Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Ford Kuga Ecoboost techniek motor probleem brandstof Driving-Dutchman
    By Bert Pennock

    Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt

    Techniek 15-12-20173 Comments

    De Ford Kuga was nog maar net 3,5 jaar jong en had slechts 35 duizend kilometer gereden. De rit met caravan naar Duitsland zou dan ook geen noemenswaardige problemen op mogen leveren. Althans, dat vermoedde de eigenaar.

    De auto was voorzien van een 1.6-liter viercilinder EcoBoost benzinemotor met motorcode JQMB en 110 Kw vermogen. En je verwacht het nooit en toch gebeurt het, een waarschuwingslampje (in vaktermen: Malfunction Indicator Light of MIL) ging branden ten teken dat er iets niet helemaal in orde was. Dit werd bevestigd door de motor, die inmiddels op drie in plaats van vier cilinders was gaan lopen.

    Zo voorkom je dat jouw Ford Kuga 1.6 EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    Een kijkje binnenin de motor leerde dat er in de tweede cilinder diepe verticale strepen ontstaan waren

    De Duitse Wegenwacht ADAC werd ingeschakeld en vermoedde dat de turbo de geest gegeven had. De auto werd door een bergingsbedrijf afgevoerd en naar een reparateur in Nederland gebracht. Die stelde vast dat de turbo nog in uitstekende staat was. Met een endoscoop (letterlijk: een binnenkijker) werd de motor inwendig bekeken. Dit leerde dat er in de tweede cilinder diepe verticale strepen ontstaan waren. De reparateur vermoedde dat de elektrode van de bougie was afgebroken en door de cilinder vermalen werd.

    Zuigerbodem weggesmolten

    Om de schade beter te kunnen bekijken en de werkelijke oorzaak van het probleem te achterhalen, werd de cilinderkop gedemonteerd. Direct na de demontage was zichtbaar dat de zuigerbodem deels was weggesmolten tot voorbij de bovenste zuigerveer en waardoor er een gapend gat was ontstaan tussen het oliecarter en de compressieruimte. Het losgekomen materiaal van de zuiger had daarbij diepe sporen in de cilinderwand achtergelaten die als gevolg catastrofaal beschadigd bleek.

    Behalve de inslag van projectielen op de zuigerbodem, bleek deze verder opmerkelijk schoon te zijn. Veel schoner zelfs dan de zuigers van de drie onbeschadigde en goede cilinders. Iets dat anno 2017 opmerkelijk is. Zeker gezien er ook geen enkel spoor van vervuiling in het inlaatspruitstuk en het kleppenmechanisme werd aangetroffen. Alles was schoon én in goede staat. De spoeling in de tweede cilinder liet echter wel zien dat er overmatig veel vloeistof in deze cilinder terecht kon komen.

    Zo voorkom je dat jouw Ford Kuga 1.6 EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    Direct na demontage was zichtbaar dat de zuigerbodem deels was weggesmolten

    Die vloeistof kan brandstof, koelvloeistof of regenwater zijn. Er was echter geen sprake van koelvloeistofverlies. En aangezogen regenwater geeft doorgaans andere klachten zoals een zogenoemde vloeistofslag of waterslag en zeker geen weggebrande zuiger. Het kon niet anders zijn dan dat de schade veroorzaakt was door een defecte injector. In dat geval doet de vraag zich voor hoe een injector in slechts 35 duizend kilometer kapot kan gaan.

    Vermaledijde milieu

    Tsja, en dan komen we uiteindelijk toch weer uit bij het o zo geliefde, maar vaak ook vermaledijde milieu. We hebben al vaker gemeld dat er nogal wat verwacht wordt van de huidige generatie automotoren zoals het artikel over kleine dieselmotoren die crashen door korte ritjes en de essentie van olie verversen bij moderne motoren. Zelfs te zuinig rijden kan tot kostbare motorschades leiden. 

    Ze moeten vooral schoner zijn, althans, datgene wat uit de uitlaat komt. Zuiniger ook, want dat betekent minder uitstoot. En geruislozer. Want dat is prettig voor u. En de motoren leveren nog eens veel vermogen ook!

    Alle onderdelen in de motor doen samen hun stinkende best om aan al deze bizarre eisen te voldoen. Maar ze verlangen wel de juiste brandstof, juiste rijstijl, het juiste onderhoud én de juiste interpretatie van de berijder M/V uhhh… LGBT of gender neutrale. Kortom, het is allemaal uw eigen schuld!

    Wat kunt u hier zelf aan doen? Wel, tank bijvoorbeeld in plaats van Euro 95 benzine eens een paar keer achter elkaar premium brandstof. Euro 95 is goed, maar premium is beter, want dat zorgt voor een volledigere en betere verbranding waardoor de kans op vervuiling in de motor kleiner is. Injectoren zijn onderdelen die zeer gevoelig zijn voor vuil. Dit geldt niet alleen voor de in dit artikel beschreven Ford motoren, maar ook voor bijvoorbeeld THP motoren die in Peugeot, Citroën en MINI toegepast zijn.

    Ik hoop derhalve dat u in 2018 een half jaartje vrij kunt maken om, naast uw zorgverzekering en energiecontract en alle andere belangrijke zaken, ook uw instructieboekje te bestuderen. Niet dat bovengenoemde zaken er expliciet in benoemd worden, maar het zorgt wel voor een groeiende verbinding met uw geliefde voertuig. En minder kans op problemen en pech.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest Toyota PROACE Dubbel Cabine
    Next Article Rijtest Nissan Qashqai Tekna+ modeljaar 2017

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel

    By Rob Blom

    Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 3 Reacties

    3 Comments

    1. Martin on 07-01-2018 05:21

      Helemaal mee eens. Ik tank al ca. 10 jaar regelmatig (1 op de 4) beurten BP Ultimate diesel of Total Excellium. Hij rijdt daardoor beter, ietsje zuiniger, pittiger en zelfs iets stiller. En heb na >400.000 km geen problemen ervaren met vervuiling etc. En gebruik ook altijd de beste volsynth olie. Bij half-synth olie verdwijnen de noodzakelijke dopes naar een paar duizend km uit de olie en hou je eigenlijk minerale olie over.

      Reply
    2. marcel on 31-01-2018 11:15

      wat was nu eigenlijk de oorzaak? pingelen? Daar zorgt de pingelsensor toch voor? Was het garantie?

      Reply
    3. FAGOT EDDY on 07-04-2022 17:41

      JA ALS IK DIT LAS DACHT IK OEI OEI ? IK HEB ER OOK ZO 1……
      WAT WAS NU DE OORZAAK ? ZOALS ANDERE LEZER OOK AL OPMERKTE …..
      WORDT NIET BEKENT GEMAAKT DENK IK ….

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?