilinders met 100, 125, 150 en 182 pk. Dieselen doe we nauwelijks meer in Nederland, maar zou in de Focus eventueel kunnen met anderhalve- en twee-liter motoren met 95, 120 en 150 pk. Automatisch schakelen kan ook, Ford heeft daarvoor een volledig nieuwe transmissie met acht versnellingen ontwikkeld.

    Het één litertje dat in mijn ST-Line zat was, zoals je begrijpt, geen racemonster, maar ruim voldoende om er lekker mee te kunnen rijden. En zuinig ook, ik haalde toch gemiddeld iets meer dan 16 kilometer uit een liter benzine. De Ecoboost bereikt dat door tot 4.000 toeren van de drie cilinders er eentje uit te schakelen. En daar merk je verder helemaal niets van.

    De ST-Line is vijf centimeter lager dan de andere Focussen en als ie dan ook nog eens voorzien is van 18 inch wielen (standaard 17 inch) met platte banden, dan voel en hoor je dat. De ST-Line verhult zijn sportieve aspiraties niet, het resultaat is dat je goed voelt wat de wielen op het wegdek doen en de Focus snaarstrak stuurt.

    Fordpass Connect

    Als je van sportief rijden houdt, zit je in de ST-Line goed. Anders kun je misschien beter voor de standaard Trend of luxere Titanium en/of Vignale gaan. Positief puntje, rijwind hoor je binnenin de Focus nauwelijks.

    Anno 2019 wil iedereen overal en altijd met het internet verbonden zijn. Met Fordpass Connect en de FordPass app maakt Ford, net zoals Opel OnStar, van de Focus een mobiele Wi-Fi hotspot. Tien apparaten in de auto kunnen tegelijk verbinding maken met internet, daarnaast krijg je live verkeersupdates en belt de auto zelf de hulpdiensten als je bij een ongeval betrokken raakt.

    Alsof dat nog niet genoeg is kan je met de app ook op afstand je deursloten bedienen, je auto opzoeken als je vergeten bent waar je ‘m geparkeerd hebt, maar ook de voorruiten ontwasemen, de inhoud van de brandstoftank bekijken en de motor, hoe vet handig, als je de automaat hebt van een afstandje kunt starten!

    Test nieuwe Ford Focus Driving-Dutchman

    Ford is het merk van de handigheidjes. Wat denk je bijvoorbeeld van de EasyFuel brandstofklep? De tank van de Focus heeft namelijk geen dop die je er af moet draaien. Zodra je de brandstofklep opent, kun je tanken. Een ander aardig handigheidje zijn de portierbeschermers. Zodra je een deur opendoet komt er een beschermstripje naar buiten dat zich om de rand van het portier klemt. Nu hoef je je minder zorgen te maken dat je schade oploopt als je passagiers hun deuren opengooien.

    Conclusie Ford Focus ST-Line Business

    De nieuwe Ford Focus is een fraaie upgrade van zijn voorganger, een technologisch hoogstandje, maar vooral een echte blikvanger. De ST-Line is de sportiefste versie die tot nu toe beschikbaar is. Misschien iets te stug voor de meesten, maar daarvoor zijn de Trend, Titanium en zeer luxe Vignale een prima alternatief. Ford kan er met de nieuwe Focus weer een flinke tijd tegenaan. Het wachten is alleen nog op de ST en RS. Wij zeggen, laat maar komen voor een test!

    Motor: 998 cc driecilinder turbo benzine
    Vermogen: 125 pk bij 6.000 tpm
    Koppel: 170 Nm bij 1.400 tpm
    Transmissie: 6 v., handgeschakeld
    Aandrijving: voorwielen
    Topsnelheid: 200 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 10 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.222 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 1 op 17
    CO2-uitstoot: 107 g/km
    Energielabel: B
    Prijs vanaf: 22.865 euro
    Prijs testauto: 31.285 euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleWinterbanden voor motorfietsen, wel of niet doorrijden?
    Next Article Test Kia e-Niro, best wel kicken

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?