Met een vanafprijs van 37.690 euro voor de gloednieuwe 508 gaat Peugeot met droog kruid de strijd aan met de concurrentie. Voorbij zijn de dagen van de gebruikelijk berline en stationwagen. Dit nieuwe model is een zelfverzekerde vierdeurs coupé met elegante lijnen.

Peugeot, dat zich graag positioneert als ‘premium volumemerk’, ziet dat de nieuwe generatie SUV’s – wij reden al eerder met de 3008 en 5008 – nieuwe klanten naar het Franse merk lokt. De 508 moet daar een schepje bovenop doen. Deze nieuwe vierdeurs moet de eer van Peugeot hoog houden in het D-segment, dat in de afgelopen jaren slonk tot 8 procent van de totale autoverkopen in ons land.

Het toverwoord tijdens de presentatie van de nieuwe 508 was ‘excelleren’. De auto moet beter presteren dan de eerste 508 (2010-2018). Zelf hebben we deze auto’s uitgebreid aan de tand mogen voelen, zowel de 508 berline als de 508 RXH stationwagen. Goed? Ja. Onvergetelijk? Dat waren ze niet.

Fastback

Daar moet de nieuwe 508 verandering in brengen. Peugeot koos van meet af aan al een andere weg: geen traditionele berline of stationwagen meer, maar een gestroomlijnde fastback. Die verschilt in opvallend veel opzichten van zijn voorganger, als is dat volgens Peugeot geen kritiek op het uitgaande model. ‘Beide modellen passen bij de tijd waarin ze verschenen zijn’, zegt Frank de Vos, product manager bij Peugeot Nederland. ‘De nieuwe 508 brengt meer allure bij Peugeot. Deze nieuwe auto brengt meer sex appeal en emotie.’

Van de moderne fastback wordt veel verwacht bij het merk. Peugeot haalt trots aan dat eerdere modellen in de bloedlijn werden bekroond tot Europees Auto van het Jaar. Dat deed de 404 in 1968 en de 405 in 1987. De leeuw in de grille en het 508-embleem op de motorkap zijn rechtstreekse verwijzingen naar de klassieke 504 coupé. De auto zit daarnaast vol verse ingrediënten afkomstig van concept cars die we eerder zagen op internationale autobeurzen. ‘De koplampen hebben we bijna ongewijzigd overgenomen uit de Instinct, het dashboard vertoont sterke gelijkenissen met de Exalte.’

Benzine of diesel?

De nieuwe 508 komt er met de bekende 1.6 PureTech-benzinemotoren met 180 of 225 pk. Dieselen begint bij een 1.5 turbodiesel met 130 pk en 300 nm. Ook zijn er een 160 of 180 pk (en beide 400 nm) sterke 2.0 hdi-dieselkrachtbron. Veruit de meeste 508’s zullen uitgerust zijn met een nieuwe EAT8 achttraps automatische transmissie. Alleen de instapdiesel is met een handbak (6 versnellingen) leverbaar. Binnenkort volgt ook een plugin-hybride aandrijflijn. Er is een hele lijst van veiligheidssystemen op de Peugeot leverbaar, waaronder Night Vision (met infrarood), Active Safety Brake, Forward Collision Alert, Active Lane Departure Warning en verkeersbordherkenning.

Nieuwe 508 moet het nadrukkelijk gaan opnemen tegen zowel de Volkswagen Arteon als de Passat, maar ook de Opel Insignia lijkt een concurrent. Peugeot schetst alvast voorzichtig een doelstelling: ‘Een derde plaats in het D-segment, dat zou heel mooi zijn’, aldus product manager Frank de Vos.

Deel.

Over de schrijver

Jules van der Leeuw

De liefde voor auto’s begon bij Jules van der Leeuw al op zeer jonge leeftijd. Met zo’n Franse voornaam is het geen wonder dat hij een groot liefhebber is van Franse auto’s, vooral Peugeots. Is gepassioneerd voor auto’s die meer zijn dan slechts een vervoersmiddel. Als freelance journalist maakt Jules boeiende verhalen over auto’s. Speurt al vijf jaar tevergeefs naar een waardige opvolger voor zijn Peugeot 205, waarmee hij in de zomer van 2018 een rally naar de Noordkaap rijdt.

Laat een reactie na: