Mercedes-Benz begeeft zich met de X-Klasse in het premium 1-tons pick-up segment. Na het zien van de foto’s van de conceptcar waren wij niet te houden en wilden niets liever dan de X zien, voelen en horen.

Mercedes-Benz stapt met de X-Klasse in midsize pick-up segment met de Volkswagen Amarok, maar ook met de Ford Ranger (die wel echt voor Europa bedoeld is), de Toyota Hilux, Isuzu D-MAX, Fiat Fullback en Nissan Navara. En met name deze laatste is interessant. Ze staan namelijk beiden op hetzelfde onderstel dat ze tevens delen met de Renault Alaskan.

Het is zonder twijfel dat de onderhuidse techniek van Nissan welbeproefd is. Mercedes lift dus handig mee op de bewezen kwaliteit van de Japanners, maar dan anders. De Duitsers doen namelijk een flinke duit Duitse degelijkheid en imago in de mixer. De X-Klasse lijkt zowel buiten als binnen in geen enkel opzicht op de Nissan en Renault. De X is een op en top Mercedes met de bijbehorende klasse. No doubt.

Voor wie is de Mercedes-Benz X-Klasse?

Maar voor wie is die X-Klasse nou eigenlijk? Mercedes claimt in zijn marketinguitingen de eerste premium pick-up te hebben neergezet. Maar daar zijn wij het niet helemaal mee eens. De hierboven genoemde merken hebben namelijk ook een premium bedrijfswagen neergezet. Mercedes gooit het echter meer over de persoonlijke boeg. De X-Klasse is er volgens Mercedes namelijk voor een nieuwe doelgroep die ‘veranderende wensen’ heeft.

In geen geval zullen ze klanten van de Ford Raptor, GMC’s of Dodges afsnoepen. De X-Klasse zit namelijk simpelweg in een kleinere klasse. Maar dat de gevestigde orde van lichtere pick-ups op zijn hoede moet zijn, staat vast als een huis. En vergeet ook niet de SUV-rijders. De Mercedes-Benz X-Klasse is namelijk fraai en goed speelgoed voor de ondernemer, maar ook particulier, die wel eens iets anders wil. Want hoe gaaf is het om met een Mercedes-Benz pick-up voor te komen rijden?

Wel, wij hebben ontdekt dat dit heel gaaf is. De Mercedes-Benz X-Klasse spreekt namelijk tot de verbeelding van velen. Het begint al bij de ster in de enorme grille, in hoge mate ondersteund door zijn fraaie elegante design dat niet onderdoet voor zijn personenwagen merk-genoten. Het is sowieso al cool als je kunt zeggen dat je een pick-up hebt, helemaal als het een Mercedes is.

Zo rijdt de Mercedes-Benz X-Klasse

Zodra je in de X-Klasse stapt, waan je je in een luxewagen. Alles binnenin de Mercedes is premium. Het dashboard is strak en overzichtelijk, met in het midden het onmiskenbare en fraaie Mercedes-Benz infotainmentdisplay. De in leder gedrapeerde stoelen zitten vorstelijk. Ook de achterpassagiers kunnen het honderden kilometers lang volhouden. Ruimte en comfort genoeg. Helaas betaal je in Nederland echter wel bpm voor de vijf zits-versie omdat de laadbak niet, net als die van de Nissan Navarra, groot genoeg is. 

Het grote verschil tussen de Mercedes-Benz personenwagens en de X-Klasse is de versnellingspook. Die zit in plaats van achter het stuur in het middenconsole van de wagen. De reden: 4WD-rijders willen geen versnellingspook achter het stuur in ruig terrein. Je zou er met de hand onbedoeld een andere verkeerde versnelling mee kunnen inschakelen.

De X-Klasse is zwaar, en voelt ook zo aan, maar lomp of log is hij geenszins. Hij stuurt als een terreinwagen, kort. De demping van het onderstel is optimaal in balans voor terreinrijden en rijden op de openbare weg en bezorgt de pick-up topprestaties.

Comfortabel en stabiel

Ondanks zijn hoge gewicht heeft Mercedes de stabiliteit van de hoge X-Klasse goed onder controle dankzij een iets grotere spoorbreedte dan zijn concurrenten. En door de wielbasis iets langer dan die van de gemiddelde pick-up in deze klasse te maken, is de Mercedes X-Klasse ook nog eens zeer comfortabel. Vibraties die normaal gesproken door de stijve pick-up chassis bijna vanzelfsprekend zijn, zijn in de Mercedes nauwelijks aanwezig.

Mercedes-Benz richt zich met de X-Klasse wereldwijd op een grote, brede en variërende groep mensen. Eigenlijk is hij er voor iedereen, boeren, bouwvakkers en andere ondernemers, maar ook voor particulieren die niet alleen maar boodschappen in het dorpscentrum doen of de kinderen naar het kinderdagverblijf brengen. Hoe gaaf is het om met een Mercedes van de gebaande paden af te gaan.

In eerste instantie is de X-Klasse verkrijgbaar met een 2.3-liter viercilinder diesel en 163 of 190 pk waarmee tot liefst 3.200 kilo getrokken kan worden. Wij reden met de 250d 190 pk versie die de X-Klasse, samen met de 4MATIC vierwielaandrijving en zeventraps automatische versnellingsbak, heerlijk soepel en sterk maken. De X is er ook met louter achterwielaandrijving. In de loop van 2018 volgt er een X350 met V6 diesel, 258 pk vermogen en 550 Nm trekkracht.

De Mercedes-Benz X-Klasse 250d 4MATIC is een parel in het 1-tons pick-up segment. Hij is multifunctioneel, zeer comfortabel en levert zowel op de weg als in het terrein topprestaties. De enige kanttekening die we hebben is het windgeruis rondom de cabine van de auto. Vanaf 100 kilometer per uur is het geluid aanmerkelijk aanwezig. Als geld niet de belangrijkste rol in de aanschaf van een pick-up zou spelen, kiezen wij voor de Mercedes-Benz. Gewoon omdat het kan.

Mercedes-Benz X-Klasse 250d 4MATIC

Motor: 2.298 cc viercilinder diesel met turbo
Vermogen: 190 pk bij 3.750 toeren
Koppel: 450 Nm bij 2.500 toeren
Transmissie: 7 v. automaat
Aandrijving: voorwielen + achterwielen
Topsnelheid: 184 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 10,9 seconden
Gewicht: 2.161 kilo
Gemiddeld opgegeven verbruik: 7.4 l/100 km
CO2-uitstoot: 203 g/km
Energielabel: G
Laadvermogen: 1.039 kilo
Trekvermogen: 3.200 kg
Basisprijs X-Klasse 220d excl. BTW/BPM: 38.480 euro
Prijs testauto (rijklaar): 113.979 euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: